Fenntartható anyagok, villanyautós követelmények: a téli abroncsok születése

Megosztás

Az UltraGrip téliabroncs-család kifejlesztéséért számos alkalommal díjazott, innovatív vállalatként a Goodyear célja, hogy egy-egy új termék tervezésekor és kifejlesztésekor túlteljesítse a piaci követelményeket és az ügyfelek elvárásait. Valamennyi abroncs közül különösen a téliekre igaz, hogy tökéletesen meg kell felelniük a jelenlegi és a jövőbeli szabályozásnak, hiszen extrém időjárási körülményekkel kell megküzdeniük, és minden vezetési helyzetben magabiztosságot kell kölcsönözniük az autóvezetőknek.

A Goodyear UltraGrip téliabroncs-családjának tervezési folyamata az ügyfelek elvárásainak és a fejlesztők céljainak felvázolásával indul. A folyamat fontos része a különböző teljesítménykritériumok – például a rövidebb féktávolság, a menetkomfort és a futásteljesítmény – közötti egyensúly megtalálása – olvasható a gumigyártó közleményében.

Szintén alapvető fontosságú, hogy meghatározzuk az új gumi relatív teljesítményét elődjével, valamint a versenytársak termékeivel szemben. Végül a fejlesztési kirakósjáték utolsó darabja, hogy beépítjük a Goodyear legújabb mérnöki innovációit, amelyek lehetővé teszik az ügyfelek által elvárt tökéletes egyensúly elérését. A tervezési és fejlesztési folyamat összességében az első és egyben legfontosabb lépés egy-egy új Goodyear téli abroncs születésében.

A legújabb trendek felkutatása
A téli abroncsok fejlesztése a Goodyear luxemburgi Innovációs Központjában kezdődik (GIC*L), a téli mintázatokkal és a gumikeverékekkel foglalkozó laborokban. A tervleírás elkészítése után kutatást végzünk az ügyfelek körében az aktuális vezetési szokásokról, trendekről. Ez azért fontos, mert a Goodyear mintegy 50 különböző teljesítménykritériumban kívánja felülmúlni versenytársait.

„Egy-egy abroncs megtervezésekor és kifejlesztésekor egy rendkívül kiegyensúlyozott terméket kívánunk létrehozni. Ez azt jelenti, hogy jól kell teljesítenie nedves és száraz utakon, ugyanakkor a téli körülményekre kell hangolni – nyilatkozta Sebastien Morin, a Goodyear EMEA-régió személyautó csereabroncs-fejlesztésért felelős vezetője. – Ambiciózus célokat tűzünk ki, például azt, hogy a nedves és száraz úton nyújtott jó teljesítmény ne menjen a futásteljesítmény rovására.”

Több tucat mérnök, kutató és technikus dolgozik a téli abroncsok minden részletén, így az új keverékeken, a nyersanyagokon és a futófelületi mintázatokon. A kiindulópont a légüreg és a karkasz (vagyis a váz). Megrajzoljuk a terveket, majd számítógépes szimulációs programokba tápláljuk, amelyek meghatározzák az új abroncsok elengedhetetlen tulajdonságait, és képesek szimulálni a valós tesztpályák tesztkörülményeit is.

Az első prototípusok
Egy-egy új Goodyear téli abroncs tervezési, fejlesztési és tesztelési folyamata körülbelül két és fél évet vesz igénybe, amelyből az első hat hónapban az említett szimulációk zajlanak. Ezek alapján készülnek el az első prototípusok. „Az első hat hónap kulcsfontosságú a modellek fejlesztésében – fogalmaz Morin. – Van miből kiindulnunk, így nem kell az alapoktól kezdenünk, hiszen egy már létező és számos díjat nyert termék utódját készítjük el. Ezután kitűzzük a célt, hogy az utódnak milyen mutatókban kell jobbnak lennie, például a gördülési ellenállás vagy a vizes pályán nyújtott teljesítmény terén. Az új célok mentén hat hónap alatt számos szimulációt futtatunk le, hogy létrehozhassuk az első prototípust, amelyet azután elkezdünk tesztelni.”

A kétéves, globális tesztprogram során megalkotják a prototípus több változatát, felhasználva a tesztvezetői csapat visszajelzéseit.

Futófelületi keverékek egyedülálló tulajdonságokkal
Az új téli abroncsok keverékei egy sor egyedülálló tulajdonsággal rendelkeznek és páratlan fejlődést mutatnak. A Goodyear büszke rá, hogy téli abroncsai kiváló teljesítményt nyújtanak hóban, jégen, valamint nedves és száraz útfelületen egyaránt. Mindezt azonban a futásteljesítmény csökkenése nélkül teszik.

A szilícium-dioxid olyan természetes összetevő, amelyet az abroncs futófelületének gumikeverékéhez használunk fel – és csak egy azok közül az alkotóelemek közül, amelyekkel a Goodyear tökéletesíti nyári, téli és négy évszakos futókeverékei összetételét. A fenntartható anyagoknak szintén egyre hangsúlyosabb szerepük van, és a Goodyear ezek tekintetében is az újítások mezejére lép. Megnövelte például a rizsfeldolgozás melléktermékéből, a rizshéjhamuból kinyert szilícium-dioxid felhasználását. Segítségével hasonló teljesítmény érhető el, mint a hagyományos, homokból származó szilícium-dioxid esetében, azonban kisebb környezeti hatás és csekélyebb hulladéktermelés mellett.

A Goodyear amellett, hogy továbbra is elkötelezett a természetes gumi felelősségteljes beszerzése iránt, a pitypangból származó természetes gumi alkalmazhatóságát is kutatja, és szabadalmaztatta a bioalapú BioIsoprene™ monomer molekulát, amely elősegítheti, hogy a szintetikus gumi termelése ne függjön az olajalapú nyersanyagoktól.

A Goodyearnek ugyanakkor – számos autógyártó elsőszerelésként gyártott abroncs-beszállítójaként – néha össze kell hangolnia új termékeit egy-egy új autómodell bevezetésével. „Egy-egy abroncs bevezetésekor tisztában vagyunk az új modell piacra kerülésének időtervével – mondta Morin. – Mivel az autópiac gyorsan változik, ehhez abroncsainknak is alkalmazkodniuk kell: jól kell teljesíteniük a jelenleg elérhető autókon, de azokon is, amelyek csak ezután érkeznek a piacra.”

„Mindenképpen kihívás ez, hiszen gondoskodnunk kell arról, hogy az abroncsspecifikáció ne csak egy évig, hanem sokkal tovább jól teljesítsen. Pontosan illeszkednie kell az autó specifikációjához is, legyen szó benzines, dízelüzemű, hibrid vagy teljesen elektromos járműről. Egy-egy új téli abroncs megtervezésekor tulajdonképpen egy csomagot kell létrehoznunk, amelynek részét képezik az abroncsteszteken szerzett pontok, az ügyfélelégedettségi visszajelzések és a Goodyear üzleti céljai is.”

Új, modern technológiák
A jövő felé haladva a Goodyear elkötelezett a piacvezető téli abroncsok tervezése iránt. „Továbbra is lételemünk, hogy a téli utakon a legjobbat nyújtsuk – erősítette meg Morin. – Szeretnénk teljesíteni azt a kihívást, hogy abroncsainkat nagyobb tömeggel vagy nyomatékkal rendelkező új járművekhez igazítsuk, azonban ez sosem fog a téli teljesítmény rovására menni.”

A Goodyear számára a jelenlegi és jövőbeni ügyfelek folyamatosan változó igényei jelentik a motivációt. Ezért kutatók, mérnökök, technikusok és elemzők csapatai dolgoznak közösen azon, hogy folyamatosan új, modern technológiákat fejlesszenek, alkalmazkodva a piaci trendekhez.

Kapcsolódó cikkek