Bár a hivatalos választási kampány április 20-tól kezdődött, a puskaporos hangulatot és felfokozott várakozásokat már ezt megelőzően biztosították a szolnoki jelöltek és a média. Cikkünkben az elmúlt 90 nap Facebookos költéseit összegezzük, amelyek között talán senkit nem érhet meglepetésként, hogy a kormánypárt által támogatott indulók és az őket propagandisztikus módon támogató orgánumok költötték a legtöbbet.
Május elején már készítettünk egy hasonló összefoglalót, ugyanakkor az önkormányzati és Európai Parlamenti kampány igazán az utolsó három hétben tetőzött. Az eredmények ismeretében pedig – a polgármester Szalay Ferenc távozik, a fideszes többség azonban marad Szolnokon – érdemes megnézni, milyen sikerrel „szórták a pénzt” a szavazatainkért eredményes képviseletet ígérő jelöltek.
Kizárólag a politikusokat és az elmúlt bő három hónapot szemlélve továbbra is magasan Szalay Ferenc leköszönő polgármester vezet, a több, mint 25 ezres követőbázissal rendelkező oldalára 6,8 millió forintot költött.
Györfi Mihály alpolgármester, aki októbertől Szolnok első embere lesz, kevesebb, mint a harmadát, összesen 2,1 milliót áldozott hirdetésre és a közösségi oldala felfuttatására. Tegyük hozzá, az elérése is kisebb, 4,8 ezren követik a közösségi oldalát.
Ezután jócskán lemaradva a két jelölttől Tasnádi Zoltán önkormányzati képviselőt találjuk, akinek sikerült az újrázás annak ellenére, hogy a Facebook kicsit kevesebb, mint 200 ezer forintot költött. Ennél is kevesebbet fizetett az MDSZ – Minden Döntés Számít és Tóth Áron polgármesterjelölt hivatalos oldala. Becsei Sebestyén, aki a Mi Hazánk színeiben indult, egyáltalán nem fizetett hirdetésért.
Összeadva hasonló nagyságrendet képvisel a kormánypárti szólamokat fújó Mediaworks-kiadvány, a Szoljon.hu és A Mi Szolnokunk Facebook-oldal. Előbbi a központosított propaganda részeként testvéroldalaival közösen ugyanazt az Orbán Viktorral készített interjút jelentette meg betűről betűre, szóról szóra pontosan a választások előtt, bár ez egészen bevett gyakorlatnak számít már. A Mi Szolnokunk pedig nagyon egyszerű, többségében egymondatos felkiáltásokkal igyekszik a Fideszt támogatni. A Szoljon összesen 5,3, A Mi Szolnokunk 1,3 millió forintot költött az elmúlt időszakban. Lapunk, a Szol24 17 500 forintot.
Világpolitika, Joe Biden, kimaradni a háborúból és persze Orbán Viktor: elsősorban a narratívának megfelelő cikkeket terjesztette fizetett hirdetéssel a Szoljon, bár feltűnő más, Mediaworks által kiadott megyei lapokhoz képest, hogy a fideszes jelölt kihívóját kevésbé vették górcső alá.
Itt pedig az összesített listát tekinthetjük át politikusoktól a sajtóig:
Elvitatni nem lehet az online térben való részvétel fontosságát, ha közéletről és láthatóságról van szó, ettől függetlenül viszont nem mondhatjuk, hogy ez lenne az egyetlen faktor, sőt. Az elköltött sokmillió forint egyelőre egy ellenzéki polgármestert és egy szolid fideszes többséget eredményezett Szolnokon.
Képek és forrás: Facebook, Magyar Hang/Szabó Zsolt László
Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre!