Vitézy Dávid pontokba szedve foglalta össze a Maxi-Dubaj öt fontos problémáját

Megosztás

Benyújtotta a kormány a törvénytervezetet, amely ismerteti a Rákosrendező területén megvalósítani kívánt, Maxi-Dubajként elhíresült projektet. A fejlesztést kiemelt jelentőségű beruházásnak minősítették, ráadásul a kormány vállalja, hogy a projekt megvalósításához szükséges ingatlanokat az Egyesült Arab Emírségek gazdálkodó szervezeteinek értékesíti. Vitézy Dávid, az LMP által támogatott főpolgármesterjelölt 5 pontban foglalta össze a Maxi-Dubajjal kapcsolatos fő problémákat.

A törvényjavaslat A Magyarország kormánya és az Egyesült Arab Emírségek kormánya közötti gazdasági együttműködésről szóló megállapodás kihirdetéséről címet kapta. Vitézy egy Facebok-posztban fejtette ki bővebben, mik a főbb bajok a beruházással.

  • Úgy adja oda verseny nélkül egy arab befektetőnek a 130 hektáros, fél kerületnyi területet a kormány, hogy semmit nem ír elő, semmit nem vár el, semmit nem rögzít arról, mi épülne oda. Pedig Budapestnek nem újabb luxusbevásárlóközpontra és luxuslakónegyedekre van szükséges, hanem megfizethető új lakónegyedre, új városi jelentőségű közparkra.
  • Minden létező építési előírás alól kiemeli nemzetgazdaságilag a beruházást, így sem az épüetek magasságára, sem a tömbök méretére és funkciójára vonatkozóan nem marad befolyása a kerületi és fővárosi önkormányzatoknak.
  • A szükséges közlekedési beruházásokra nincsenek garanciák: nem szerepel a szerződésben a 3-as villamos átvezetése az új Szegedi úti felüljárón (csak közúti felüljáróról szól a dokumentum), nem rendelkezik a Kisföldalatti szükséges felújításáról és járműcseréjéről (csak a meghosszabbításról) és nincs benne a Nyugati pályaudvar – Rákospalota-Újpest kiemelten forgalmas, itt átvezető vasútvonal átfogó fejlesztése és az új állomás megépítése, csak annyi, hogy “vasúti pálya fejlesztése”. Ráadásul, ami benne van, azt se az arab befektetők, hanem a kormány fizetné – ez azonban így sem elfogadható, nem elégséges.
  • A repülőtéri vasutat a belváros és a Nyugati helyett Rákosrendezőre vinnék – az arab befektetők érdeke fontosabb, mint a nyilvánvalóan a belvárost kereső turistáké és az összes budapestié? Ennek tényleg közlekedéspolitikai és városfejlesztési szempontból az égvilágon semmi értelme.
  • Minden korábbi, a Rákosrendező rozsdaövezet városfejlesztésére készült terv, így az is, amit a BFK-ban mi csináltunk, egy új, városi jelentőségű, legalább 25 hektáros, Zuglót, Rákospalotát, Angyalföldet kiszolgáló közpark létesítésével számolt a Vasúttörténeti Park mellett. Ennek nyoma sincs a dokumentumokban, ez is beépíthető terület lenne a szerződés szerint. Zöldfelületet csak a vasúti vágányok befedésével akarnak csinálni – ennek semmi értelme, egy teherforgalmat is bonyolító vasúti fővonalat befedni méregdrága és nem is lesz teljes értékű zöldfelület.

Vitézy úgy véli, a múltbeli fővárosi városfejlesztések sikere a magánérdek és közérdek együttműködésén és összehangolásán alapult. „Ez a megállapodás csak az arab befektetők magánérdekéről szól – ez így nincs rendben.” A Lázár Jánosnak januárban küldött részletes álláspontját ide kattintva tudja elolvasni.

A zöldpárt is megszólalt a Semjén Zsolt által benyújtott törvénytervezet kapcsán.

„Az LMP arra kéri az országgyűlési képviselőket, hogy ne szavazzák meg a törvényt, a kormányt pedig arra, hogy az arab befektetők helyett inkább a budapestiekkel egyeztessen, ugyanis Rákosrendező területén zöldfelületi rekultivációra, parkok fejlesztésére és megfizethető lakhatás biztosítására, bérlakások építésére lenne szükség!”

Kép: Euronews

Kapcsolódó cikkek