November 21-én jelentette be Lázár János, hogy Svájcból érkező használt motorvonatokkal kívánja korszerűsíteni a MÁV járműparkját. A tájékoztatás szerint 93 darab Stadler GTW motorvonat érkezik, összesen 14 ezer ülőhellyel, 80 milliárd forint értékben, és Debrecen–Miskolc között közlekednek majd.
Lázár hangsúlyozta, hogy nem leselejtezett, hanem kifogástalan állapotú, svájci vasúti járművek érkeznek, amelyek beszerzése nemcsak a vidéki vasúti közlekedés színvonalát emeli, de új munkahelyeket is teremt Szolnokon a karbantartás és javítás során.
A miniszter szerint a közvéleményben elterjedt kritikák egy része téves információkon alapul, és a tényszerű adatok alapján a beszerzés „nagyon jó üzlet, nagyon jó lehetőség” a hazai vasútnak.
A bejelentés másik fontos eleme a fővárosi HÉV-hálózat felújítása. A kormány 54 új HÉV-szerelvény beszerzésére írna ki tendert 350 milliárd forintos kötelezettségvállalással, elsőként a szentendrei vonalra. Lázár szerint ezekre a járművekre már a következő 30–36 hónapban szükség lesz, hogy kivonják a 60 éves szerelvényeket a forgalomból. Ugyanakkor Vitézy Dávid fővárosi képviselő korábban jelezte, a hároméves időtávon belüli beszerzés a tender kiírása nélkül nehezen megvalósítható, ami a projekt kivitelezését bizonytalanná teszi.

Az új vonatok beszerzése és a HÉV-fejlesztés egyaránt azt mutatja, hogy a magyar vasúti közlekedés korszerűsítése sürgető feladat. A használt svájci járművek gyorsítják a flotta cseréjét, de a meglévő, elavult infrastruktúra és a hosszú beszerzési folyamatok továbbra is kihívást jelentenek.
“A Stadler szolnoki üzemében készül a 11 új motorvonat, kollégáim pedig éjt nappallá téve dolgoznak azon, hogy megújítsuk, és nagyságrendekkel kényelmesebbé tegyük a magyarországi kötött pályás járműállományunkat” – írja Lázár János Facebook-bejegyzésében.
Az építési és közlekedési miniszter álláspontja szerint a beszerzések a vidéki közlekedés minőségének javítását szolgálják, ugyanakkor a kritikusok felhívják a figyelmet arra, hogy a projektek ütemezése és a tényleges megvalósítás összhangja még kérdéses marad.
Fotók: Facebook
Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre! Amennyiben szívesen lenne a támogatónk, kattintson ide és csatlakozzon adománygyűjtésünkhöz!
