Vásárlást követően már fél órán belül visszavittük a kereskedésbe az autót, mert nem működött a központizár – mondta egy szolnoki autótulajdonos.
– Így nem is lehetett az autót bezárni – tette hozzá. – A kereskedő nagy kelletlen visszavette az autót, és egy hét múlva ismét megkaptuk az autót, immár megjavítva. Persze használt alkatrészt tett bele. Egy darabig használtuk az autót, utána a kumplung adta meg magát, szerencsére ezt is kijavította az eladó. Utána az önindító romlott el, ez már a mi költségünket terhelte – mondta a Németországból importált kisautó új gazdája.
– Jelenleg a gyújtótrafóval lehet gubanc, illetve kéthavonta kigyullad a motorhibajelző, valószínű, hogy a katalizátor nem működik megfelelően. Szóval csak ennyi baja van az autónak, amin már az eladó-kereskedő is javított ki hibákat, de amúgy nagyszerűnek írta le eladáskor a kocsit – mondta a szomorú vásárló.
Bár szinte minden országban gyakoriak a visszaélések a használtautó-piacon, a legnagyobb gond mégis Közép- és Kelet-Európában mutatkozik, ahol számtalan, nyugatról importált járművet kínálnak eladásra. Ezeknél az autóknál nagyobb a kockázata, hogy visszapörgetik a kilométerórát, eltitkolják a rejtett hibákat, vagy a félrevezetések egyéb formáját alkalmazzák. A magyarországi járműkereskedők meglehetősen komplex problémára keresik a megoldást: hogyan kerüljék el, hogy rossz állapotú autókhoz jussanak, egyúttal hogyan győzzék meg a gyanakvó vásárlókat arról, hogy megbízható járművet vásárolnak.
A használtautó-piacon gyakoriak a rejtett sérülések
Az autótörténeti jelentéseket készítő carVertical kutatása szerint a Magyarországon ellenőrzött gépjárművek 54,97%-ában kimutathatók rejtett sérülések. Könnyen előfordulhat, hogy az ilyen típusú autók nem biztonságosak, és gyakran a karbantartási költségük is magasabb. Ezekkel a problémákkal a magyarországi használtautó-kereskedők is szembesülnek.
„Sok az olyan eladó, aki azt állítja, hogy egy álomautót kínál megvételre, miközben szándékosan nem számol be arról, hogy milyen hibái vannak a járműnek, és milyen silány minőségű javításokat végeztek azon korábban, vagy eltitkolja, hogy nem eredeti új, hanem bontott vagy utángyártott alkatrészeket szereltek bele. Ez az oka annak, hogy mielőtt megveszünk egy autót, mi mindent alaposan átnézünk, lekérdezünk. Egy éve ajánlottak nekem egy Mercedest. Az eladó cég nem adta meg az alvázszámot, mi azonban a rendszám alapján ellenőriztük az előzményeket, és rábukkantunk egy 50 000 eurós kárra, valamint fényképet is találtunk az összetört autóról, amit korábban közel 40 000 euróért kínáltak fel részünkre. Ebben az esetben azzal a 15 eurónak megfelelő összeggel, amit a jelentés elkészítésére költöttünk, komoly pénzösszeget és későbbi fejfájást spóroltunk meg. Egy ilyen gépjárművet nagyon nagy kihívás lett volna eladni!” – mondja Németh Gábor, a CARTECUM autókereskedés tulajdonosa.
A használt járművek több mint fele külföldről érkezik Magyarországra. Sok közöttük a sérült autó, amit megjavítanak, és újszerűként, gyári fényezésűnek beállítva adnak el anélkül, hogy a vevők tudomást szereznének a valódi állapotukról.
Egy sikeres autókereskedésnek minden áron el kell kerülnie az ilyen befektetéseket. A balesetek, különösen, ha komolyabbak a károk, jóval nagyobb hatással lehetnek a jármű értékére, mint a tényleges javítási költség. A sérült autókat nehezebb eladni, és még ennél is nehezebb belőlük profitot termelni.
A kilométeróra visszaállításának a nyereség látja a kárát
Magyarországon 8-ból 1 autó futásteljesítménye nem felel meg a valóságnak, ami arra utal, hogy a használtautó-piac korántsem átlátható. Ha egy kereskedő manipulált futásteljesítményű járművet vásárol, előfordulhat, hogy jóval többet fizet érte a reális értékénél. Mivel manapság egyre többen ellenőrzik tudatosan a járműveket vásárlás előtt, a márkakereskedéseknek is változtatniuk kellett a működésükön, és garantálniuk kell, hogy az autóik valós kilométeróraállást mutatnak.
A CarVertical Market Transparency Indexe szerint Magyarországon az átlagos visszapörgetési érték 45 987 km.
Hogyan növelik az autótörténeti jelentések a vásárlók bizalmát?
A magyar autóipari vállalkozásoknak nemcsak a gátlástalan eladókkal kell megküzdeniük, hanem a helyi autópiacot is érintő globális ellátási válság következményeivel is. Az ellátási lánc válsága miatt Magyarországon új és használt autókból is hiány van. Ma már nagyon nehéz megfelelő minőségben és mennyiségben használt autókat beszerezni.
Németh Gábor szerint az autótörténeti jelentések elérhetősége a teljes folyamat során segíti a vásárlói bizalom kiépítését: a gépjármű-kereskedések így jobb minőségű autókat tudnak felvásárolni, amiket később eladhatnak az ügyfeleknek, és az adásvétel előtt több információval is szolgálhatnak a járművekről. Ez azt eredményezi, hogy az autóvásárlók magabiztosabbnak érzik magukat az általuk vásárolt autók minőségét tekintve, következésképpen a kereskedők felé is nagyobb bizalommal fordulnak majd.
„Számomra fontos, hogy megtaláljam a legjobb ügyfeleket, és hosszú távon megőrizzem a vállalkozásom ötcsillagos értékelését, jó hírnevét” – mondja Németh Gábor. „Soha nem titkolunk el semmit, sőt, még olyan apróságokról is beszámolunk, mint egy korábbi szélvédőcsere. Értelemszerűen minden eladott autóhoz biztosítjuk a teljes rendelkezésünkre álló dokumentációt, beleértve az ügyfeleink részére ingyenes járműtörténeti jelentést is. Ezzel a taktikával egyértelműen növelni tudjuk a belénk vetett bizalmat.”