Csütörtökön is lebénult a MÁV szolnoki vonala, Vitézy Dávid összeomlásról beszél

Megosztás

Ezúttal egy síntörés okozta a vasút vesztét, nem meglepő módon a ceglédi, szolnoki vonalak ismét erősen érintettek voltak. Vitézy már úgy fogalmazott a csütörtöki napon, hogy ritkán tapasztalt mértékű összeomlás tanúi vagyunk. Ebben sajnos csak egyetérthetünk, látva a szolnoki vasútvonal folyamatos működésképtelenségét.

Azt viszont muszáj megjegyezni, egyáltalán nem csak a ceglédi-szolnoki vonalakkal van baj, hanem az egész országban valóban az összeomlás küszöbén (talán már túl is azon) a vasúti közlekedés. A folyamatos műszaki hibák már régen nem a véletlen művei, a másfél évtizede rosszul kezelt és irányított, durván forráshiányos MÁV eddig csak robogott a szakadék felé, idén pedig bele is esett. Óriási munka lesz ebből kijutni, de ezt a Fidesz csak magának köszönheti.

A Mávinformnak ismét volt egy komoly kellemetlen meglepetése az utazóközönség számára a szolnoki vonalon.

“A Nyugati pályaudvar és Kőbánya alsó között egy szakaszon várhatóan délig csak egy vágányon közlekedhetnek a vonatok síntörés miatt. A Budapest-Cegléd-Szolnok-Debrecen-Záhony, a Budapest-Cegléd-Szeged és a Budapest-Lajosmizse vonalon 20-40, esetenként 40-60 perces késésekre, rövidebb útvonalon közlekedő járatokra lehet számítani.

A BKK elfogadja az érvényes vasúti jegyeket, bérleteket az M3-as metró Nyugati pályaudvar és Kőbánya-Kispest közötti szakaszán, és a 151-es autóbuszon Kőbánya alsó vasútállomás és Kőbánya-Kispest között.

Forgalmi változások:

A helyreállításig az S50-es és az S21-es vonatok a Nyugati helyett Kőbánya-Kispestről indulnak, és csak odáig közlekednek. A Nyugatitól a Tokaj és a Nyírség InterCiy vonatokkal utazhatnak Kőbánya-Kispestig, az IC-k Kőbánya alsón is megállnak. Esetenként a Cívis InterRégióval is utazhatnak, az is megáll Kőbánya alsón.

Zugló megállóhelyen mindkét irányban a 2. vágányon állnak meg a vonatok.

• A Nyugatiba 10:07-kor érkező Napfény InterCity (IC 717) csak Kőbánya-Kispestig közlekedik.

• A Nyugatiból 10:53-kor Szegedre induló Napfény InterCity (IC 704) csak Kőbánya-Kispesttől közlekedik. Javasoljuk, hogy az M3-as metrót vegyék igénybe Kőbánya-Kispestig.

Nem közlekedik

– a Nyugati pályaudvarról Monorra 9:38-kor induló S50-es vonat (2772). Az utasok a Cívis InterRégióval (6082) utazhatnak. Kőbánya alsón is megáll.

– a Monorról a Nyugati pályaudvarra 11:07-kor induló S50-es vonat (2735).”

Kicsit később: A Nyugati pályaudvarról Ceglédre 13:33-kor induló Z50-es vonat (2856) nem közlekedik.

A Nyugatiból Szegedre 11:53-kor induló Napfény InterCity (IC 714) Monortól közlekedik.

A Nyugatiból Ceglédre 12:03-kor induló Z50-es vonat (2834) Monorig S50-es vonatként (2754) közlekedik. Monortól 15-20 perc késéssel közlekedik tovább.

A Monorról a Nyugatiba 13:37-kor induló S50-es vonat (2785) mégis közlekedik.

A Kőbánya-Kispestről 10:33-kor Lajosmizsére elindult S21-es vonat (2914) a jelentős késése miatt csak Dabasig közlekedik. Emiatt a Lajosmizséről 12:41-kor a Nyugatiba induló S21-es vonat (2935) csak Dabastól közlekedik.

A Nyugatiból 13:08-kor Monorra induló S50-es vonat (2774) csak Kőbánya-Kispesttől közlekedik. Odáig a Ceglédre tartó Z50-es vonattal (2844) utazhatnak, mely ezért 5 perccel később indul a Nyugatiból.

A Szolnokról a Keleti pályaudvarra 9:09-kor induló Z60-as vonat (3367) várhatóan 30 perces késéssel közlekedik.

A ceglédi vonalon történt délelőtti késések miatt a Nyíregyházáról 13:26-kor Miskolcon át a Keleti pályaudvarra továbbinduló Tokaj InterCity (IC 654) 60 perccel hosszabb menetidővel, csak Hatvanig közlekedik. Utasai a következő, Budapestre tartó vonattal utazhatnak tovább. A szerelvényforduló miatt a Keleti pályaudvarról 17:25-kor Miskolc, Debrecenen át a Nyugati pályaudvarra induló Tokaj InterCity (IC 586) csak Hatvantól közlekedik.

Az események tükrében még érdekesebb Vitézy Dávid nyilatkozata, az egykori államtitkár egészen élesen fogalmazta meg a MÁV jelenlegi kritikus helyzetét és azt is, hol kell keresni az igazi felelősöket. Nem véletlenül mondjuk évek óta, hogy a budapesti vasúti törzshálózat állapota kritikus és éppen ezért a fővárosi pályaudvari bevezető szakaszok vasúti beruházásairól egy mondvacsinált „főváros-vidék” ellentétpár logikáján gondolkodni teljesen abszurd, a fővárosi vasúti hálózat állapota az egész ország legkritikusabb szűk keresztmetszete – írta Facebook-posztjában Vitézy Dávid.

Úgy véli, ritkán tapasztalt mértékű összeomlás tanúi vagyunk. Hozzátette,

a Nyugati pályaudvarra vezető vágányhálózat rekonstrukcióját célzó vasúti beruházásokat egytől egyik leállította Lázár János építési és közlekedési miniszter, még a már megítélt európai uniós forrásokat is visszaadtuk, azt más országok kapják meg.

Vitézy szerint minden ezügyben elszalasztott év azt jelenti, hogy további évekig maradnak a mostani állapotok és rámutatott, nyilván azok a beruházások a mai síntörést nem akadályozták volna meg, de legalább zajlana az a munka, ami a mai állapotok megszüntetését, a teljes újjáépítést és a régóta szükséges kapacitásbővítést biztosítaná.

Nem kellett volna vármegyebérlet.

Posztjában annak is hangot adott, hogy a MÁV idei működési költségvetése a legutóbbi hivatalosan elismert számok szerint is 96 milliárd forint működési hiánnyal terhelt, melynek egyik legnagyobb okozója a jelentős kedvezményeket és ezáltal bevételvesztést okozó vármegyebérlet, melynek a veszteségét az azt elrendelő szaktárca nem térítette meg teljeskörűen a MÁV csoportnak.

Nagy Bálint, közlekedési államtitkár szerint új alapokra kell helyezni a MÁV-Volán csoport finanszírozását és abban ki kell alakítani egy új, piaci finanszírozási lábat is. Erre azért van szükség, mert olyan nagyságrendű a magyar vasút fejlesztésének forrásigénye, amely még az uniós források megérkezése esetén is túlmutat a nemzeti költségvetés lehetőségein. Ezért külső forrásokat, alternatív finanszírozási lehetőségeket kell beazonosítani és bevonzani – fejtette ki.

Sokan ilyenkor csak felhúzzák a szemöldöküket, hogy talán nem kellett volna ennyire hagyni lepusztulni a MÁV gépparkját, infrastruktúráját, hiszen a legtöbben már hosszú évek óta figyelmeztettek, óriási baj küszöbén áll a vasúti közlekedés. Most beütött a krach, de miért kellett ezt megvárni, tavalyig még az EU-s források is érkeztek, de valami mindig fontosabb volt. A Jászkunságiak számára már lassan ünnepnap lesz, ha egyszer véletlenül a MÁV járatai egy egész napon át megbízhatóan és pontosan járnának.

Kapcsolódó cikkek