A bezárt vasútvonalakon megszűnhetnek a pótlóbuszok is?

Megosztás

December 10-én életbe lép a az új vasúti menetrend, a „kotta” több ponton változott az utasok visszajelzései, kérései alapján. Hétvégente sűrűbben indulnak vonatok Szolnokról Pestre, és egyes információk szerint a bezárt vasútvonalakon közlekedő pótlóbuszok sem járnak majd..

A szokásos éves menetrendváltáshoz igazodva idén is számos fejlesztést és változást vezet be a vasúti közlekedésben a MÁV-Start. A december 10-étől érvényes, 2023/2024-es vasúti menetrend célja az elmúlt években elért menetrendi fejlesztések megtartása, valamint a kínálat további bővítése és a menetrend szerinti közlekedés javítása – a lehetőségekhez mérten.

Az új menetrend immár második alkalommal, a járási egyeztetéseken felül megtartott júliusi online társadalmi egyeztetés lakossági véleményeit és javaslatait is figyelembe veszi több vonal esetében, hogy még inkább az utasok igényeihez igazított gyakorisággal és indulási időkkel közlekedjenek a vonatok. A menetrendváltást követő időszakra már meg lehet váltani elővételben a menetjegyeket.

A beérkezett lakossági észrevételeket, javaslatokat a kiértékelésüket követően a Budapest–Székesfehérvár, a Vác–Vácrátót–Aszód, a Pécs–Villány–Magyarbóly, a Budapest–Hatvan, a Budapest–Szolnok–Debrecen, a Debrecen–Tiszalök és a Debrecen–Mátészalka vonalak esetében építették be az új menetrendbe.

Ezenkívül több vonalon válik kedvezőbbé az utazás: a Püspökladány–Biharkeresztes vasútvonal felújításának köszönhetően ütemes menetrend lép életbe, csökken az eljutási idő és naponta öt pár új vonat indul Nagyváradra.

Budapest és Dunaújváros között bővül a Z42-es vonatok száma, így javul az összeköttetés.

Hétvégi reggeleken 60 perc helyett 40 percenként indulnak Szolnokról a G60-as és Nagykátáról az S60-as vonatok.

A hétvégi éjszakai tramtrain-járatok esetében kedvezőbb lesz a csatlakozás a Budapest–Szeged közötti éjszakai, hajnali vonatokhoz. Egyes vonalak (miskolci, nyíregyházi, szegedi, tornanádaskai) esetében a kiszámíthatóbb közlekedés érdekében néhány perccel nő a menetidő.

Az intercity-vonatok menettartama Budapest-Nyugati pályaudvar és Nyíregyháza között hat perccel, Nyíregyháza és Budapest között öt perccel növekszik, Budapest és Szeged között pedig három–négy perccel nő a menetidő.

A hétvégi éjszakai vasútvillamosok menetrendje változik, ezáltal kedvezőbb lesz a csatlakozás a Budapest–Szeged közötti éjszakai, hajnali vonatokhoz.

Egy tucattal bővül azon vasútvonalak száma, amelyek esetében egyes megállóhelyeken feltételes megállási rend lép életbe, azaz csak akkor állnak meg a vonatok, ha van le- vagy felszálló utas. A leszállási szándékot jelezni kell a fedélzeten a leszállásjelző gomb megnyomásával. A felesleges megállások kiiktatásával javulhat az energiafogyasztás és pontosabbá válhatnak a vonatok.

Új nemzetközi összeköttetés létesül Bécs–Budapest-Keleti–Záhony–Csap (Chop) állomások között Tisza-Szamos Eurocity néven. Az új járathoz Csap állomáson közvetlen csatlakozást nyújt Kijevig az ukrán vasúttársaság.

Idén augusztustól tíz vasútvonal esetében vonathelyettesítő buszjáratok közlekednek. Az Építési és Közlekedési Minisztérium felülvizsgálja a korábbi vasúti és a jelenlegi buszközlekedés tapasztalatait, versenyképességét, és figyelembe véve a térségben élők utazásai szokásait még az idei év végén döntés születhet a jövőbeli közlekedési formáról az érintett vonalak esetében. Az új menetrendben vonatközlekedésként szerepelnek az indulási állomások és időpontok. A döntést követően a szokásos felületeinken minél szélesebb körben tájékoztatjuk az érintett lakosságot, utasainkat.

Fontosabb változások a budapesti elővárosi vonalakon

100a számú Budapest–Cegléd–Szolnok vonal:

A vonatok a Nyugati pályaudvarról három perccel korábban indulnak, ellenkező irányban a Nyugatiba két perccel később érkeznek.
A Nyugatiból 4:03-kor induló, Nyíregyházáig közlekedő személyvonat korábban, 3:55-kor indul, Ceglédtől változatlan menetrend szerint közlekedik.
A Nyugatiból 18:05-kor és 19:05-kor induló, Monorig közlekedő személyvonatok, valamint a Monorról 19:06-kor és 20:06-kor induló, a Nyugatiba közlekedő személyvonatok már nemcsak munkanapokon, hanem minden nap közlekednek.
A Nyugatiból minden nap 19:25-kor új Cívis InterRégió indul Debrecenbe. A megállási rendje azonos a többi Cívis InterRégió-vonatéval: Szolnokig csak Zuglóban, Kőbánya-Kispesten, Ferihegyen, Cegléden és Abonyban áll meg.

120a számú Budapest–Újszász–Szolnok vonal:

Hétvégi napokon reggel Szolnokról a G60-as és Nagykátáról az S60-as vonatok hatvan helyett negyven percenként közlekednek.
A Szolnokról 4:43-kor és 5:23-kor a Keleti pályaudvarra induló G60-as gyorsított személyvonatok, valamint a Nagykátáról 5:41-kor és 6:21-kor induló S60-as személyvonatok már nem csak munkanapokon, hanem minden nap közlekednek.
A Szolnokról 5:03-kor induló G60-as gyorsított személyvonat, valamint a Nagykátáról 6:01-kor induló S60-as személyvonat ezentúl nem naponta, hanem csak munkanapokon közlekedik.

További menetrendi fejlesztések, vonalanként

82-es számú Hatvan–Szolnok vonal:

A hajnali, kora reggeli személyvonatok, valamint a Hatvanból 22:20-kor induló, Szolnokig közlekedő személyvonat kivételével valamennyi vonat menetrendje változik:

Hatvanból óra 1 perckor indulnak, Szolnokra a következő óra 26-ra érkeznek;
Szolnokról óra 21 perckor indulnak, Hatvanba a következő óra 46-ra érkeznek.
A Hatvanból 13:01-kor és 15:01-kor, valamint a Szolnokról 17:21-kor induló személyvonatok nem állnak meg Meggyespele és Portelek megállóhelyen.

100-as számú Budapest–Szolnok–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony vonal:

A vonatok a Nyugati pályaudvarról három perccel korábban indulnak, illetve a Nyugatiba két perccel később érkeznek.

A menetrend és a csatlakozási rendszer stabilizálását célzó intézkedések

Egyes vasútvonalakon a menetrendszerűség, pontosság javítása, továbbá a csatlakozások megbízhatóságának növelése érdekében bizonyos vonatok menetidejét kis mértékben növelik vagy a közlekedési idejét pár perccel módosítják.

100-as számú Budapest–Szolnok–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony vonal:

A vonatok a Nyugati pályaudvarról három perccel korábban indulnak, illetve a Nyugatiba két perccel később érkeznek.
Az intercity-vonatok menettartama Budapest-Nyugati és Nyíregyháza között hat perccel, Nyíregyháza és Budapest között öt perccel növekszik.
102-es Kál-Kápolna–Kisújszállás vonal:

A Kisköre–Kisújszállás szakaszon négy–öt perccel nő a menetidő: a vonal két végállomásán csak úgy garantálhatók a kedvező, rövid idejű csatlakozások, ha naponta négy esetben a Kisújszállásról Kál-Kápolnára közlekedő személyvonatok 54 percet tartózkodnak Kisköre állomáson, egyes vonatok pedig egy–két órával később közlekednek. A vonalon összeségében háromórás vonatkövetés alakul ki.

140-es számú Budapest–Cegléd–Szeged vonal:

A távolsági vonatok a Nyugati pályaudvarról három perccel korábban indulnak és Szegedre egy perccel később érkeznek, ellenkező irányban pedig egy perccel korábban indulnak Szegedről és a Nyugatiba két perccel később érkeznek.

A Közlekedő Tömeg Egyesület információi szerint az augusztusban bezárt (“módváltásban érintett”), azóta buszokkal pótolt vasútvonalakon is teljesen megszűnik a személyszállítás. A várhatóan január 1-jén életbe lépő, ismételten a szabadságolások idejére időzített intézkedést a buszok alacsony kihasználtságával támasztaná alá a minisztériumi tervezet, noha pont a Közlekedő Tömeg Egyesület közérdekű adatigénylése bizonyította be nemrég: az utasok a buszoztatás következtében pártoltak el a járatoktól, volt olyan vasútvonal, ahol a korábbi utasok kétharmada eltűnt a vonatpótlás hatására.

A vonatok megszüntetése után a pótlóbuszok gyors leállítása is rámutat: a vasútvonal-bezárások helyett “módváltásról” szóló kommunikáció és az utasok minőségibb kiszolgálásáról való gyermeteg hazudozás mindössze a vidéki térségek lakóit sújtó vonalbezárások letagadását szolgálta, az itt élők számára minőségi vasúti közlekedés nyújtása pedig Lázár Jánosék számára sem politikai prioritás.

Mint ismert, nyáron megyénkben a Karcag-Tiszafüred és a Lakitelek-Kunszentmárton közötti vonatjáratok szűntek meg, most ezeken szűnhetnek meg vélhetően a pótlóbuszjáratok is.

Forrás: iho.hu

Fotó: iho.hu/Szenderák Richárd Rómeó)

Kapcsolódó cikkek