Sokan már hónapok óta azt vizionálták, hogy az évek óta megbízhatatlanul teljesítő állami vasúttársaság azért lett ennyire látványosan még rosszabb nyár óta, hogy magyarázható legyen a liberalizálás. Lehet, hogy igazuk lesz.
Lázár János miniszter ugyanis nyíltan kimondta, a magyar államnak nem feltétlenül kellene ellátnia a MÁV-val és a Volánnal a közlekedési szolgáltatást. Valamint piacosítani kellene a vasúttársaságot. Ez azért elég félelmetesen hangzik, hiszen ha a NER kezébe kerülhetett nagyon rövid idő alatt a gázszolgáltatás, akkor innen már csak egyetlen lépés, hogy véletlenül egy fideszközeli üzletember kezébe kerülhessen például 50 évre a MÁV, vagy legalább bizonyos szolgáltatásai.
A Mávinform tájékoztatása szerint hétfőn ismét menetrend szerint jöttek (na nem a vonatok) a szolnoki vasútvonal problémái.
“Hétfőn a Szolnokról 11:09-kor a Keleti pályaudvarra induló Z60-as vonat (3325) Újszásztól várhatóan 20-25 perces késéssel közlekedik.” Ehhez adalék egy utastól: “Mindenfelé késnek. Keletiből a 9:15-kor induló vonat 40 percet késett.”
Nem sokkal később: “Abony állomáson meghibásodott egy váltó, emiatt Cegléd felé csak az egyik vágányon közlekedhetnek a vonatok. A Cegléd-Szolnok szakaszon közlekedő járatoknál 10-20 perccel hosszabb menetidőre kell számítani.”
De vajon jobb, ha készülünk arra, hogy hamarosan már nem is lesz MÁV? Íme Lázár János hétfői nyilatkozata.
Lázár bejelentette, hogy a liberalizációt is elképzelhetőnek tartaná a közlekedési szektorban. Szerinte a magyar államnak nem feltétlenül kellene ellátnia a MÁV-val és a Volánnal a közlekedési szolgáltatást. Ez piacosítható, akár az osztrák államvasutak is szolgáltathatnának a magyar pályán. A közösségi közlekedés piacát a következő években liberalizálni kell, ez uniós elvárás is.
„Hogy sokkoljam a bizottságot: nem föltétlenül kell nekünk Volán vagy MÁV.”
Azt mondta, az állam csak megrendelő, és jöhet bármelyik európai buszszolgáltató vagy vasúti szolgáltató, hogy megcsinálja. De attól tart, hogy a mostani 800 milliárdnál sokkal többe kerülne a magyar államnak, ha holnap reggeltől más biztosítaná ezeket a szolgáltatásokat. A magyar állami stratégia most az, hogy mivel az ország bonyolult területi adottságú és szerkezetű, profi közlekedésre van szükség, és ehhez Lázár szerint állami kontroll kell. Ugyanakkor a MÁV-ot most sem tartja professzionálisan megszervezett vállalatnak, például több a HR-es, mint a mozdonyvezető. Ugyanakkor a karbantartás liberalizálását elképzelhetőnek tartja. (via 444.hu)
Felsejlik egy kérdés: ha a MÁV-nál valóban több a HR-es, mint a mozdonyvezető, akkor az elmúlt években nem kellett volna tenni valamit azért, hogy ez ne így legyen? Csak most vették észre és eddig nem tettek semmit? Lesz-e vajon MÁV mondjuk 8-10 év múlva, vagy a Fidesz ezt is felfalja?