Közel 1,8 milliárdos Volán-adósságot görget maga előtt Szolnok. A közlekedési társaságnak elege lett a helyzetből, és peres úton próbálja érvényre juttatni a fizetési kötelezettséget. A város fideszes vezetése a fejleményekről mélyen hallgat, helyette azt kommunikálja, hogy a város gazdasága milyen erős. Közben azonban fizetési nehézségekkel küzd.
A jelek szerint a Volánbusz nem hajlandó tovább „saját zsebből” finanszírozni Szolnok helyi közösségi közlekedésének fenntartását, s a szolnoki önkormányzat által, 2019 januárja és 2022 decembere között felhalmozott, mindösszesen 1,796 milliárdos elismert adósságot peres úton kívánja behajtani a szolgáltatás megrendelőjén, közölte a magyarbusz.info.
Mivel Szolnok a Volánbusz többszöri felszólítása ellenére sem rendezte a már lejárt tartozásait, ezért a társaság, hogy érvényt szerezzen követelésének, keresetlevelet nyújtott be a Szolnoki Törvényszéken.
A 2019 óta felhalmozódott elmaradást maga a szolnoki önkormányzat is elismeri, s megfizetését a társaság és a város között létrejött fizetési megállapodásban vállalta is. Az önkormányzat azonban vállalásának ellenére sem rendezte 1,013 milliárd forintos lejárt tartozását, ezért a Volánbusz felmondta a felek között létrejött fizetési megállapodást és benyújtotta a 2019 és 2022 közötti időszakra vonatkozó 1,796 milliárd forintos követelését Szolnok felé, amelyet a város továbbra sem térített meg, s nyilvánvalóan az önkormányzati alapfeladatok ellátásának sérelme nélkül nem is tudna.
Egy önkormányzati előterjesztésből kiderül, hogy a városvezetés korábban kezdeményezte a Volánbusznál egy olyan megállapodás létrejöttét is, hogy a 2019 és 2021 közötti időszakra vonatkozó követelések 2024 utánra kerüljenek átütemezésre a kamatigények esetleges elengedése mellett, a 2022 és 2023 évekre vonatkozó fizetési kötelezettségek pedig 2024-től egy 4 éves konstrukció keretében kerüljenek megfizetésre.
Emellett a város felajánlotta, hogy a Volánbusz javára a fizetési megállapodásban foglalt ingatlanfedezetre vonatkozó részt – amelyről eddig sem sikerült megfelelően megállapodni – is tovább bővítené.
Ezen javaslatot a társaság viszont nem tudta elfogadni, s annak ellenére, hogy tisztában van a teljesítést nehezítő gazdasági nehézségekkel és a fizetési korlátokkal,
nem finanszírozhatja tovább saját forrásai terhére Szolnok helyi közösségi közlekedését, s tájékoztatta az önkormányzatot, hogy peres úton kívánja érvényesíteni követelését.
A Volánbusznak a 2019-2020 időszakra vonatkozóan közel 522 millió forint tőketartozás és kamata, a 2021-es szolgáltatási év után 261,5 millió forint, a 2022-es után pedig 819,4 millió forint tőketartozás, valamint 193,8 millió forint kamattartozás megfizetni vállalt követelése áll fenn.
Forrás: magyarbusz.info
Fotó: Garamvölgyi Gergő