Itt a vegyivédelmi szakvélemény a Szolnokra tervezett elektrolitgyárról – nem túl biztató

Megosztás

Előzetes: “Szolnok lakossága, természeti környezete és jövője nem lehet kísérleti terepe olyan technológiáknak, amelyek még a legjobb körülmények között is potenciális katasztrófát hordoznak.”

A részleteket a STOP Elektrolit gyár – Szolnok élni akar közösségi médiás civil csoport bejegyzéséből ismerhettük meg, amit most változtatás nélkül közlünk.

“A szerdai Jász-Nagykun-Szolnok megyei Közgyűlésen az alábbi vegyivédelmi szakvéleményt olvasták fel és jegyzőkönyvezték a Szolnokra tervezett elektrolitgyár beruházás kapcsán.
A megye összes településére eljut így a hír, Ti is vigyétek tovább!
November 27-én csütörtökön a 14 órakor kezdődő Szolnoki Közgyűlésen is reméljük felolvassák ezt a szöveget a többi szakvéleménnyel együtt, amelyeket folyamatosan közzé teszünk itt is!
Gyertek el a közgyűlésre és hallgassátok meg élőben!
Nézzük meg együtt, hogyan szavaznak a képviselők az akkuipar visszautasításáról Szolnokon!

SZAKMAI HOZZÁSZÓLÁS A SZOLNOKRA TERVEZETT ELEKTROLITGYÁR KOCKÁZATAIRÓL
Verdes István nyugállományú alezredes, vegyivédelmi parancsnok

Tisztelt Közgyűlés!

Verdes István vagyok, nyugállományú alezredes, vegyivédelmi parancsnok vagyok. Tanulmányaimat a Magyar Néphadsereg katonai főiskoláján, katonai akadémiáján, valamint Moszkvai Katonai Akadémián végeztem, hadműveleti-hadászati képzés keretében.
Elvégeztem a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem Katonai Műszaki Doktori Iskolát Szakterületem az atom-, vegyi, biológiai és gyújtófegyverek, valamint az ellenük való védelem. Az elektrolitgyártás kémiai-technológiai vonatkozásai szakmai múltam részét képezik, így felelősen és tudományos alapon tudom értékelni az ide tervezett üzem kockázatait.

I. A TERMEK ÉS AZ ELJÁRÁS VEGYI VESZÉLYEI
Az elektrolitgyártás során lítium-sók, szerves oldószerek és különböző adalékanyagok elegyéből készül az akkumulátorokban alkalmazott elegy. A tervezett technológia több olyan anyagot használ, amelyek fokozottan tűz- és robbanásveszélyesek, valamint súlyosan mérgezőek, rákkeltőek.
A beruházó által is feltüntetett oldószerek – mint a dimetil-karbonát (DMC), dietil-karbonát (DEC), etil-metil-karbonát (EMC), etil-acetát (EA) és etil-propionát (EP) – a H225 és H226 kódok szerint fokozottan tűzveszélyes anyagok. Ezek gőzei a levegővel robbanóképes elegyet képeznek, vízzel nem olthatók, sőt, vízzel érintkezve reakcióba léphetnek.
A lítium-sók, valamint maga a lítium is hevesen reagál vízzel, ami a keletkező hidrogéngáz miatt robbanásveszélyt idéz elő. Ezért a technológiai folyamat zárt és vízmentes környezetet igényel — márpedig egy ilyen üzemnél a teljes vízmentesség hosszú távon műszakilag szinte lehetetlen.
A kiszabaduló gázok, például a foszfororganikus és karbonát-alapú gőzök akut egészségkárosodást okoznak, a légutakat és a tüdőszövetet maró, fulladást kiváltó hatásúak lehetnek.

II. RÁKKELTŐ ANYAGOK JELENLÉTE
A tervezett technológiában szerepel az 1,3-propánszulton (PS) nevű vegyület (CAS: 1120-71-4), amelyet a SCOEL A kategóriába és az IARC 2A csoportjába sorolt, mint genotoxikus, közvetlenül DNS-t károsító rákkeltő anyag.
Ez a minősítés azt jelenti, hogy nincs biztonságos expozíciós szint, azaz bármilyen mennyiségű érintkezés növeli a daganatos megbetegedés kockázatát.
A PS bőrön át felszívódik, belélegezve is veszélyes, és humán kohorszvizsgálatok igazolják rákkeltő hatását. Az éves felhasználás a gyártási volumen alapján meghaladhatja a 120 tonnát, ami jelentős környezeti és egészségügyi kockázatot hordoz.

III. KÖRNYEZETI ÉS TÁRSADALMI KOCKÁZATOK
Egy ilyen vegyi üzem zavarai vagy szivárgásai nem lokális problémát jelentenek.
Egy kisebb üzemzavar esetén is legalább 30 kilométeres körzet kerülhet veszélybe a gőzök és csapadékkal kimosódó vegyületek miatt.
A talajvízbe jutó szerves elektrolitok hosszú távon mérgezőek, nem bomlanak le, és a Tisza vízrendszerébe kerülve súlyos ökológiai károkat okozhatnak — a ciánszennyezésnél is maradandóbb hatásokkal.
A veszélyes anyagok szállítása további kockázat, hiszen Szolnokon és környékén a közúti hálózat jelentős része lakott területeken halad át, így minden fuvarozás a lakosság közvetlen veszélyeztetésével jár.
Az utak nem kellő áteresztőképessége okán a balesetek bekövetkezésének kockázata igen nagy, az esetlegesen megrongálódott járműszerelvények az üzem területétől függetlenül -attól távoli területeken-tömegkatasztrófát okozhat.

IV. ZÁRÓ GONDOLAT

Tisztelt Képviselő-testület!

Nem politikai, hanem szakmai és emberi felelősségről van szó.
Szolnok lakossága, természeti környezete és jövője nem lehet kísérleti terepe olyan technológiáknak, amelyek még a legjobb körülmények között is potenciális katasztrófát hordoznak.

Kérem Önöket, hogy az előterjesztés során a döntésüket tudományos tényekre, ne politikai elkötelezettségükre és ígéretekre alapozzák.

Verdes István
nyugállományú alezredes, vegyivédelmi parancsnok” – így a bejegyzés.

Nem éppen megnyugtató az alezredes szakértői véleménye.

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre! Amennyiben szívesen lenne a támogatónk, kattintson ide és csatlakozzon adománygyűjtésünkhöz!

Kapcsolódó cikkek