Eddig sem nevezhettük makulátlannak a MÁV működését, de most már olyan adatok kerültek nyilvánosságra a jövő évi költségvetés számairól, amik egyértelművé teszik, hogy az eddiginél is nagyobb bajban lesz a vasúti közlekedés. Megyénk sem lesz kivétel.
A Közlekedő Tömeg egyesület szerint a 2025-ös büdzsé az ideinél is kevesebb forrást biztosít a vasúti személyszállításra, a 2024. évi 282 milliárd forinthoz képest mindössze 279,5 milliárd forintot. Annak ellenére, hogy egyéb körülmények, például a működési hatékonyság, vagy a menetrendi kínálat változatlanságát feltételezve a vasút költségszintje nyilvánvalóan növekedni fog jövőre, a munkabérek, az anyag- és energiaköltségek előre látható növekedése nyomán. Az egyesület írását a Hvg.hu is szemlézte.
A vasúti megszorítás aligha magyarázható a költségvetés szűkösségével; a koncessziós gyorsforgalmi úthálózat rendelkezésre állási díja ugyanis 46%-kal, 545 milliárd forintra (azaz a vasúti személyszállítási büdzsé kétszeresére) növekszik, míg az autóbuszos közszolgáltatásokra is a tavalyi összeg másfélszeresét, 230 milliárd forintot szán a kormány – írják vasárnapi közleményükben.
Hozzáteszik, hogy a nyilvánosság kizárásával már zajlik az előkészítés, és a közeljövőben soha nem látott mértékű leépítés jön a vasúti személyszállításban, járatritkításokkal és vonalbezárásokkal, a vonatoknál jelentősen lassabb buszokra való áttéréssel. Ezzel kapcsolatban az egyesület várja a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium pontos tájékoztatását. Korábban a Szol24 már megkongatta a vészharangot egy hónappal ezelőtt és úgy tűnik, minden kezdeti értesülés valósággá válhat.
Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre! Amennyiben szívesen lenne a támogatónk, kattintson ide és csatlakozzon adománygyűjtésünkhöz!