A Fidesz minimum ötvenmilliót költött már Márki-Zay lejáratására pár nap alatt

Megosztás

Összesen 54 220 695 forintot költöttek el október 10. óta a kormánypárt közösségi médiás kommunikációjára a Facebook hirdetési összegzése szerint. A hirdetések közötti átfedések egyértelműek, minden kormánypárti politikus és influenszer ugyanazt a két üzenetet igyekszik hívei fejébe verni:

Az egyik szerint a hódmezővásárhelyi polgármester tulajdonképpen Gyurcsány Ferenc embere. A másik szerint Márki-Zay Péter valójában nem is jobboldali-konzervatív politikus. Mindkét üzenetet erős gyurcsányozással magyarázzák.

A fenti két narratívát gombnyomásra kezdte el ismételgetni a kormánypropaganda minden közreműködője: az ingyenesen osztogatott Metropol kedden címlapján azt írta, hogy „Márki-Zay nyilvánosan hitet tett Gyurcsányék és a baloldal mellett”, az Origo szerint pedig „Márki-Zay Péter mindenáron össze akart fogni Gyurcsánnyal”.

A Mediaworks főszerkesztője, Néző László értékelése alapján ez még csak a kezdet, szerinte egyelőre a kormánymédia nem ugrott még Márki-Zay torkának. A HVG kinyomozta, hova mennyi pénz ment el a Fidesz háza táján.

Kocsis Máté posztjainak facebookos népszerűsítésébe egyébként 757 703 forinttal szállt be a Fidesz az utóbbi tíz napban.

Ez az összeg azonban aprópénz ahhoz képest, amit a Fidesz központi Facebook-oldalát kezelő csapat kapott arra, hogy a Kocsiséhoz kísértetiesen hasonlító üzenetét terjesszék:

október tizedike és tizenhatodika között 22 526 678 forintot fordítottak a Fidesz posztjainak kiemelésére.

628 260 forint jutott Orbán Balázsnak, 186 949 Menczer Tamásnak, 98 831 forint Rétvári Bencének, 81 221 Aradszki Andrásnak, 79 394 forint Ágh Péternek és 55 265 Hende Csabának. A Fidesz elkezdte országgyűlési választási kampányát: a kiemelt posztok nagy többségében ugyan Márki-Zay Pétert és az ellenzéki összefogást ekéző szövegek, idézetek szerepelnek, de nem csak ezek kaptak helyet bennük.

A Fideszben ukázt adhattak ki arra, hogy Budapestet meg kell dolgozni, több politikus és influenszer ugyanis elsősorban Budapestre célozza a hirdetéseit, elsődleges célpontjaként választva magának a 18 és 44 év közöttieket.

De nem a fideszes politikusok kapták a legtöbbet kampányolásra az előválasztás második fordulójának kezdete óta, hanem a náluk – elméletileg – lényegesen nagyobb elérésű Megafon Központ erre kiképzett influenszerei. A 2020 őszén alapított egyesület célja, hogy olyan megmondóembereket futtasson fel a közösségi médiában, akik a kormánypárt narratíváját harsogják.

Közülük Rákay Philip, a Patrióta műsorvezetője 10 009 349 forintot, Deák Dániel kormánypárti elemző 10 531 760 forintot, Bohár Dániel a PestiTV riportere pedig 6 100 401 forintot kapott október tizedike óta arra a Megafon Központtól arra, hogy szétkürtölje a világban: Márki-Zay tulajdonképpen Gyurcsány bábja, és a jobboldalisághoz semmi köze nincs.

Őket kissé lemaradva követi a KonVerzió nevű Facebook-oldal, aminek szerkesztője 3 164 884 forintot kapott az előválasztás második fordulójának lehúzására.

Kapcsolódó cikkek