Tavaly októberben derült ki, illetve a Szol24-en is beszámoltunk róla, hogy a szolnoki járműjavító is fideszes kézbe kerül, a honvédelmi miniszter által gründolt Magyar Vagon szerezte meg a többségi tulajdonrészét a MÁV-tól. Úgy tűnik, más kormányközeli adok-veszek és üzletek mellett a járműjavítót most visszabérlik a NER-közeli többségi tulajdonosoktól.
A Magyar Hang írta meg, hogy nettó 24,7 milliárd forint értékű szerződést kötött a MÁV a szolnoki telephelyű MÁV Vagon Járműjavító Kft.-vel két tételben – ezt a nyilvános szerződéslista által szúrta ki a lap. A megállapodás idén áprilisban lépett életbe és 2038 végéig érvényes. „Ez már csak azért is érdekes, mert a járműjavító korábban még 100 százalékban a MÁV tulajdonában állt, ám a közelmúltban a NER-közeli Magyar Vagon Befektetési Vagyonkezelő Zrt. többségi tulajdonába került” – írták.
Már tavaly is nagy port kavart, hogy a kormány döntése nyomán a MÁV Vagon Kft. mintegy 75 százaléka magánkézbe került. Céljuk, nyilvánvalóan a kiadott közleményt alapul véve, hogy „a MÁV-VOLÁN-csoport kötöttpályás járműveinek jelenlegi 40 éves átlagéletkorát jelentősen csökkentse, ehhez pedig korszerű járművek beszerzése és gyártása szükséges. A tulajdonosi szerkezetben történő változással a MÁV Vagon Kft. fejlesztési képességei és gyártási kapacitásai hatékonyan támogathatják e cél megvalósulását, illetve a tranzakció révén lehetővé válhat a járműgyártás piaci finanszírozása is”.
A céget, amelyről szó van, Szalay-Bobrovniczky Kristóf jelenlegi honvédelmi miniszter alapította, majd távozott belőle a kinevezése után. Jelenleg a Solva II. Magántőkealap birtokában van a tulajdon. A Forbes szerint ennek a magántőkealapnak a vagyonát a Gran Private Equity kezeli, ami történetesen Hernádi Zsolt Mol-vezér érdekeltsége.
2023-ban arról írtunk a szolnoki járműjavító kapcsán, hogy igazán jelentős feladatok hárulnak majd rá – a MÁV tervei között szerepel 15 olyan regionális kivitelű több áramnemű motorvonat beszerzése, amely átmehet a határokon, tehát kompatibilis a szomszédos országok áram- és felsővezetéki rendszereivel. Mosóczi László, a magyarországi járműgyártás fejlesztéséért felelős miniszteri biztos akkor azt mondta, szerinte elsősorban a szolnoki, dunakeszi járműjavítók alkalmasak a gyártásra.
Kép: muzej.hu
Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre!