Nekünk a magyar emberek az elsők, nekünk a vidék az első, nekünk a… – halljuk naphosszat a kormánypropagandától. Hogy aztán szembesüljünk a valósággal, amivel talán maga a kormányzat is tisztában van. Hangsúlyozzuk: talán.
Az áldatlan állapotban létező kuncsorbai útról tartott újabb egyeztetést Sallai R. Benedek a Magyar Közút vármegyei igazgatóságán.
Erről a találkozóról közölt részleteket Túrkeve polgármestere.
A város első embere leszögezte, bár a Magyar Közút Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyei Igazgatósága semmiképpen nem a legnépszerűbb cég Túrkevén, az egyeztetés alapján újból az a benyomása volt, hogy ő maguk is tehetetlenek a kuncsorbai út és a többi túrkevei közúthoz tartozó utak állapotával kapcsolatban.
A városvezető leírta, hogy a megyei igazgató, Kovács Péter és négy magas kompetenciájú szakmai kollégája fogadta őt egyeztetésre szolnoki irodájukban, hogy részletesen átnézzék a lehetőségeket.
Megtudhattuk, hogy valamennyien segítőkésznek, nyitottnak, megértőnek mutatkoztak, a magas szakmai hozzáértés mellett egyértelműen jóindulatot vélt a polgármester az egyeztetés során.
Ugyanakkor hozzátette, ismét az a határozott benyomása volt, hogy sajnos ezekre a szakemberekre az üres kamra kulcsát sem bízzák, teljességgel végrehajtói munkakörben dolgoznak, és valós döntési helyzetben nincsenek a problémákat illetően.
Egyértelműen kiderült neki, hogy országos utak vonatkozásában miniszteri szint, míg megyei források vonatkozásában a megyei közgyűlési szint hoz döntéseket.
Kovács Péter arról tájékoztatta, hogy neki gyakorlatilag javaslattételi lehetősége van és ő a korábbi években is rendszeresen élt azzal a javaslattal, hogy a 4203. számú (kuncsorbai) út felújítása megtörténhessen.
Egyébként már részletes kalkulációt és előtervezést készítettek a kuncsorbai út legsürgősebb javításaira, illetve a túrkevei belterületi közutak közül a Kisújszállás-Mezőtúr közötti összekötő (4202. számú) út megújítására.
Munkájuk során arra törekednének, hogy a megengedett legmagasabb sebességgel lehessen használni ezeket az utakat és épp ezért a kuncsorbai úton a 30-as sebességkorlátozással érintett útszakaszok megújítására készítettek terveket.
Megállapították, hogy 5,7 km-en átfogó rekonstrukcióra szorul az út, ebből 2,3 km-en teljes pályaszerkezeti cserét kell megvalósítani, míg az ezen érintett többi szakaszon mindkét útpadka szélén teljes útalap megerősítés (gyakorlatilag újjáépítés) szükséges.
Ezen munkálatok jelentenének hosszú távú megoldást az út legjelentősebb hibájára. Ez a probléma alapvetően arról szól, hogy az 50-60-as években ennek az útnak a kialakítása egy nyomsávra valósult meg elsőként, és a 70-es években, amikor két nyomsávra szélesítették, a két szélső rész gyakorlatilag érdemi útalapot nem kapott. Ebből következik, hogy az minden javítás ellenére is, újból és újból leszakad.
Mindezen javítások együttesen 1,5 milliárd forintot igényelnek, amire pontos, tételes dokumentációt mutattak be.
A polgármester hozzátette ez nem jelentené azt, hogy a teljes, nagyjából 11 km-es szakaszon új kopóréteget kapjon a felület, de így már csak az lenne hátra és ezekkel a felújításokkal is együtt biztosított lenne a 90 km/órás biztonságos haladás műszaki feltétele.
Mindezt egy 320 millió forintos felújítás egészítené ki 2,5 km-es szakaszon belterületen, hogy a legrosszabb közút rész helyreállhasson a Kisújszállási úton.
Mindezen forrásigény nettóban értendő, de ezekkel a legsúlyosabb hibák orvosolhatók lennének.
Sallai R. Benedek szerint ez a pénz országos kormányzati szinten nem számít érdemi forrásnak, de hogy mennyi eséllyel tud érdeket érvényesíteni újabb sorozatkilincselések során, az még kérdéses.
Annyit mindenesetre megállapított, hogy a Magyar Közút Zrt. Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyei Igazgatósága egyértelműen partner lenne a felújításban, ha a kormányzati szándék forrásbiztosítással megszületik.
Forrás: Sallai R. Benedek Facebook