Ismét gondok a szolnoki vasútvonalakon – de miért mondta azt Lázár János, hogy nem feltétlenül kell nekünk Volán vagy MÁV?

Megosztás

Sokan már hónapok óta azt vizionálták, hogy az évek óta megbízhatatlanul teljesítő állami vasúttársaság azért lett ennyire látványosan még rosszabb nyár óta, hogy magyarázható legyen a liberalizálás. Lehet, hogy igazuk lesz.

Lázár János miniszter ugyanis nyíltan kimondta, a magyar államnak nem feltétlenül kellene ellátnia a MÁV-val és a Volánnal a közlekedési szolgáltatást. Valamint piacosítani kellene a vasúttársaságot. Ez azért elég félelmetesen hangzik, hiszen ha a NER kezébe kerülhetett nagyon rövid idő alatt a gázszolgáltatás, akkor innen már csak egyetlen lépés, hogy véletlenül egy fideszközeli üzletember kezébe kerülhessen például 50 évre a MÁV, vagy legalább bizonyos szolgáltatásai.

A Mávinform tájékoztatása szerint hétfőn ismét menetrend szerint jöttek (na nem a vonatok) a szolnoki vasútvonal problémái.

“Hétfőn a Szolnokról 11:09-kor a Keleti pályaudvarra induló Z60-as vonat (3325) Újszásztól várhatóan 20-25 perces késéssel közlekedik.” Ehhez adalék egy utastól: “Mindenfelé késnek. Keletiből a 9:15-kor induló vonat 40 percet késett.”

Nem sokkal később: “Abony állomáson meghibásodott egy váltó, emiatt Cegléd felé csak az egyik vágányon közlekedhetnek a vonatok. A Cegléd-Szolnok szakaszon közlekedő járatoknál 10-20 perccel hosszabb menetidőre kell számítani.”

De vajon jobb, ha készülünk arra, hogy hamarosan már nem is lesz MÁV? Íme Lázár János hétfői nyilatkozata.

Lázár bejelentette, hogy a liberalizációt is elképzelhetőnek tartaná a közlekedési szektorban. Szerinte a magyar államnak nem feltétlenül kellene ellátnia a MÁV-val és a Volánnal a közlekedési szolgáltatást. Ez piacosítható, akár az osztrák államvasutak is szolgáltathatnának a magyar pályán. A közösségi közlekedés piacát a következő években liberalizálni kell, ez uniós elvárás is.

„Hogy sokkoljam a bizottságot: nem föltétlenül kell nekünk Volán vagy MÁV.”

Azt mondta, az állam csak megrendelő, és jöhet bármelyik európai buszszolgáltató vagy vasúti szolgáltató, hogy megcsinálja. De attól tart, hogy a mostani 800 milliárdnál sokkal többe kerülne a magyar államnak, ha holnap reggeltől más biztosítaná ezeket a szolgáltatásokat. A magyar állami stratégia most az, hogy mivel az ország bonyolult területi adottságú és szerkezetű, profi közlekedésre van szükség, és ehhez Lázár szerint állami kontroll kell. Ugyanakkor a MÁV-ot most sem tartja professzionálisan megszervezett vállalatnak, például több a HR-es, mint a mozdonyvezető. Ugyanakkor a karbantartás liberalizálását elképzelhetőnek tartja. (via 444.hu)

Felsejlik egy kérdés: ha a MÁV-nál valóban több a HR-es, mint a mozdonyvezető, akkor az elmúlt években nem kellett volna tenni valamit azért, hogy ez ne így legyen? Csak most vették észre és eddig nem tettek semmit? Lesz-e vajon MÁV mondjuk 8-10 év múlva, vagy a Fidesz ezt is felfalja?

Lázár János (kép: 444.hu)

Kapcsolódó cikkek