Az infláció hatása erősen befolyásolja idén a karácsonyi ajándékokra szánt keretet is. A magyarok 67 százaléka 30 ezer forintnál is kevesebbet költ most ajándékokra az Opinio Institute MediaMarkt részére készített, friss, reprezentatív kutatása szerint.
A kistelepüléseken élők és az alacsonyabb végzettségűek az átlagnál is jóval kevesebbet, 10 ezer forint alatti összeget tudnak erre a célra szánni.
A diplomások közel negyede 30–50 ezer, másik negyede még többet, 50–100 ezer forint között tervez költeni.
Vannak olyanok is, akik egyáltalán nem ajándékoznak idén, többségük azt vallja, hogy az együttlét fontosabb, mint az ajándék. Ugyanakkor sokan válaszolták közülük azt is, hogy anyagi okokból mondtak le idén a karácsonyi ajándékozásról. Emellett megjelennek a fenntarthatósági szempontok is: a nem ajándékozó válaszadók negyede nem akar újabb tárgyakat halmozni.
A közvéleménykutatás szerint a magyarok kétharmada tapintatosan hallgat, ha olyan ajándékot kap, amire nincs szüksége, vagy nem tetszik neki, mert nem szeretné megbántani az ajándékozót. A válaszadóknak körülbelül az ötöde csökkenti le a nem kívánt meglepetések kockázatát azzal, hogy előre megbeszélik, ki mit fog kapni.
További érdekes adat, hogy saját kezűleg kevesen készítenek ajándékot (csupán 4%). Ugyanakkor sokan praktikussági szempontokat helyeznek előtérbe, és többnyire olyan tárgyat szeretnek venni, amire a másiknak szüksége van (36%).
Forrás: HVG.hu