Júliusban érkezik az első két H225M helikopter a szolnoki reptérre, ezt mondta a jetfly.hu magazinnak Bali Tamás dandárparancsnok. Már az is megvan, hogy kik teszik le a két gépet a szolnoki betonra: Makai Sándor alezredes és Oláh Gábor őrnagy.
Rendkívül érdekes és izgalmas interjút adott Bali Tamás dandárparancsnok a jetfly.hu szakportálnak. Az írásban bemutaja pályafutását a kiváló katona, Bali Tamás, aki vadászpilóta szeretett volna lenni, de az élet és a sors úgy hozta, hogy a forgószárnyasoknál kötött ki. Azt is megtudhattuk, hogy a kecskeméti fiatalembert vadászpilóta édesapjával együtt rúgták ki a rendszerváltás idején a katonaságtól. Ahova később visszakerült, mert hívták.
Tanult tovább, de már a helikoptervezető-képzésben vett részt, mert éppen abban az időben vadászpilóta-képzés nem indult. Itt is hajszálon múlt, hogy maradt, mert ő továbbra is ragaszkodott ahhoz, hogy vadász szeretne lenni, de ezt nem engedték, azt mondták, vagy marad vagy kirúgják a főiskoláról. Ezek után nem volt egyszerű a döntés, de még három évet csak lehúzott és 96-ban helikoptervezetőként avatták fel.
Innentől kezdve nem volt megállás, tanult, dolgozott, tanult, dolgozott, képezte magát folyamatosan, így nem véletlen, hogy ma már dandárparancsnok.
A parancsnok beszélt az orosz technikáról is, és hogy hogyan érintette az állományt a nyugati technika megjelenése a H145M-ekkel együtt. Mégpedig úgy, hogy rá kellett jönniük, egy napon a pilótáknak nem szabad mindkét gépet vezetniük, annyira más a kezelhetőségük: az egyik még analóg, a másik már digitális.
Ez is kihívást jelentett, ezért úgy döntöttek, aki az orosz gépet vezeti, maradjon is azon. Ráadásul a német oktatók kertelés nélkül megmondták, kik azok, akik alkalmasak H145-ös pilótának és kik azok, akik nem.
Elérkeztek oda, hogy külön, kimondottan H225-ös pilóta nem lesz. Olyanok lesznek, akik vagy két típust – a H145-öst és a H225-öst – repülnek, avagy képesek három típuson is, mint például Oláh Gábor őrnagy és Makai Sándor alezredes. Ők részint repülik az orosz gépeket, oktatók a H145-ösön és azok lesznek a H225-ösön is. Addig, amíg nem fejlődik fel a pilóta-utánpótlás a megfelelő szintre, addig több típuson kell így helytállniuk.
Megemlítette, hogy júliusban érkezik az első két helikopter. Makai Sándor alezredes és Oláh Gábor őrnagy teszi majd le a szolnoki betonra a két első H225-öst. Azután pedig beindul itthon a gyakorlati képzés, amelyre a H145-ös pilótáikból válogathatnak.
A parancsnok azt is elmondta, hogy az infrastruktúrafejlesztés is napirenden van természetesen. Az egyik régi hangárt felújították, ott és a két fémvázas sátorban állnak most a helikopterek. A nagygépek miatt most fognak bele a másik régi hangár felújításába, és újabb sátrak is érkeznek majd. A jövő nyilván nem ez, csupán kényszermegoldás. Különböző fázisokban vannak előkészítve tervek a végleges hangárépületek, sőt egy egész komplexum felépítésére is.
Forrás: jetfly.hu
Nyitóképen: Bali Tamás (jobbra) egy H145M-mel