Társadalmi egyeztetést követően új autóbusz-hálózat és menetrend lép életbe a megyeszékhely közösségi közlekedésében november első napjától, adtuk hírül október végén a Volánbusz tájékoztatását. Bár a kormánypárti városvezetés sikernek könyveli el a változást, a közhangulat valószínűleg mást mond. Összegezzük a felfordulás okait és a nyilvános véleményeket.
A lakosságtól és a nagyfoglalkoztatóktól érkezett észrevételeket figyelembe véve alakította ki a Volán a most ismert menetrendet, de ezt aligha tapasztalják a tömegközlekedéssel A-ból B-be eljutni kívánó szolnoki lakosok.
Nemcsak a menetrendben van drasztikus változás, de díjszabásváltozás is történt, a menetjegy ára elővételben 340 forintra emelkedett, míg autóbuszon váltva 440 forintot kell fizetni érte. A napijegy megszüntetésre került, helyette 24 órás jegy van, amelynek ára 1350 forint.
Két héttel ezelőtti cikkünkben már összegeztük egy külső szakértő nem túl pozitív meglátásait az új rendszerrel kapcsolatban.
- Az 1-es vonalcsoportot napközben érezhetően ritkítják óránként háromról két járatra, ahogyan a 2-es járatot is.
- A 3-as buszokat elvileg összehangolják a 35-össel, viszont így napközben ugyancsak ritkítást szenved el a járat.
- A 11-es vonalat kettészedik, utána a kiszolgálás nem megoldott.
- A 6, 6Y-os járatoknál sokan a 6-os Holt-Tisza-parti betéréseire panaszkodnak, amelyet a Volán teljesen felfordít.
A szakértő szerint a mostani, káoszt és felfordulást eredményező intézkedések helyett a jelenlegi hálózatnál kellett volna maradni, összhangba tenni azt a vasúttal.
Hogy mi az oka ennek a felfordulásnak? Feltehetően van összefüggés, hogy Szolnok városa 2017 óta, milliárdos nagyságrendű összeggel tartozik a Volánbusznak és ennek megfizetéséhez hitelt kell felvennie. A téma a képviselő-testület szeptember végi ülésén parázs vitákat szült, az ellenszék szerint az államnak már be kellett volna szállni a helyi szolgáltatás támogatásába.
Nyilvánvalóan egy új rendszer felállítása, annak megszokása és elfogadása időbe telik a lakosság részéről. A kérdés csak az, hogy ilyen felfordulás mellett tényleg jogos-e a városvezetés sikerkommunikációja, miközben nem telik el olyan nap, hogy egy tucatnyi Facebook-bejegyzés ne háborogna az új menetrend kapcsán, vagy kérne segítséget a busz és az úti cél megtalálásához.
Az idősek számára jelentős probléma, hogy az információátadás leginkább applikáción keresztül történik, aminek használatával nem minden nyugdíjas van tisztában. Abban sincs sok köszönet, ha az autóbuszvonalakat ábrázoló tájékoztatót veszi kezébe az ember, egy hölgy a Facebookon kért segítséget, mégis hogyan tudna eljutni busszal a Pletykafaluba.
A buszbérletek vásárlása szintén akadályba ütközött, rengetegen ott tudták meg, hogy személyigazolvány felmutatása szükséges, emellett hatalmas volt a sorban állás.
„Vannak hibák a kezdeti szakaszban, de legalább a késés kevesebb” – mondhatnánk, de nem mondjuk, mert ez sem igaz. Szintén a Facebookon írta egy hölgy, hogy a Széchenyi-lakótelepen jobban teszi, ha mindenki fél órával hamarabb elindul, mert 15-20 perc késére is lehet számítani. A hozzászólásokban egyöntetűen arról beszélnek, hogy kérik vissza a régi menetrendet, ezzel csak a probléma van.
A városvezetésnek több kommentelő azt ajánlotta, talán a saját maguk bőrén kellene érezniük, hogy milyen kellemetlen és idegőrlő az új rendszer. Bár nem hivatalos az információ, november 8-án, azaz ma délelőtt egy hölgy arról írt a közösségi oldalán, hogy „megvan az első ember Szolnokon, aki munkahelyet vesztett az embertelen Volán menetrend miatt”.
Az új menetrendről bővebb információkat itt tudnak szerezni.