Jászkunság: hiába a kritikák és a tiltakozás, változatlan formában jelent meg az iskolai mobiltelefonos rendelet

Megosztás

A Civil Közoktatási Platform felháborítónak tartja azt a cinizmust, amely a társadalmi egyeztetés EU számára vállalt kötelezettségét teljesen formálissá teszi. Most is ez történt, amit és ahogy a kormány kitalált néhány hete, teljes egészében változtatás nélkül került a rendeletbe. Borsodban is készüljünk.

A tiltakozások és a kritikák ellenére a csütörtöki Magyar Közlönyben változatlan formában jelent meg a nevelési-oktatási intézményekben a tiltott és a használatában korlátozott tárgyak köréről, valamint a tárgyakra vonatkozó eljárásrend részletes szabályairól szóló rendelet, amellyel a média pár hete a mobilok iskolából való kitiltásaként foglalkozott. A jogalkotók nem vették figyelembe azokat a tárgyszerű javaslatokat sem,  amelyeket a civilek beküldtek a társadalmi egyeztetésre, illetve a szakszervezetekkel történt egyeztetésen hangzottak el: nem módosították, nem pontosították a korlátozott tárgyak körét, így abba továbbra is beletartoznak többek között az internetelérésre nem alkalmas telefonok és a tanulók számára oktatási céllal ajándékozott laptopok, és nem oldották meg a leadott tárgyak őrzésével kapcsolatban felmerült problémákat sem. Maradt a szeptember 1-i hatályba lépés, ami a házirend módosításának kötelezettsége miatt jogszerűen nem megoldható.

Felháborítónak tartjuk azt a cinizmust, amely a társadalmi egyeztetés EU számára vállalt kötelezettségét teljesen formálissá teszi.  Bár a szabályozás ennél szélesebb körű, a rendelettervezettel kapcsolatos vita során a média és a civilek figyelme elsősorban az informatikai eszközök korlátozására irányult. 

A bírálók szerint a veszélyesség túlhangsúlyozása helyett a tudatos eszközhasználatra kellene nevelni és a tanárokat erre képessé tenni az alacsony digitális készségek fejlesztése érdekében – ami nem zár ki valamiféle szabályozást. Még ha a rendelet szerint nem is teljes a tiltás, akadályozni fogja az oktatási célú használatot, amely a tanári hozzáállás és a kevés iskolai eszköz miatt úgyis ritkább a kelleténél. Emellett jelen formájában sérti a tanári és az intézményi autonómiát.

A tervezet mellett szólók szerint az iskolai használat figyelemelvonó hatása és az, hogy a társak hatására a gyerekek könnyebben eszközfüggővé válnak, indokolja a korlátozást, különösen, hogy a tanárok számára némi fáradsággal lehetőség van az eszközök használatának engedélyezésére.

A rendelet azonban még akkor is hibás, ha elfogadjuk az okostelefonok iskolai használata korlátozásának szükségességét.

Először is a rendelet a sokkal szélesebb kört sorol a korlátozottan használható tárgyak körébe, mint az egyéb országokban már bevezetett korlátozások. A szabályozás szerint korlátozottan használhatók a ” telekommunikációs eszközök – különösen a mobiltelefonok –, a kép- vagy hangrögzítésre alkalmas eszközök és az internetelérésre alkalmas okoseszközök”. Ha komolyan vesszük a meghatározást, akkor ide tartoznak az internetelérésre nem alkalmas mobiltelefonok, a tabletek, a laptopok, a fényképezőgép és a diktafon is. Vagyis reggelente össze kell szedni az alsósoktól is a szülőkkel való kapcsolattartást szolgáló „butatelefonokat”, és csak a napközi után lehet visszaadni őket – miközben egy újabb rendelet a tanároknak is tiltani kívánja a felügyelet ideje alatt a mobilhasználatot. Azok a több százezer Ft értékű laptopok pedig, amelyeket a tanulóknak kiosztottak, csak akkor lesznek használhatók, ha a tanár a használat szükségességét nem felejti el rögzíteni a Krétába.

Emellett a rendelet szót sem ejt arról, hogy a pedagógus, az iskola vagy a fenntartó e a felelős, ha az összegyűjtött eszközökben valamilyen kár esik, vagy ellopják azokat. Elégnek tartják azt rögzíteni, hogy „Az átvett tárgyat az átvétel időpontja szerinti állapotban kell visszaadni”, és az őrzés módját a házirendben kell rögzíteni – miközben a Köznevelési törvénybe bekerült a kártérítési felelősség kötelezettsége is. A szakszervezettel történt egyeztetés szerint a minisztérium nem tartja feladatának az iskolák segítését sem ajánlásokkal, sem eszközökkel, sem finanszírozással a biztonságos őrzés megvalósítása érdekében, és az ezzel kapcsolatos többletmunkát sem fogja semmilyen módon ellentételezni. 

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Kapcsolódó cikkek