Nemcsak a kisboltokkal, de az összes többi áruházlánccal szemben is óriási növekedést mutatott be a német cég, hihetetlen forgalmat bonyolít le, annak ellenére, hogy a Fidesz-kormány évek óta próbálja egyre nehezebb helyzetbe hozni a külföldi bolthálózatokat.
Magyarország történetében először ért el ezermilliárd forint fölötti forgalmat egy kiskereskedelmi cég 2022-ben, és ez a magyar piacon évek óta gyorsan terjeszkedő Lidlnek sikerült. A cég tíz év alatt több mint négyszeresére növelte a forgalmát, a tavalyi 1193 milliárdos árbevételével pedig már messze verte a konkurenciát. A következő ábrán a tíz legnagyobb élelmiszer-kiskereskedelmi lánc elmúlt tízéves forgalmát mutatjuk. A részleteket a Telex.hu dolgozta fel.
Az ábrán látszik, hogy az elmúlt tíz évben a legtöbb lánc forgalma vagy hullámzott, vagy kismértékben nőtt, az egész ágazat egységesen csak 2022-ben, a felpörgő infláció miatt tudott nagyot ugrani. A kiskereskedők közül azonban jelentősen kiemelkedik a Lidl, amely a brutális bevételnövekedésével gyakorlatilag évről évre előzött meg újabb és újabb versenytársakat.
A Lidl az 1970-es évektől egy nagyon jól végrehajtott, klasszikus diszkontstratégiát követett, amelyben sokáig elég alacsony számú, főként saját márkás termékeket kínáltak. A stratégia fontos része volt, hogy a vevőket nem minél nagyobb akciókkal, hanem a legfontosabb élelmiszerek tartósan olcsón tartásával csábították be és tartották meg.
A 2010 óta kormányzó pártok régóta dolgoznak azon, hogy a külföldi kiskereskedelmi láncok helyzetét nehezítsék, és ezen a piacon a magyar szereplőket (elsősorban a CBA-t) jó pozícióba hozzák. Ebben a törekvésükben évek óta a legkülönbözőbb módszerekkel próbálkoznak kitolni a nagy élelmiszerláncokkal, 2021 végén például csak rájuk vonatkozó élelmiszermentési törvénytervezetet nyújtottak be a parlamentnek.
Tavaly ezt aztán megfejelték azzal, hogy a hagyományosan egyébként nem túl magas nyereségű élelmiszer-kereskedőkre is kivetették az ágazati különadókat.