2021. január 1-től kötelező az online pénztárgépet üzemeltető üzleteknek, vendéglátóhelyeknek, szolgáltatóknak készpénzmentes, vagyis digitális fizetési lehetőséget is kínálniuk a vásárlóknak.
Vagyis a készpénzes fizetés mellett a három digitális opció közül valamelyiket lehetővé kell tennie a helynek. Ez lehet bankkártyás fizetés, azonnali online átutalás vagy QR-kódos fizetés.
Ennek ellenére azt tapasztalni, hogy többen még mindig csak a készpénzt fogadják el. Van például olyan étterem, ahol már hónapok óta az van kiírva, hogy „átmenetileg” nem elérhető a bankkártyás fizetés. Az sem egyedi eset, hogy vásárlási limitet szabnak arra, ha valaki kártyával fizetne.
Az általános termékdrágulás miatt még fontosabb, hogy mennyi pénzt kell befizetniük a bankkártyás fizetés után a cégeknek, mert a növekvő terheket a termékek árának emelésével tudják visszahozni. A QR-kódos opció vagy az azonnali átutalás tehát így nemcsak az eladóknak, vendéglátóhelyeknek, de a vásárlóknak is jobban megéri. Végeredményben ugyanis a vendég fogja megfizetni a bankkártyás fizetés miatti pluszköltséget.
A törvény hatálybalépése óta egyébként jelentősen növekedett a terminálok száma. Kétszer annyi terminál van kint, mint amennyi forgalmazó helyet regisztráltak, a vendéglátóhelyek 95 százalékában lehet ma kártyával fizetni – mondta a Telexnek Szász Ferenc, a Mastercard üzletfejlesztési igazgatója. Szerinte egy kereskedőnek az is sokba kerül, hogy váltópénze, aprója legyen a kasszában. Ezért lehet az, hogy ha húszezressel akarna valaki kis összeget fizetni, ugyanúgy csúnyán néznek rá, mintha bankkártyával akarná.
Szász nem találkozott olyannal, hogy egy helyet megbüntettek volna azért, mert nem teszi lehetővé a digitális fizetést. Az ellenőrzést a helyi jegyzők végzik, akiknek nagyon kevés eszközük van ehhez. A szakértő szerint végeredményben a fiatal generáció fog egyre nagyobb nyomást gyakorolni azokra a helyekre, szolgáltatókra, amelyek még nem tették lehetővé a digitális fizetést.