„Ki a vesztes? Mi, az utasok!” – olvasónk véleményezte az új szolnoki buszmenetrendet 

Megosztás

Néhány nappal ezelőtti cikkünkben minden eddigi információt összefoglaltunk, amit a Volán novemberben útjára indított, majd azóta többször is megváltoztatott menetrendjéről tudni érdemes. Nem hagytuk ki az elégedetlen hangokat, a szakértő véleményét és az első napok, hetek káoszát. Most egy hozzáértő, a város közlekedését két év tizede nyomon követő civil olvasónk osztja meg véleményét.

Cikkünkben szavazni is lehetett arról, hogy olvasóinknak mi a véleménye az új szolnoki Volán-menetrendről? Az eredmény jelenleg azt mutatja, a voksolók 78%-a (240) nem örül a változásoknak, a november előtti állapotokat jobbnak tartja. 11% (33) a lakossági egyeztetések után fabrikált buszhálózati rendszer már működőképesebb, 7% (22) közömbös, 4%-nak (12) pedig kifejezetten tetszik.

Mondhatjuk tehát, a nem reprezentatív felmérésünk szerint a helyiek elsöprő többsége szerint jobb volt az előző.

„A menetrendben 10 éve nem történt változás, így időszerű volt a hálózaton egy ráncfelvarrás. Az utolsó nagy átalakítás 2012-ben történt meg, számos járatösszevonással. Akkor a hálózaton 2 év alatt (2011-2012) mintegy 380.000 km-nyi futásteljesítmény-csökkentés volt! Érzékeltetve 2023-ban mintegy 100.000 km-nyi. Azaz 2011-2012-ben sokkal nagyobb volt a csökkenés, mint 2023. őszén. Ezt megelőzően 2003-ban volt szintén egy nagy ugrás. Azt be kell látni, hogy az utasszám az évek múlásával számottevően csökken. Éves szinten 1-2 millió fővel.”

Úgy gondolja, a novemberi változás egy pozitív irány volt, tele persze számos hibával, amikből fel is sorol néhányat.

  • A városi önkormányzat egyszerűen nem foglalkozik a menetrendi kérdésekkel, nem ért hozzá. (…) A kialakítást 100%-ig a Volánra bízzák, akik húzzák-halasszák a változást, szakszerűtlen észrevételeket tesznek.
  • A városi autóbuszállomány elöregedett. Voltak persze beszerzések, de a járműpark átlagéletkora mégis 11,5 év. Szolnokon az “új beszerzések” a használt beszerzésekben merülnek ki. Érkezett korábban Békéscsabáról, Szegedről, Hatvanból leselejtezett jármű is. A szolgáltató a várost megkérdezte új járművek érkezéséről is (2022: 8 db új csuklós Mercedes autóbusz, 2023: Budapesten futott, de jó állapotú szóló járművek. De ezeket az Önkormányzat elutasította.) Így maradnak a tizenéves használt járművek.
  • A járatösszevonásokkal a csuklós járművek aránya lett nagyobb. Szemléltetésként 2023. novemberig hétköznap esténként 3 db csuklós jármű volt az utcákon, ma 8 darab van kint. Miért? Nagyobb lett az utasszám? A nagyobb járművek üzemeltetési költsége magasabb.
  • A menetrendet és a napi fordákat össze kell(ene) hangolni. A rossz kialakítás miatt  üres (rezsijáratok) vannak a városrészek között, a késések nagy része ezért alakul ki. Például reggel vannak járatok, amik kimaradnak, vagy késnek: reggeli 7:35-kor induló 7-es járat a vasútállomásról.

Olvasónk az április 1-jén életbe lépő változtatásokat is elemzi. Úgy ír, a Pletykafalu városrészből a belvárosba tartó járaton, a 11-es vonalán van olyan, hogy öt percen belül három busz is érkezik, utána meg háromnegyed óráig egy se.

Emellett megemlíti az új, 24A jelű járatot, ami 21:45-kor, majd 22:00-kor is indul, tehát negyedóránként, annak ellenére, hogy a korábbi menetrendben az éjszakai buszok félóránként jártak. „Többen utaznak? Nem!”.

Levelét azzal zárja, hogy a buszhálózat összességében jó lenne, de rosszul használják ki a pénzügyi lehetőségeket, nem költenek a járműpark fejlesztésére. „Az ehhez hasonló észrevételeket a szolgáltató természetesen a makacssága miatt visszautasítja, mondván az önkormányzat a megrendelő, akik szintén felteszik a kezüket. Ki a vesztes? Hát mi, az utasok…”

Ha Önnek is van észrevétele, pozitív, vagy negatív kritikája, tapasztalata a témával kapcsolatban, írja meg nekünk gondolatait az [email protected] email-címre.

Kapcsolódó cikkek