A Kolozsvári-híd, más néven az Abonyi úti felüljáró renoválása immár tíz éve húzódik. Arra vállalkoztunk, hogy végre tiszta vizet öntsünk a pohárba, ezért minden érintett felet megkérdeztünk az ügyben. Kinek a felelőssége, hogy az ígérgetésen kívül más nemigen történik az Abonyi úti felüljáróval? Mint kiderült, forrást a kormánytól várunk, de a reménykedésen kívül, mást senki nem tud tenni.
Nagyon csúnya és lassan életveszélyes, szinte lehetetlen rajta közlekedni, a gazos környezetéről pedig inkább ne is beszéljünk –ilyen és ehhez hasonló vélemények érkeznek szerkesztőségünkhöz az Abonyi úti felüljáróval kapcsolaban. Néhányan -némi iróniával- Szolnok egyik büszkeségének nevezik a felüljárót, amit a vár mellett kellene mutogatni a turistáknak. Mások az új polgármestertől várják a kedvező fordulatot, ha már Szalay Ferenc 18 év alatt nem tudta megoldani a problémát.
Helyszíni fotóink segítségével mindenki meggyőződhet arról, hogy néhány szakaszon gyakorlatilag kirohadt a korlát, az út felülete pedig lassan a gyaloglásra is alkalmatlan lesz, nemhogy biciklizésre, vagy autózásra.
Habár a legkönnyebb út a hőbörgés, azért lássuk be, történtek előrelépések is az ügyben, vagy legalábbis a környezetében. Például térfigyelő kamerát kapott az Abonyi úti felüljáró alatti terület, ahonnan több, mint tíz köbméter illegális hulladékot takarítottak el az NHSZ Szolnok Közszolgáltató Nonprofit Kft. munkatársai. Egyébként is érthetetlen a szolnoki szeméthelyzet, amiről szintén többször beszámoltunk már, hiszen az összegyűjtött hulladékok többsége ingyenesen és büntetlenül leadható lett volna a szolnoki hulladékudvarokban.
A legelső tisztázatlan kérdés, hogy kihez is tartozik a felüljáró karbantartása? A egymásra mutogatás helyett lapunk minden érintettet megkérdezett.
Levélben kerestük meg Szalay Ferenc polgármestert, aki több kampányban is ígéretet tett a Kolozsvári-híd felújítására. Az elmúlt tizennyolc évben végül mi akadályozta meg abban, hogy megvalósuljon a felüljáró helyreállítása, illetve azt is megkérdeztük, hogy a város szándékozik-e a felüljáró és különösen az életveszélyes állapotú korlátok felújítását, vagy cseréjét a saját költségvetéséből finanszírozni? Kerestük a választókerület önkormányzati képviselőjét, Menkó Gyulát is, aki nem válaszolt megkeresésünkre.
Szalay Ferenc válaszában kifejtette, hogy az Abonyi úti felüljáró nem Szolnok város kezelésében és tulajdonában lévő útszakasz és műtárgy, hanem az Abonyi út teljes hosszához hasonlóan a Magyar Közúté.
Elismerte, hogy a teljes felújítás már indokolt, amiről folyamatosan egyeztetnek a fenntartóval, s közösen sikeresen lobbiztak is az állami forrásokért.
„A milliárdos nagyságrendű beruházás engedélyes építései tervekkel is rendelkezik, sőt már a kivitelezésre kiírt közbeszerzési eljárást is lebonyolították, tehát a beruházást végző cég is adott.”
Szalay Ferenc emlékeztetett arra is, hogy országszerte számos fejlesztést felfüggesztettek a szomszédos országban zajló háború okozta gazdasági nehézségek miatt, így ezt a beruházást is. “Amint arra a szükséges forrásokat biztosítani tudja az állam, akkor azonnal elkezdődhet a munka.” – fogalmazott a polgármester, akit székében Györfi Mihály vált ősszel.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. Kommunikációs osztályánál is érdeklődtünk, hogy mi okból nem haladnak a tatarozási munkákkal? Ők az országos közúthálózat üzemeltetési és fenntartási feladatait látják el minden évben előre meghatározott költségvetési források erejéig. A komplexebb, átfogóbb beavatkozásokra javaslatot tehetnek, az azokhoz szükséges források biztosítása után indíthatják el az egyes beruházásokat. A 32-es főút szolnoki „Kolozsvári” (Abonyi úti) vasúti felüljáró hídjához kapcsolódóan 2021. májusában a FŐMTERV Mérnök Tervező Zrt. elkészítette a műtárgy felújítására vonatkozó egyesített engedélyezési és kiviteli tervdokumentációt, melyre a hatósági engedélyt is megszerezték.
Az építési engedély jelenleg is érvényben van. Még 2022. június 17-én kivitelezési szerződést kötöttek a híd felújítására vonatkozóan. A szerződés azonban nem lépett hatályba, mivel a szükséges pénzügyi források nem álltak rendelkezésre. Azt az útfelújítási programot, amelyben a projekt is szerepelt felfüggesztették, majd törölték, így a híd felújítása nem valósulhatott meg – tájékoztatott a Közút.
Nem állíthatjuk viszont hogy semmit nem tettek az eltelt idő alatt a közutasok, mint írják, a híd leginkább beavatkozásra váró korlátrészeinek cseréje 2017-ben és 2020-ban megtörtént, valamint a dilatációs szerkezetek javítása is megvalósult 2020-ban a híd karbantartás éves keretének terhére.
“A felüljáróhoz kapcsolódó zöldterület rendezését folyamatosan végezzük. Idei évben közel 20 000 négyzetméter terület kaszálását valósítottuk meg, valamint több alkalommal történt hulladékgyűjtés is a műtárgy környezetében. További beavatkozás csak külön elrendelés, és az ahhoz szükséges források biztosítása esetén indulhatnak el. Addig is minden olyan szükséges beavatkozást elvégzünk a rendelkezésünkre álló források erejéig, ami a híd biztonságos használatához elengedhetetlen” – nyugtatnak meg a Szol24 részére küldött válaszukban.
Kiderült tehát, hogy nincs pénz a felújításra. Mégis mi történhetett az erre szánt összeggel? Országos szinten hogyan állnak hozzá a szolnoki felüljáró áldatlan állapotához? Ezzel kapcsolatban Kállai Máriát, a térség (Fidesz-KDNP színeiben nyert) országgyűlési képviselőjét kérdeztük. „A szolnoki vasútállomás feletti Kolozsvári híd teljes felújítása a Komplex Útfelújítási Program I. 2021-2023 létesítményjegyzékében szerepelt. A tervek elkészültek, a kivitelezési közbeszerzést sikeresen lefolytatták, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. 2022. június 17-én kivitelezési szerződést kötött a híd felújítására, a kivitelezés azonban forráshiány miatt már nem indulhatott el, az építési engedély jelenleg is érvényben van. Sajnos a Covid-járvány, majd a 2022 februárjában kirobbant orosz-ukrán háború az addig felívelő gazdasági helyzetet megtörte, érthető okokból országszerte több beruházást, útfelújítási programot fel kellett függeszteni. Bár a híd korlátrészeinek cseréje 2017-ben és 2020-ban megtörtént, továbbá a dilatációs szerkezetek javítása is megvalósult 2020-ban, a Kolozsvári híd felújításáról nem mondtunk le, a Csáklya úti híd és a szandaszőlősi elkerülő, a 4-es, a 442-es, a 3224-es utak javítása, felújítása mellett továbbra is fókuszban van.”
Györfi Mihály, Szolnok október elsején hivatalba lévő polgármestere, jelenlegi alpolgármester arról tájékoztatott, amennyiben 2024. október elsejéig nem javítják ki sem a magyar állam sem a szolnoki önkormányzat részéről, akkor beiktatása után mindent megtesz, hogy a már az általuk előkészített a város 2025. évi költségvetésben megoldják a már tíz éve húzódó problémát.
Kevesen tudják, hogy itt nem ez az első szerkezet, amivel probléma adódott. A helyén álló Kolozsvári-híd sem volt piskóta.
Az 1938 és 1940 között épült szerkezet akkoriban Magyarország legnagyobb egynyílású felüljárójának, és Európában is rekordnak tekintett merevítőgerendás ívhídjának számított, amit maga Horthy Miklós kormányzó adott át. A második bécsi döntés révén éppen visszacsatolt Észak-Erdély kincses városáról nevezték el. A háború rongálta hidat 1946. május elsején adták át újra. Miután a szélessége és a teherbírása is elmaradt az akkori igényektől, és az állapota is leromlott, ezért 1975-ben lebontották a jelenleginél jóval esztétikusabb műtárgyat és felépítették helyére a ma is használt változatát. Lehetnénk rosszhiszeműek és megkérdezhetnénk, az erre-arra röpködő milliárdok között miért nem jut mégis kormányzati keret az Abonyi úti felüljáró felújítására? Mindannyiunk érdekében reméljük, minél hamarabb találnak elégséges finanszírozást.
Fotók: Vajó Levente
Források: blogszolnok.hu, itthonrolhaza.hu,
Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre!