Hamarosan vége: bő egy évtized múlva kizárólag elektromos autókat lehet eladni az EU-ban

Megosztás

2035-ben jön el az az idő, amikor a dízel- és benzinüzemű gépjárművek értékesítését végleg meg kell szüntetni az unióban. De addigra vajon fejlődik eleget az elektromos autógyártás hatótávja? A belvárosi közlekedésben pedig már 2030-ig óriási százalékban át kell állni elektromos hajtásra.

Az Európai Parlament keddi strasbourgi plenáris ülésen jóváhagyta a tagállami kormányokat tömörítő Európai Tanáccsal elért megállapodást az új személygépkocsikra és kisteherautókra vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási normák felülvizsgálatáról. Ennek értelmében 2035-ig fokozatosan meg kell szüntetni a dízel- és a benzinüzemű új autók értékesítését az EU-ban, és minden új gyártású autónak kibocsátásmentesnek kell lennie.

A 2030-ra kitűzött, köztes kibocsátáscsökkentési célérték az új személygépkocsiknál 55, a kisteherautóknál 50 százalék. Ezen túl az Európai Bizottság 2025-ig módszertant terjeszt elő az EU piacán értékesített személygépkocsik és kisteherautók teljes életciklusára vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási adatok értékelésére és jelentésére. A testület továbbá 2026 decemberéig figyelemmel kíséri a kibocsátási határértékek és a valós üzemanyag- és energiafogyasztási adatok közötti eltérést, jelentést készít a gyártók fajlagos szén-dioxid-kibocsátásának kiigazítására szolgáló módszertanról, és megfelelő nyomonkövetési intézkedéseket javasol.

Az intézkedéscsomag része a 2021 júniusában előterjesztett Fit for 55 csomagnak, amellyel az EU igyekszik elérni, hogy 2050-re klímasemlegessé tegye az uniót, ennek érdekében 2030-ig 55 százalékkal kívánja csökkenteni a kibocsátás mértékét – írja a Hvg.hu.

Kapcsolódó cikkek