„Az egész olyan volt, mint egy földrengés” – Ma 30 éve történt a tragikus szajoli vonatkatasztrófa

Megosztás

1994. december 2-án, 16:46 perckor, azaz pontosan három évtizeddel ezelőtt történt a magyar vasúti közlekedés történetének egyik legsúlyosabb balesete: a szerelvény mozdonya és első kocsija az első vágányra sorolva továbbhaladt, a hozzá kapcsolt hat vagon viszont kisiklott, körülbelül 110 km/h sebességgel mentek egymásba. A vonat a vasútállomást és a mellette levő szolgálati lakásokat letarolta.

A Szol24-en tavaly ugyanekkor részletesebben foglalkoztunk a baleset hátterével és körülményeivel, így többek között azzal is, hogy a tragédia emberi mulasztás miatt történt. Egy szabálytalan tolatást végeztek nem sokkal azelőtt, hogy a vonat megérkezett, a váltók állását azonban nem ellenőrizték, így történhetett meg, hogy 110-zel érkezett egy olyan állású váltóra a gyorsvonat, ami legfeljebb 40 km/órával járható.

„Műszaki vagy emberi hibák sajnos mindig előfordulhatnak. Azonban a tragédiák megelőzhetők, és mi kötelességünknek, sőt küldetésünknek tekintjük, hogy mindent megtegyünk a megelőzésük érdekében. Ez a borzalmas baleset kulcsszerepet játszott abban, hogy a vasútbiztonság az elmúlt évtizedek legfontosabb közös ügyévé vált” – fogalmazott a tragédia harmincadik évfordulóján Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója.

Mészáros János fotóriporter az elsők között ért a helyszínre, összeroncsolódott vagonokat és félig összedőlt épületeket látott, ráadásul olyan sötét volt, hogy csak a vaku fénye világított. A jászberényi születésű Kovács Zsolt atya kisgyermekként egy karcolás nélkül megúszta a balesetet, a Ripostnak úgy fogalmazott, isteni csodának érzi, hogy őt, testvérét és édesanyját sem érte baj.

„Egy átlagos vasárnap délután volt, amikor az öcsémmel mesét néztünk. Délután négy körül siklott ki a vonat két kocsija. Kisodródott a peronra, az ott várakozó utasok közé, akik többnyire egyetemisták voltak. Elütötte az egyik villanypóznát is, ami becsapódott a házunkba. Az egész olyan volt, mint egy földrengés.”

Szajoli vasúti baleset 1994

A szajoli vasúti baleset a magyar vasút történetének egyik legsúlyosabb balesete. 1994. december 2-án 16 óra 46 perckor kisiklott a Szajol állomáson áthaladó NyíregyházaBudapest-Nyugati pályaudvar között közlekedő gyorsvonat második kocsija, majd a kocsik kb. 110 km/h-s sebességgel egymásba, illetve az állomásépületbe rohantak. 27-en a helyszínen vesztették életüket, négyen a kórházban haltak meg, 52-en pedig kisebb-nagyobb sérüléseket szenvedtek.

A vonatkatasztrófa áldozatai között Jász-Nagykun-Szolnok megyei fiatalok is voltak. A legfiatalabb áldozat a mindössze 8 éves kisújszállási Károlyi Magdolna. A törökszentmiklósi Balogh Katalin 18,, a szolnoki Pádár Tünde 17 és a jászboldogházi Szádvári Ágnes 21 évesen hunyt el a máig felfoghatatlan baleset következtében.

Az áldozatok emlékét 1996. június 29. óta egy emlékmű is őrzi az állomás felvételi épülete mellett.

Kép: YouTube

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre! Amennyiben szívesen lenne a támogatónk, kattintson ide és csatlakozzon adománygyűjtésünkhöz!

Kapcsolódó cikkek