Tudjuk-e, miért így néz ki a szolnoki “csíkos” víztorony?

Megosztás

És azt tudjuk-e, mikor és hol épült az első ilyen, miért ilyen a kinézete és hogyan működik? Meghatározza Szolnok alapvető városképét is.

A XVIII. és XIX. kerületi lakótelepek vízellátásra építették az első 3000 köbméteres piros-fehér csíkozású betonkelyhet, melyet aztán hamarosan sorozatban kezdtek el gyártani, meghatározva ezzel nemcsak Pestszentlőrinc, hanem Csepel, Kecskemét, Szolnok egy-egy városrészének látképét is. A kísérleti víztornyot 1983. augusztus 24-én avatták fel a fővárosi Lakatos utcában – számolt be róla a Pestbuda.hu.

Az 1970-es évek végére a hidrológiai szakmában kikristályosodott az a nézet, hogy az országban egyre szaporodó, elsősorban paneltechnológiával készülő lakótelepek kiszolgálására egy 3000 köbméteres nagy vasbeton víztorony lenne a legalkalmasabb. A Mélyépítési Tervező Vállalat (Mélyépterv) munkatársai – élükön Tóth László felelős tervezővel – meg is terveztek egy típust, amely alkalmas volt a sorozatgyártásra. Ez sok technikai újítást és nagy előnyt jelentett, ugyanis korábban csak 2000 köbméteres víztornyok készültek hagyományos monolitbetonozással, míg az új típus lehetőséget nyújtott az előregyártásra, így feleannyi idő alatt felépíthetőek voltak a tornyok.

Technológiai újítás volt, hogy a kehely a földtől indulva, az alaptesten készült el. A kehely ötféle előregyártott eleme a Beton- és Vasbetonipari Művekben (BVM) acélsablonokban készült, a VÍZÉP 1982 májusában a helyszínen kezdett hozzá a szerkezet összeállításához.

A kehely három részre tagolódik. A megrendelő kívánsága volt, hogy két, egymástól függetlenül is üzemeltethető tartályrésze legyen, hogy a víztorony tisztítás közben is ellássa a feladatát. Ezért vízzáró falú külső és belső tartályteret alakítottak ki, melyek nem igényeltek külön szigetelést. Ezek a csepegőtéri tartószerkezetre támaszkodtak.

Forrás: Arcanum

A kehelyfelületet a Ferihegyi repülőtér közelsége miatt a légügyi előírásoknak megfelelően váltakozva piros-fehér színezéssel látták el – ezt a színezést később a csepeli, szolnoki és kecskeméti tornyoknál is alkalmazták. Mielőtt elkezdték volna a kelyhet a helyére emelni, nyomáspróbát végeztek rajta.

Kapcsolódó cikkek