A kormány tovább folytatja a MÁV magánkézbe játszását. Hamarosan aláírják a szerződést, a honvédelmi miniszter által gründolt Magyar Vagon megszerezte a MÁV-tól a Szolnoki Járműjavító többségi tulajdonrészét is a Dunakeszi Járműjavító után.
A kormány döntése nyomán a MÁV Vagon Kft. mintegy 75 százaléka magánkézbe kerül – jelentette be a MÁV-Volán-csoport. A szerződéskötésre várhatóan október közepén kerül sor. A „magántőke bevonásáról” szóló közlemény szerint a vállalat új, többségi tulajdonosa a Magyar Vagon Zrt. lesz, amely „a Dunakeszi Járműjavító tulajdonosaként a magyar vasútijármű-gyártó és karbantartó piac meghatározó szereplője”.
A kormányzat célja – mármint a közlemény szerint –, hogy „a MÁV-VOLÁN-csoport kötöttpályás járműveinek jelenlegi 40 éves átlagéletkorát jelentősen csökkentse, ehhez pedig korszerű járművek beszerzése és gyártása szükséges. A tulajdonosi szerkezetben történő változással a MÁV Vagon Kft. fejlesztési képességei és gyártási kapacitásai hatékonyan támogathatják e cél megvalósulását, illetve a tranzakció révén lehetővé válhat a járműgyártás piaci finanszírozása is”.
A közlemény néhány részletre és előzményre nem tér ki. A Magyar Vagont a magyar állam rakta össze NER-közeli tulajdonosának, állami vagyonelemekkel hizlalta fel, legnagyobb bizniszét a magyar állam hozta tető alá és az állami Eximbank finanszírozza. Szóval
csak formailag igaz, hogy „magántőke bevonása” történik, valójában folytatódik a MÁV járműjavító, -járműgyártó képességeinek elprivatizálása.
A MÁV Vagon Kft., vagyis a Szolnoki Járműjavító privatizációját az akkori MÁV-Start-vezérigazgató, Mosóczi László már tavasszal bejelentette Szolnokon. A Magyar Vagonba integrálódva a Szolnoki Járműjavító jó eséllyel az egyiptomi vasúttársaságnak még leszállítandó kocsik legyártásában is kap majd feladatot. Az egyiptomi megrendelés eredetileg orosz–magyar kooperáció volt, tipikus NER-konstrukcióban. Forrás: Hvg.hu