Pásztó-Hatvan-Jászberény tram-train? Miért ne!

Megosztás

Érdekes javaslattal állt elő a hevesivasutak.blog.hu. A Hódmezővásárhely-Szeged tram-train mintájára Pásztó-Hatvan-Jászberény között is hasonló közlekedési megoldást javasol.

A blog javaslatot tesz Hatvan észak-déli irányú, agglomerációs kötöttpályás tömegközlekedés fejlesztésére, egy Pásztó-Hatvan-Jászberény ütemes menetrenddel közlekedő tram-train típusú szolgáltatásfejlesztésre.

A blog megjegyzi, hogy 2023-ban lesz 150 éves  a Hatvan-Szolnok vasútvonal és ugyanezen évben ünnepeljük a “Pest-Besztercebányai Vasút” vasút építési engedélye kiadásának 160-adik évfordulóját, amelynek része a Hatvan-Salgótarján vonalszakasz.

Hatvan a budapesti elővárosi vasúti közlekedés keleti végpontja, Heves megye kapuja, Észak-kelet-Magyarország egyik fontos, földrajzi-logisztikai  szempontból nagyszerű fekvésű, attraktívan fejlődő polgárvárosa.  

A térség észak-déli, kelet-nyugati elosztótengelye, az egyik fontos európa vasúti korridor, a “Borostyán” állomása.

Az említett kettős évforduló kitűnő aktualitást ad annak a tervnek, hogy Hatvan, Jászberény és Pásztó, az érintett vármegyék, a magyar kormány és az Európai Unió összefogásával létrejöhessen egy: Pásztó-Hatvan-Jászberény elővárosi vasúti hálózat, hivatásforgalmi, turisztikai igények magas minőségű kielégítésével.

Pásztó és Jászberény egyaránt 30 kilométeres távolságra található Hatvantól. A két vasúti szakaszon ráadásul északi és déli irányban is vannak jelentős utasforgalom generálására képes települések, állomások: Lőrinci-Selyp, Szurdokpüspöki, valamint Jászfényszaru olyan Hatvan (valamint Jászberény és Pásztó) vonzáskörzetében lévő, vasútállomással rendelkező települések, ahol esély lehetne arra, hogy autós hivatásforgalmat a környezettudatos vasúttal lehessen felváltani – természetesen minőségi szolgáltatás, jó menetrend és kielégítő kiegészítő infrastruktúra (P plusz R parkolók, bringatárolók, ráhordó buszjáratok) esetén.

Hatvan egyforma távolságra van Pásztótól és Jászberénytől is.

Az említett vonalszakaszok állapota, ha nem is kitűnő, de nagyrészt elfogadható, ami jó alap ahhoz, hogy viszonylag redukált költségek mellett valósulhasson meg a fejlesztés. (Mindenképpen el kell érni a teljes érintett szakaszokon a minimum 80 km/h-s sebességet.)

A terv tehát az lenne, hogy egy önálló, csúcsidőben félórás, azon kívül egy órás ütemes menetrenddel működő tram-train típusú szolgáltatás induljon, amely lehetővé tenné, hogy Hatvan központtal, a Pásztó-Hatvan-Jászberény észak-déli tengely mentén élők korszerű elővárosi vasút színvonalú szolgáltatással kapjanak alternatívát az autós közlekedés helyett, javasolja a blog.

Kapcsolódó cikkek