Ellenfeleihez képest a sokszorosát költi Facebook-hirdetésekre Szalay Ferenc

Megosztás

Mindig jelzésértékűnek számít a politikai hirdetésekre elköltött összegek nagysága, ahogy az is sokatmondó, hogy egy jelölt a saját programpontjait, elképzeléseit szeretné ezáltal minél szélesebb közönséghez eljuttatni, vagy az ellenfelei lejáratására szórja el a pénzt. De mi a helyzet Szolnokon? Ki költött a legtöbbet az idei évben? Ezt nézzük most meg.

A kampány kezdetén, áprilisban olvashattak a Szol24-en arról, hogy összesen nyolcan indulnának a polgármesteri címért a megyeszékhelyen. Az ajánlóívek felvétele és a nyilvántartásba vétel azonban két külön dolog: a jelenlegi – május hatodikai – információk szerint Becsei Sebestyént (Mi Hazánk), Bencsik Mihályt (Munkáspárt), Soós Krisztiánt (független) nem jogerősen még, de nyilvántartásba vették, illetve hivatalosan is jelölt Györfi Mihály (Tegyünk Szolnokért/ellenzéki pártok), Németh Attila (MDSZ Egyesület), Szalay Ferenc (Fidesz-KDNP) és Tóth Áron (LMP-Zöldek).

A plakátolás, szórólapozás, pultozás a politika megkerülhetetlen részeinek számít, de a XXI. században ugyanolyan fontos az online jelenlét, az internetes kommunikáció. Rendszerint belefutni politikai hirdetésekbe a Facebookon, Magyar Péter elhiteltelenítésére a kormányközeli médiumok és az őket szponzoráló szervezetek komplett vagyonokat költöttek már el, ahogy a Megafon propagandistái is úsznak a tíz-, vagy akár százmilliókban.

A Telex tavaly decemberi cikkében kiemeli, hogy a hatályos magyar törvények szerint egy politikai párt egy választási kampány alatt (ez 50 napot jelent) jelöltenként 6 millió forintot költhet politikai marketingre, de a Meta adatait böngészve azt láthatjuk, általánosságban erre magasról tesznek a közéleti-politikai hirdetők.

Csak egy példa: az elmúlt hét napban a Fidesz 20 millió, Szentkirályi Alexandra, Orbán Viktor és Szarvas Szilveszter külön-külön 13 millió, Bohár Dániel pedig 8 millió felett költött csak hirdetésekre.

Szolnokon visszafogottabb a helyzet, a január 31. és április 29. közötti költéseket figyelembe véve egyértelműen azt láthatjuk, hogy Szalay Ferenc polgármester fizet a legtöbbet a hirdetésekért, összesen 2,7 millió forintot. Nem kis pénz, de jócskán elmarad a főpolgármester-jelölt és a miniszterelnök – heti, de akár napi – költéseitől.

A teljesség igénye nélkül kiválasztottunk néhány szolnoki indulót, köztük Györfi Mihályt, aki a legesélyesebb kihívója a regnáló városvezetőnek. Györfi hivatalos, 3,6 ezer kedveléssel rendelkező oldala összesen 54 ezer forintot költött az elmúlt három hónapban, míg az őt indító Tegyünk Szolnokért 5 ezernél tart.

Az MDSZ – Minden Döntés Számít és annak elnöke, Németh Attila (hivatalos oldala: Németh Attila vagyok) összeadva mintegy 24 600 forintot fizetett hirdetésre, Tóth Áron, az LMP – Zöldek jelöltje pedig kicsit kevesebb, mint 16 ezret. Becsei Sebestyén, aki a Mi Hazánk színeiben méretteti meg magát, egy forintot se tett Zuckerbergék zsebébe.

Kép: Vajó Levente/Szol24

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Kapcsolódó cikkek