Nem egyszer olvashattak már a Szol24-en arról, hogy idén augusztus elsejétől tíz, köztük több Jász-Nagykun-Szolnok megyei érintettségű vasútvonal személyszállítását állította le a MÁV. Jármű- és személyzethiánnyal indokolták a döntést, ami éles kritikák kereszttüzébe került társadalmi és politikai oldalról egyaránt. Nem elég, hogy a pótlóbuszokat sem használják, december 10-től újabb vasútvonalon, Mátészalka és a romániai Nagykároly között állnak le a vonatok.
Tiszafüred fideszes polgármestere, Ujvári Imre arra kérte a kormányt, hogy visszakozzon – kitalálhatják, hogy lett-e hatása a kormánypárti városatya kívánságának. Nincs elég sikerkommunikáció és Kormányinfó ahhoz, hogy ne csapjon mindenkit egy emberként arcul a felismerés, hogy itt valami nagyon nincsen rendben.
Szemérmesen csak vonathelyettesítő autóbuszos kiszolgálásnak nevezik, hogy a tíz alacsonyabb forgalmú mellékvonalon megszűnik a vonatközlekedés, helyettük pedig Volánbuszok járnak. A kerékpáros utazgatás így máris ugrott, sőt, a szolgáltatást kizárólag előre váltott jeggyel lehet igénybe venni, tehát a sofőrnél jegyet venni nem lehet.
A Közlekedő Tömeg statisztikája szerint a vidéki emberek nem kérnek Lázár János pótlóbuszaiból. A MÁV-Start és a Volánbusz az egyesület közérdekű adatiglényésére elismerte, hogy a Volán járatain a bezárások után lényegesen kevesebben utaztak. A Közlekedő Tömeg úgy fogalmaz, „van olyan vonal, ahol a korábbi utasok kétharmada eltűnt, országosan pedig havi 3000 utazást lehetetlenített el a miniszter ámokfutása.” Szerintük a legnagyobb visszaesést a bezárás előtt is ritka menetrendű vasútvonalak szenvedték el, azaz sokan az egyetlen vonzó munkába, iskolába járási lehetőségüket vesztették el.
Az alábbi vonalak bezáratásáról van szó, kiemelve a Szolnok megyei érintettségeket:
- 38-as számú Nagyatád–Somogyszob-vasútvonal
- 47-es számú Dombóvár–Komló-vasútvonal
- 78-as számú Balassagyarmat–Ipolytarnóc-vasútvonal (az Aszód–Balassagyarmat–Ipolytarnóc-vasútvonal része)
- 89-es számú Tiszaújváros–Nyékládháza-vasútvonal
- 98-as számú Abaújszántó–Hidasnémeti-vasútvonal (a Szerencs–Hidasnémeti-vasútvonal része)
- 103-as számú Karcag–Tiszafüred-vasútvonal
- 114-es számú Mátészalka–Csenger-vasútvonal
- 121-es számú Újszeged–Mezőhegyes (a Békéscsaba–Kétegyháza–Mezőhegyes–Újszeged-vasútvonal része)
- 125-ös számú Mezőhegyes–Battonya-vasútvonal (a Mezőtúr–Orosháza–Mezőhegyes–Battonya-vasútvonal része)
- 146-os számú Kunszentmárton–Lakitelek-vasútvonal (a Kiskunfélegyháza–Kunszentmárton-vasútvonal része)
Bár Pafféri Zoltán, a MÁV-Volán csoport vezérigazgatója augusztusban még úgy fogalmazott, hogy idén év végéig dől el, hogy mely szárnyvonalakon állítják vissza a vasúti személyszállítást, úgy tűnik, a jövőbeni tervek hangsúlya továbbra sem a visszaállításon, sokkal inkább új vonalak leállításán van.
Friss információ, hogy a vasútbezárások folytatódnak, december 10-től újabb vonalon, Mátészalka és a romániai Nagykároly között állnak le a vonatok, melyek a továbbiakban csak a magyarországi Tiborszállásig közlekednek.
Szintén a közlekedési egyesület írja, hogy az intézkedés hatására lényegében teljesen megszűnik a közösségi közlekedés a jelentős részben magyarok lakta Észak-Partium városai és a szomszédos magyarországi városok között.
„Különösen jól mutatja a magyarországi közlekedéspolitika teljes koncepciótlanságát, hogy míg a miniszter nagyívű fejlesztésként kommunikálja a nyolc éve megszüntetett Szeged-Szabadka vonatok újraindulását, a hasonló kihívásokkal küzdő, ám milliárdos vasútfejlesztési projektekkel nem érintett térségekben pont ennek ellenkezője, a határon túli magyar közösségekkel egyetlen közösségi közlekedési kapcsolatot jelentő vasút leépítése játszódik le” – írják.
Információik szerint létezik egy miniszteri tervezet, ami teljesen leállítaná a mostanáig buszokkal pótolt személyszállítást, amit várhatóan január 1-jén léptetnek életbe.
Képek: Közlekedési Tömeg, Balázs Gavódi/YouTube