Hankóczyné Domonkos Judit védőnő és mestertanár munkája az iskola-egészségügyi szolgálaton belül is speciális. Miskolcon gyógypedagógiai és készségfejlesztő intézményekben segíti a fiatalok egészségfejlesztését. Ez a munka különleges hozzáállást kíván, hiszen a gyermekek az állapotuknak köszönhetően sokkal nagyobb figyelmet igényelnek. Az egészségügyi ellátásuk is időigényesebb. Judit elhivatottsága nem csak a mindennapi védőnői munkában mutatkozik meg. A Miskolci Egyetem Egészségtudományi Karán, a védőnői szakmát választó hallgatókat oktatja.
Mik azok a tevékenységek, amik hozzátartoznak a napi feladatokhoz?
Egyrészt a rendszeres fogadóórák, emellett az elsősegélynyújtás, valamint az éves munkatervben szereplő programok megszervezése, a védőoltások időszakának előkészítése tartozik hozzánk beleértve az oltó anyagok beszerzését is. Emellett gondoskodni kell a rendeletben foglalt szűrővizsgálatok biztosításáról. Ilyenkor írásban kiértesítjük a szülőket az aktuális eseményekről. Tisztasági szűréseket is végzünk. A szervezésen és az adott program lebonyolításában való részvételen kívül, a teljes dokumentáció is hozzánk tartozik. Az olyan speciális intézményeknél, mint amilyenekben én is dolgozom, a családdal való kapcsolattartás a szokásosnál több időt igényel. Azonban a határidők betartása ránk is kötelező érvényű. Ezért a speciális intézményekben dolgozó védőnők nem 800 gyermek ellátásában vesznek részt, hanem maximum 500 fiatalról gondoskodnak oktatási intézményi keretben. A partneri együttműködés a tanulóval és a szülőkkel az egyik legnagyobb kihívás ezen a területen. A munkánk során szorosan együttműködünk az iskolaorvossal és ahol van, ott az iskolapszichológussal és iskolai szociális segítővel is.
A speciális intézményekben tanulóknál a krónikus gondozás figyelemmel kísérése kiemelt feladat. Nyomon követjük, hogy milyen vizsgálatokra kell rendszeresen visszajárniuk. Az egészségfejlesztő programoknál időnként plusz nehézséget jelent a csoportbontás, több időt kell fordítani a feladatok megértésére. Más eszközöket használunk.
Több kerekesszékes gyerekkel dolgozunk, ezért a hely biztosítása és a mozgatásuk is több szervezést kíván. Igyekszünk interaktívvá és érdekessé tenni a foglalkozásokat. Mindent hozzáigazítunk a sajátos helyzetükhöz, ha kell személyre szabva specializáljuk a feladatokat.
Meddig követik figyelemmel a gyermekek fejlődését a speciális képzési rendszerben?
A rendelet szerint tisztasági szűrés és csoportos egészségfejlesztés hároméves korban, az óvodában kezdődik, a szűrővizsgálatok elvégzése pedig ebben az időszakban a területei védőnőhöz tartozik. Hatéves kortól az iskolában folytatódik, ekkor lép be az iskolavédőnő és a középiskola elvégzéséig, 18 éves korig vesz részt az egészségfejlesztésben. A nappali rendszerű speciális közoktatási intézményekben, ahol én is dolgozom, 26 éves korig tanulhatnak a fiatalok. Őket eddig az életkorig segítjük.
A szűrővizsgálatok és a kötelező oltások mellett a gyerekek egészségnevelésében hogyan vesznek részt?
Rendszeresen tartunk egészségfejlesztési témákban előadásokat, foglalkozásokat különböző korcsoportú fiataloknak. Ezek tartalmukat tekintve folyamatosan bővülnek. Néhány éve ugyanis nem elegendő például a dohányzás klasszikus elemeivel és azok egészségkockázataival foglalkozni. Ahogy szélesedik a paletta, az elektromos cigaretták mellett például a snüsz hatásairól is beszélnünk kell. A snüsz azért veszélyes mert gyakorlatilag külső szemlélő nem is veszi észre a használatát. Mivel a snüsz párnát a szájukba teszik be, a nyálkahártyával kerül közvetlen kapcsolatba, ezét nyálkahártya fekélyt is okozhat. Könnyen túladagolható a benne lévő nikotin, ezért ebből a szempontból sokkal veszélyesebb a hagyományos cigarettánál. Követnünk kell az aktualitásokat.
Új terület például az energiaitalok fogyasztásának kérdése. Mivel ezek vásárlása nem kötött korhoz, ezért a fiatalok könnyen hozzájutnak. Az egészségkárosító hatásairól azonban szinte semmit nem tudnak. Számos esetben egy-egy rosszullét hátterében például az energiaitalok mérték nélküli fogyasztása áll. Miközben a kívánatos folyadékbevitel, a vízfogyasztás terén pedig gyakran a kellő mennyiségnél kevesebbet isznak, dehidratáltak.
További veszélyforrás az energiaitalok nagymértékű fogyasztása abban az esetben, amikor a tanuló az egészségi állapota miatt rendszeresen szed gyógyszert. A gyógyszer és energiaital kombinációjának hatását pedig egyáltalán nem tudják felmérni. Az egészségfejlesztési program keretében ezért fontos kitérni ezeknek a kockázatoknak az ismeretére.
Emellett komoly kihívás az internetes zaklatás. A gyerekek gyakran nem is érzékelik ennek a valós súlyát és hatását. Fel kell hívni a figyelmet a kortárs zaklatás veszélyeire. Ugyan ez igaz az iskolai bántalmazásokra is. Nem csak a fizikai, hanem a verbális bántás is komoly dolog. A megszégyenítés, kirekesztés, egyes helyzetek telefonnal történő rögzítése és a tartalom megosztása az interneten szintén súlyos következményekkel járhat. A fiatalok többsége tulajdonképpen nem tudja felmérni, hogy ez mennyire veszélyes folyamat.
Az egészségfejlesztéshez tartozik a serdülőkorban a párválasztással kapcsolatos tudnivalók átadása és az ezzel kapcsolatos teendők. A védekezés és az intim higiénia, valamint az ehhez kapcsolható védőoltások szerepéről is tájékoztatást adunk.
Ezek az életterületek bizalmat feltételeznek és egyben biztonságos kereteket igényelnek. Mennyire lehet bizalmi kapcsolatot kiépíteni a fiatalokkal?
Ebben nekem jók a tapasztalataim. A gyerekek nyitottak és érdeklődők. Anonim formában, írásban is feltehetnek kérdéseket. Emellett gyakran felkeresnek bennünket amikor bent vagyunk az iskolában, kérdeznek és beszélnek az őket foglalkoztató dolgokról.
Előfordul, hogy a szülő nem járul hozzá a kötelező védőoltás beadásához? Mi ilyenkor a teendőjük?
A munkánk nehézsége, hogy mi nem vagyunk abban az értelemben szoros kapcsolatban a családokkal, ahogy a területi védőnők, akik a rendszeres családlátogatásoknak köszönhetően ismerik a gyerekek hátterét is. Ezért a területi védőnőkkel együttműködünk, különösen a problémás eseteknél. Mi elsősorban írásban tartunk kapcsolatot a szülőkkel, de ha indokolt, telefonon is megkeressük őket vagy személyesen is találkozunk velük az iskolában. Értesítjük őket az aktualitásokról. Ezzel együtt nagy figyelmet fordítunk arra, hogy kellő tájékoztatást adjunk a védőoltások szerepéről és biztonságot nyújtó tulajdonságairól. A gyerekeknek és a szülőknek is beszélünk ezekről. Amennyiben a szülő mégsem egyezik bele a kötelező védőoltásba, akkor az iskolavédőnőknek jelzéssel kell élni a gyermekvédelmi szolgálat felé és hatósági intézkedést kell kezdeményezni a gyámhatóság irányába.
Munkáltatási szempontból egyébként hova tartoznak az iskolában szolgálatot teljesítő védőnők?
A Miskolci Egészségfejlesztési Intézet alkalmazásában, jelenleg önkormányzati fenntartásban dolgozunk.
Nem csak az iskolások egészségfejlesztésén dolgozik. A Miskolci Egyetem Egészségtudományi Karán oktatja a leendő védőnőket. Az olyan speciális helyzetekre, mint például azoknak az intézményeknek a diákjai, akikkel Judit is dolgozik, hogyan lehet felkészíteni a hallgatókat?
Szituációs gyakorlatok segítik a képzésben résztvevőket. Emellett igyekszem az elmúlt másfél évtized minden tapasztalatát átadni. A hallgatók intenzív tanulási időszakon vesznek részt. Nagy hangsúlyt fektetünk a gyakorlati képzésre iskolai terepen is. Előfordul, hogy az alapképzésben résztvevők a szakdolgozatukat nálam írnak. Emellett a szakvédőnők oktatását is segítem az ifjúsági szakvédőnő specializáción, amelyet az alapképzést követően választhatják az MSc. képzés keretében.
Szerző: Csaba Beatrix
Fotó: Balázs Attila/MTI
Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre! Amennyiben szívesen lenne a támogatónk, kattintson ide és csatlakozzon adománygyűjtésünkhöz.