2022-ben nőtt a közlekedési balesetek száma

Megosztás

Az elmúlt három esztendő legrosszabb baleseti statisztikáit hozta 2022, legalábbis az ORFK honlapján jelenleg elérhető tavalyi adatok szerint, amelyek egyelőre január elejétől november végéig közölnek információkat. Eszerint 13 ezer 499 személysérüléses baleset történt 11 hónap alatt az országban, miközben 2021-ben 13 073, 2020-ban pedig 12 715 ugyanazon időszakokban.

Nem meglepő módon Magyarország messze leghosszabb útján, a Budapesttől négy megyén keresztül egészen Záhonyig húzódó 4-es főúton tört össze a legtöbb autó és sérült meg a legtöbb ember 2022-ben.

Kilométerre vetítve a balesetszámot viszont már a prímet az 1-es út viszi 4,11-el, a 4-es út a második 3,95 személysérüléses balesettel.

A halálos baleseteknél szerencsére az elmúlt évtized második legalacsonyabb számát hozta 2022-ben a vizsgált 11 hónap. Tavaly összesen 410 halálos közlekedési baleset történt, míg két esztendővel korábban 382, az évtized közepén azonban még rendre 500 felett volt ez a szám.

A leghalálosabb út az 5-ös és az M5-ös, de az élmezőnyben van a 4-es út is, még úgy is, hogy a 4-es utat a fővárostól Törökszentmiklósig lényegében kiváltotta az M4-es.

A rendőrség adatbázisában közigazgatási területekre bontva is meg lehet nézni a balesetszámot, itt nagyon kilóg kettő a többi közül. Pest vármegyében 54 halálos baleset történt 2022. 11 hónapjában, Bács-Kiskunban 47, majd Borsod következik 27-tel, aztán Csongrád (22) és Veszprém (21) alkotja az első ötöt.

A statisztika szerint rekord sok autó fut a hazai utakon. Összesen 4 millió 94 ezer 129 személyautó van hivatalosan forgalomban a KSH most közzétett legfrissebb adatai szerint Magyarországon, amelyek a 2022 év végi állapotot rögzítik. Soha ennyi nem futott még a hazai úthálózaton.

Az egy év alatt bekövetkezett közel 74 ezer darabos növekedés tovább erősíti a trendet, miszerint egyértelműen lassul a gyarapodás.

2018-ról 2019-re még 170 ezer személyautóval bővült a hazai járműpark, 2019-ről 2020-ra csaknem 109 ezerrel, 2020-ról 2021-re pedig jó 99 ezerrel. 

Sajnos rekordot döntött tavaly a bő négymilliónyi személyautó átlagéletkora is, amely most már elkeserítően magas: 15,4 év.

Rossz hír, hogy a legnagyobb számban használt közel félmilliónyi Opel átlagosan immár 17 éves. A Suzukik 16,2 éve és a Volkswagenek szintén 17 éve mutatja, hogy a legtöbbek által használt márkák mindegyike felfelé húzza az átlagot.

Forrás: vezess.hu.

Képünk illusztráció.

Kapcsolódó cikkek