Jelenleg sincs könnyű helyzetben Szolnok, és úgy néz ki, jövőre sem javulnak a kilátások. Lényegében ezt vázolta fel két ellenzéki képviselő, dr. Füle István frakcióvezető és Györfi Mihály alpolgármester hétfői sajtótájékoztatóján.
Másfél milliárd forintos működési hitelt vett fel Szolnok. Erről döntöttek a legutóbbi közgyűlésen. Azonban mint ismert, ilyen hitelt csak kormányzati engedéllyel lehet felvenni. Ezt a kormányzati engedélyt a város megkapta, mondta dr. Füle István.
Ez a hitel a Volánnal szembeni tartozás fedezetére szolgál. A banki hitelnek jelentős kamata lesz.
Ezért is javasolta az ellenzék, hogy az iparűzési adóban keletkezett plusz 1,2 milliárd egy részét fordítsák a Volán-adósság csökkentésére. Ebből végül 200 milliót fognak csak fordítani.
Azt is javasolta az ellenzék még februárban, hogy 400 millióval többet kellene fordítani városüzemeltetésre. Akkor ezt a fideszes többség lesöpörte az asztalról.
Most láss csodát, nagyjából 400 millió pluszt kap ez a terület.
Persze ez a ráfordítás is kevés, de azért több a semminél.
A működési hitel mellé fejlesztési hitelt is felvett a város.
A beruházások helyzete kapcsán a frakcióvezető megemlítette, hogy miközben Szolnokra nem érkezik lényegében semmi, addig csak Debrecen 300 milliárd forint állami támogatás ment infrastruktúrafejlesztésre. Azt, hogy Szolnokra senki sem kíváncsi befektetőként, a polgármester is elismerte egy közelmúltbeli beruházási konferencián.
Ezért is ígérte meg Szijjártó Péter külgazdasági miniszter ezen a konferencián, hogy Szolnokra egy nagyberuházás fog érkezni tavasszal.
Hogy ez mi lesz, nem tudni, ezért az ellenzék is rákérdezett, hogy nem tán akkugyár lesz, mire a polgármester csak annyit mondott, hogy ő nem tárgyal ilyenről. Dr. Füle István meg is jegyezte, persze, hogy nem tárgyal, hiszen nem is az ő feladata ez.
Egy képviselő is rákérdezett a parlamentben, hogy épül-e akkugyár Szolnokon, a válaszadó nem mondott sem igent, sem nemet.
Konkrétumok tehát továbbra sincsenek.
Györfi Mihály alpolgármester, az MSZP és a DK közös polgármesterjelöltje kifejtette, hogy aggódik az egészségügyi, szociális és az oktatási szféra jövő évi költségvetése miatt. Ez ugyanis igencsak nehézzé válik annak tükrében, hogy a városnak jövőre 2,3 milliárd forintos szolidaritási adót kell fizetnie a központi költségvetés be. Ezt a pénzt ezekre az ágazatokra lehetne fordítani.
Ez a brutális elvonás szerinte veszélyezteti Szolnok működését.
Ehhez ugyanis hozzá kell venni, hogy az adósságállomány egyre csak nő.
Györfi Mihály javasolta, hogy azt a 216 millió forintot, ami a lakbérek emelkedéséből keletkezik, fordítsa a város az önkormányzati lakások felújítására, első körben a Zagyvaparti sétány 5., a Mikszáth 17. és a Bercsényi 32. renoválására.
Szerinte egy jól szervezett buszközlekedésre van szükség Szolnokon, vissza kellene állítani a 24-es körjáratok ütemességét, amihez a kapcsolódó járatokat lehetne igazítani.
Elmondta, jövőre újabb működési hitelt kell majd felvenni. Ennek a terhei is növekedni fognak.
Füle István még hozzátette, hogy korábban a város 820 millió forint állami támogatást kért a Volán-adósság csökkentésére, ez a pénz a mai napig nem érkezett meg. Ha nem jön meg, újabb működési hitelt kell majd felvenni.
Györfi Mihály feltette a költői kérdést: hogyan lehet, hogy a fideszes kormányzat hagyta, hogy egy fideszes város ekkora mértékben eladósodjon. Miért nem segített a leszakadófélben lévő megyeszékhelyen? Ha az ellenzék nyert volna 2019-ben, vajon megengedte volna a kormány, hogy hiteleket vehessen fel a város?