Politikai csatáktól sem mentes vitát követően a szolnoki közgyűlés csütöröki ülésén elfogadta a képviselők többsége, hogy kifizetnek a Volánbusznak több mint 3,1 milliárd forint tartozást. A tartozás 2017-től halmozódott.
Ki a felelős azért, hogy Szolnok 2017 óta jelentős, milliárdos nagyságrendű tartozást halmozott fel a Volánbusszal szemben. Ezt firtatta az ellenzéki többség a szolnoki közgyűlés csütörtöki ülésén. Az ellenzék szerint már rég fel kellett volna ajánlani a helyi szolgáltatás végzését az államnak.
Hol tetszettek lenni eddig, hiszen a közgyűlésben önök is helyet foglalnak? – kérdezte ezt a Fidesz-frakció. Szalay Ferenc polgármester pedig úgy fogalmazott, könnyű lenne átvetetni az állammal a szolgáltatást, de akkor ugyanezt joggal várhatná el a többi település is, ezért nem könnyű a helyzet.
Az előterjesztés két részre volt tagolható. Erről dr. Sebestyén Ildikó címzetes főjegyző beszélt előljáróban. Mint mondta, egyrészt javaslatot tesz a Volánbusz felé fennálló önkormányzati tartozás rendezésére. Mégpedig háromféle módon: részben saját erőből, részben állami támogatásra történő pályázat benyújtásával és részben működési hitel felvéteből.
Másrészt az előterjesztés egy menetrend-módosításról szól. Ezt korábban véleményezésre bocsátották, amire 101 vélemény érkezett. Továbbá mivel 2015-ben volt utoljára viteldíj-módosítás, javaslatot tesz az előterjesztés a díjak emelésére, azzal a kitétellel, hogy diákbérlet árát jelentősen csökkentik.
Borda Zoltán ellenzéki képviselő azt kérdezte, hogy komolyan gondolták-e az előterjesztők, hogy egy 270 oldalas, fontos anyagot csak előző nap fél 5-kor kapnak meg. Feltette a kérdést, miért csak most kezdeményezte a polgármester, hogy vegye át az állam a feladatellátást a várostól? Az ellenzék részéről ez már többször felmerült.
Berényi Gábor ellenzéki képviselő azt sérelmezte, hogy az előterjesztésben a háborúra és a covidra fogták a tartozást, holott ez 2017 óta halmozódott. Ez nagyon furcsa és ha nem a háború és a covid a hibás, akkor ki a felelős ezért a tartozásért?
Szalay Ferenc polgármester úgy reagált, hogy számtalan alkalommal kezdeményezte a város a feladatellátás átvállalását az államnál, Az állam írásban válaszolt, hogy nem tudja ezt megtenni.
Rehó János fideszes képviselő üdvözölte az új menetrendet, ami átszállás nélküli utazást biztosít több helyről. Kijelentette, nagy segítség a családoknak a diákbérlet összegének csökkenése.
Molnár Iván azt emelte ki, hogy nem lehet mindig a múltra mutogatni, hiszen jelen képviselők közül többen is közgyűlési tagok voltak, miért nem kezdeményezték már jóval korábban, hogy vegye át az állam a feladatot. Szóvá tette, hogy felvetették az ellenzéki képviselők, hogy korábban lehetett volna többet fizetni a Volánnak, miért nem tette ezt a város? Nos, a közgyűlésben az ellenzék is ott ül, miért nem javasolták ezt korábban? Bárki beadhatott volna ilyet, de nem tud róla, hogy bárki megtett volna ezt.
Borda Zoltán annak az aggodalmának adott hangot, hogy ha ki is fizetik a tartozást, nem lát garanciát arra, hogy attól jobb is lesz majd a szolgáltatás.
Füle István ellenzéki frakcióvezető szerint gyakorlatilag a város jelen helyzetében csődről kellene beszélni.
Györfi Mihály MSZP-s alpolgármester nem látja jónak, hogy a város 15 évre eladósodik a hitel felvételével. Ezzel veszélyezteti a város jövőjét. Az állam bajban van, ezért vezette be a szolidaritási adót, ami Szolnok esetében 1,7 milliárd, ebből könnyen ki lehetett volna fizetni a Volánt. Ki vállalja mindezért a felelősséget? Hol lesz a fedezet a költségvetésben? Eddig azt kellett hallgatni, hogy a hitel rossz, most meg fel kell venni. Az is nagy baj, hogy vannak képviselők, aki miatt megszűnt a közgyűlés kontrollja.
Molnár Iván szerint nincs csőd, nincs szó fizetésképtelenségről. A város tud fizetni, jelenleg csak egy szolgáltatóval birkóznak. Korábban az ellenzék még többségben is volt, miért nem intézkedtek akkor? Nem ez történt.
Fejér Andor fideszes alpolgármester szerint kettős beszédet folytat az ellenzék, mert zárt ajtók mögött azt mondja, hogy egy vasat se adjanak a Voiánnak, majd a közgyűlésen erről már nem beszélnek. Közölte, gusztustalan, ahogy Györfi Mihály beszélt, mert szerinte összetévesztette a választási kampányt a közgyűléssel. Megkérdezte, kollégája hány javaslatot tett annak érdekében, hogy változzon is valami a hivatalban, a közgyűlésben? Mert szerinte csak azért jár be a hivatalba, hogy a szolgálati elektromos autóját feltöltse. Más nyomát nem találja a munkájának.
Azt viszont önkritikaként értékelte, hogy hiba volt nem emelni 10 éven át az árakat ilyen ár- és béremelkedések láttán.
Györfi Mihály úgy reagált, hogy róla szavaztak a választók, a legtöbb szavazattal került be a közgyűlésbe. Gondolja, nem lottón nyerte a kiugró eredményét. Kijelentette, Fejér Andor volt az, aki szerint rengeteg fejlesztés volt a belvárosban, és ennek ellenére mégis őt választották meg. Hogy mit tett az elmúlt 4 évben? Intézte az ügyeket, fogadta a választókat. Szerinte Fejér Andor kiváló szakember, de róla is döntenek majd 2024-ben.
Bóka Éva független képviselő szerint ismét nem szakmáról beszélnek, hanem politizálnak a közgyűlésben. Nem hallotta senkitől sem, hogy javaslatokkal bombázta volna a hivatalt, hogy megoldást hozott forrásokkal.
Szalay Ferenc kiemelte, szomnorú, hogy az ellenzék szerint megszűnt a közgyűlési kontroll, hiszen ezzel beismerték, hogy nem csináltak semmit.
Kijelentette, az, hogy ne fizessenek a Volánnak, nem egyszemélyi, polgármesteri stratégia volt, hanem közgyűlési, amiben az ellenzék is ott ül.
Valóban, nem sikerült eddig az állami átadás, de sikerült a vízműnél, amit viszont az ellenzék ellenzett. Ez elég nagy kettősség.
Merészet jelentett ki azzal, hogy bár szerinte is nagy segítség a kistelepüléseknek a Szolnok által is fizetett jelentős, 1,7 milliárdos szolidaritási adó, de az államank gyorsan be kellene látnia, hogy ez az adó az ország ezen helyzetében komoly probléma a befizetőknek.
Kérte, hogy mindenki komolyan tanulmányozza az új, novembertől életbe lépő menetrendet, mert jelentős változások vannak benne.