Vonatmeghibásodások, járattörlések és késések tömkelege szinte minden vonalon, a néhány centis hó teljesen kivégezte az állami vasúttársaságot. Jócskán érintett volt Jász-Nagykun-Szolnok megye is, de volt, ahol komplett fél napra gyakorlatilag teljesen leállt a forgalom. Ennyire készült fel a MÁV a télre?
Agyoncsépelt Hofi Géza és Nagy-Bandó András évtizedekkel ezelőtti poénja, hogy felkészültek a télre, de hóra nem számítottak. Ez okozhatta a hatalmas meglepetést a MÁV-nál is az első decemberi csütörtökön, hogy hiába lehetett előre tudni, hogy nagyobb mennyiségű hó érkezik az ország legnagyobb részére, a vasúti közlekedés december hatodikán atomjaira esett szét.
A Mávinform egy hónapra is elegendő bejegyzéssel szolgált csütörtökön, miközben a helyi járatokon utazó olvasóinktól tudjuk, hogy sokkal több probléma is volt annál, mint amit hivatalosan “elismertek” és nyilvánosságra hoztak ezen a napon.
Már reggel hat óra előtt elkezdődött a buli a Budapest-Vác vonalon, a hírekkel ellentétben a valóságban nagyjából déli 12 óráig (!) két, jelentős késéssel közlekedő vonat jutott el Vácig, de a fordított irány sem volt sokkal sikeresebb, aki dolgozni indult a fővárosba, annak sorra húzták ki a vonatát az induló szerelvények listájáról. Nagyjából három-négy szerelvény indult úgy útnak Vác felől a Nyugatiba, hogy végül valahogy meg is érkezett a fővárosba. Mindezt nagyjából hat óra leforgása alatt. Az eredeti hír:
“Rákosrendezőn,valamint Rákospalota-Újpest és Veresegyház között felsővezetékhiba akadályozza a közlekedést. A helyreállításig ezen a szakaszon szünetel a vonatközlekedés, ezért a reggeli, délelőtti időszakban a Budapest–Esztergom, a Budapest–Vác–Szob és Budapest–Veresegyház–Vác vonalon jelentősen 30-60, esetenként 60-90 perccel hosszabb eljutási időre, járatkimaradásokra lehet számítani.
Frissítés:
Kismarosnál leszakadt felsővezeték, Verőce-Nagymaros-Szob között felsővezetékhiba és váltóhiba is lassítja a közlekedés. Várhatóan további jelentős fennakadásokra, késésekre lehet számítani a Budapest-Vác-Szob vonalon.”
Késő délután: “Röviddel negyed öt után befejezték a kidőlt fák eltávolítását és a felsővezeték helyreállítását Rákospalota-Újpest és Veresegyház között, így megindulhatott a vonatforgalom. A Budapest-Veresegyház-Vác vonalon fokozatosan csökkennek a késések. Késő este állhat helyre a menetrend. Amit viszont a hozzászólások között is megtalálhattunk, illetve olvasóink közül is jeleztek többen, hogy a Mávinform által jelölt “kisegítő járatok” legtöbbje egyáltalán meg sem moccant a kiinduló állomásokról, ha egyáltalán volt ott valamilyen szerelvény. Példa: “Rákosrendezőn áll a személy, beállt a vas, visszahúz a nyugatiba…” “Én pedig jövök vissza Vácról. Párkány felé semmi nem ment.” “Valami utasokat is szállító vonat mehetne lassan Vác felé is…” “Lehetne frissíteni a posztot? Volna mit írni…” “Ez csak ez átlagos hóeséses nap a MÁVnál.”
A Nyugati pályaudvarról – Veresegyházon át – Vácra 17 órakor induló S71-es vonat (2576) már teljes útvonalán közlekedik. A menetrend mielőbbi helyreállítása érdekében a G71-es vonatok továbbra sem közlekednek.” Akkor talán pénteken tényleg elindulhatnak, ha csütörtökön nem sikerült.
“Az Ózdról Miskolcra 5:29-kor induló vonat (5439) nem közlekedik. Az utasok a 6:08-kor Miskolcra induló vonattal (5417) utazhatnak.” Ennek oka ismeretlen, a MÁV nem kötötte az orrunkra.
“A Záhonyból a Nyugati pályaudvarra tartó, Nyíregyházáról 6:26-kor továbbindult Nyírség InterCity (IC 619) elgázolt egy embert Apafa és Debrecen között (újra!). A helyszínelés ideje alatt – várhatóan 9-10 óráig – csak egy vágányon haladhatnak a vonatok ezen a szakaszon. A Debrecen-Nyíregyháza vonalon 10-20 perccel nőhet a menetidő.
A gázolásban érintett IC utasait az Apafáról 7:14-kor Debrecenbe továbbinduló vonatra szállítják át a Katasztrófavédelem munkatársasi segítségével. A Nyugati pályaudvarról Nyíregyházára 11:23-kor induló Nyírség InterCity (IC 604) nem közlekedik. Az utasok a Nyugatiból 12:23-kor induló Tokaj InterCityvel (IC656) utazhatnak Debrecen, Nyíregyháza felé.” Ez éppen nem a MÁV hibája volt, de nagyon szűrjük a híreket, mert 10 A4-es oldalt is betöltene.
Nézzünk egy másik vonalat: “
A Nyugati pályaudvarról 13:33-kor és 16:03-kor Ceglédre induló Z50-es vonat (2856, 2836) Monorig S50-es vonatként (2784, 2756) közlekedik. A Ceglédről 14:48-kor a Nyugati pályaudvarra induló Z50-es vonat (2813) Monortól S50-es vonatként (2733) közlekedik. A Monorról 17:37-kor a Nyugati pályaudvarra induló S50-es vonat (2783) nem közlekedik.”
“Csütörtök délután a Sátoraljaújhelyről 14:04-kor Miskolcon át a Keleti pályaudvarra indult Zemplén InterCity (IC 503) Sárospatakon elütött egy embert. A helyszínelés ideje alatt Sárospatak és Sátoraljaújhely között pótlóbusz szállítja az utasokat, ezért a délutáni órákban a Miskolc–Sátoraljaújhely vonalszakaszon meghosszabbodik az eljutási idő.” – erről a tragédiáról részletesebben is olvashatunk, IDE KATTINTVA.
“Csütörtökön a Keleti pályaudvarról 14:25-kor Kassára indult Hernád InterCity (IC 194) Ongától járműhiba miatt jelentős késéssel közlekedik tovább.”
Ez már kora este: “Csütörtökön a Nyugati pályaudvarról 20:23-kor Nyíregyházára induló Nyírség IC (IC 628) csak Ceglédtől közlekedik, mert a Keleti pályaudvarról 13:25-kor Miskolcon, Nyíregyházán, Debrecenen át a Nyugati pályaudvarra indult Tokaj InterCity (IC 566) Hajdúszoboszlótól járműhiba miatt jelentős késéssel, csak Ceglédig közlekedik tovább.
A Nyírség IC utasai a Nyugati pályaudvarról 20:28-kor Debrecenbe induló Cívis InterRégióval (IR 6008) utazhatnak Ceglédig, melyről biztosított lesz az átszállás.”
“A Kassáról Budapestre tartó utolsó Hernád InterCity (IC 191), Hidasnémetitől, illetve az egyesített Hernád-Zemplén InterCity Miskolctól, előreláthatólag 60 perces késéssel közlekedik.”
… és még írhatnánk nagyon nagyon sokáig a vasúti közlekedés összeomlását csütörtökön. Hogy lehetett ennyire felkészületlen a MÁV decemberben egy ilyen időjárásra? Előre félünk, mi lesz a pénteki közlekedéssel.