Soha nem késtek még ennyit a MÁV vonatai: 6,9 évnyi csúszás egyetlen év alatt

Megosztás

Történelmi mélyponton a magyar vasút pontossága: az új statisztikák szerint 2024-ben minden eddiginél több késést halmozott fel a MÁV – derül ki Hegyi Zsolt vezérigazgató szombati beszámolójából. A számok lesújtóak: a vasúttársaság vonatai összesen 6,9 évnyi késést gyűjtöttek össze tavaly, ami az összes menetidő 3,8 százaléka. Hogy ez mennyire jelentős arány, azt jól mutatja, hogy a vonatok teljes menetideje 95,5 millió perc, azaz 181 év volt.

A részletes adatok szerint 2024-ben a MÁV 1.137.948 vonatot indított, amelyből 892.945 járat érkezett kevesebb mint 6 perces késéssel a végállomásra, ami 78,47 százalékos pontosságot jelent. A késések súlyosságát jól mutatja, hogy 569 járat két óránál is többet késett, 3.637 vonat egy-két óra közötti, 16.326 járat harminc-hatvan perc közötti, míg 50.879 vonat 16-30 perc közötti késést szedett össze. További 173.592 járat 6-15 perc között késett.

Különösen aggasztó, hogy 67.656 járat, az összes vonat 5,9 százaléka 20 percnél többet késett, ami azért is jelentős, mert ettől az időtartamtól kezdve a MÁV köteles visszatéríteni a jegyár egy részét az utasoknak. Vitézy Dávid közlekedési szakértő rámutatott, hogy az összesített statisztikák elfedik a valós problémákat, mivel a viszonylag pontosan közlekedő budapesti elővárosi vonatok nagy száma javítja az országos összképet, miközben a vidéki járatok utasai ennél jóval rosszabb szolgáltatást tapasztalnak.

Az elmúlt években folyamatos romlás figyelhető meg: míg 2018-ban csak 4 évnyi összkésést mértek, és ez 2020-ra 3,1 évre csökkent, azóta folyamatosan emelkedik. 2023-ban 5,7 év volt az összkésés, ami 2024-re már 6,9 évre nőtt. A Covid-járvány alatti 2020-as év mutatta a legjobb teljesítményt 1,95 százalékos késési aránnyal, ami 2024-re közel megduplázódott, elérve a 3,8 százalékot. A 2019-es 3,7 évnyi késéstől kezdve évről évre romlott a helyzet: 2021-ben 3,6 év, 2022-ben 4,5 év, majd 2023-ban már 5,7 év volt az összkésés.

A vonalak közötti különbségek jelentősek: a legproblémásabb a Székesfehérvár-Szombathely vonal, ahol a járatok mindössze 45,34 százaléka érkezett időben. A Budapest-Győr-Hegyeshalom, a Szabadbattyán-Tapolca és a Cegléd-Kecskemét-Szeged vonalakon is csak 74 százalék körüli volt a pontosság. Valamivel az országos átlag alatt teljesített, 76-77 százalékos pontossággal a Budapest-Székesfehérvár-Nagykanizsa, a Budapest-Miskolc-Nyíregyháza és a Budapest-Szolnok-Debrecen-Záhony vonal.

Pozitív kivételként említhető a Szeged-Hódmezővásárhely tramtrain, a Kőbánya-Kispest-Lajosmizse-Kecskemét és a Budapest-Esztergom viszonylat, ahol 90 százalék feletti pontosságot mértek. Összehasonlításképpen, a MÁV-csoporthoz tartozó egyéb közlekedési eszközök jóval megbízhatóbban működtek: a HÉV-ek kiemelkedő, 99,6 százalékos pontossággal közlekedtek, és a Volánbusz járatai is jelentősen jobban teljesítettek, különösen a regionális és országos vonalakon.

Halálos gázolás a statisztikák közzétételének napján

A késési statisztikák közzétételének napján, szombaton újabb fennakadás történt a vasúti közlekedésben: halálos gázolás miatt jelentős késések alakultak ki a Budapest-Hatvan-Miskolc vonalon. A Bagnál történt baleset miatt a helyszínelés idején csak egy vágányon közlekedhettek a vonatok, ami 10-20 perces késéseket eredményezett. A Miskolcról Budapest Keleti pályaudvarra tartó vonaton körülbelül 200 utas rekedt, akiknek az aszódi hivatásos tűzoltók segítettek átszállni a mentesítő járatokra és pótlóbuszokra.

A tragikus esemény részleteiről kiderült, hogy a Miskolcról 5:20-kor indult InterRégió vonat gázolta el az áldozatot Bagnál. A gázoló vonat utasait a katasztrófavédelem segítségével szállították át a Keletibe tartó Mátra InterRégió vonatra. Az eset kapcsán különös aktualitást kapott Lázár János közlekedési miniszter január 8-i nyilatkozata, amelyben kijelentette, hogy amennyiben valaki meghal vagy súlyos sérülést szenved egy közúti közlekedési MÁV-os balesetben, az az ő személyes felelőssége, és azonnal lemond. “Vasat lehet pótolni, személyt nem” – fogalmazott akkor egy váltótörés kapcsán. Az Építési és Közlekedési Minisztérium a mostani esettel kapcsolatban azonban azt közölte, hogy “a gázolás nem a MÁV hibájából történt”, bár arra nem tértek ki, hogy pontosan milyen esetekre vonatkozik Lázár János lemondási ígérete, illetve hogy a miniszter tervez-e lemondani az eset miatt.

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre! Amennyiben szívesen lenne a támogatónk, kattintson ide és csatlakozzon adománygyűjtésünkhöz!

Kapcsolódó cikkek