A nyár tele van izgalommal. Már az érettségi időszaka is feszültséggel teljes megmérettetés. A tétje pedig igencsak nagy. A felsőoktatásba való bejutás ugyanis, a középiskolai teljesítményből számított ponthatárok teljesítésével lehetséges. És bizony nem csak az érettségi eredménye számít, hanem a középiskolai osztályzatok is. Ezért minden évben nagy várakozás előzi meg a jelentkezők mobiljára érkező sms értesítést, hogy felvételt nyertek-e a megjelölt intézménybe, a vágyott szakra.
Azt sem feltétlenül egyszerű eldönteni, hogy hova adja be a jelentkezését a tanulni vágyó. Hol van a legnagyobb esély arra, hogy felvételt nyerjen. Arról is dönteni kell, hogy nappali, vagy levelező formát válasszon. Államilag finanszírozott képzésre jelentkezzen, vagy saját költségen vállalja be a diploma megszerzését. A ponthatárok kiszámítása meglehetősen bonyolult eljárás, így van miért izgulni.
A felvi.hu oldalon részletes tájékoztató található arról, hogy hogyan kell kiszámítani a felvételiző pontszámát. Eszerint az alábbi tudnivalókra érdemes figyelni.
„Az alap- és osztatlan képzésre, valamint felsőoktatási szakképzésre jelentkezők felvételi összpontszáma kiszámítható:
a középiskolai osztályzataikból, az érettségi eredményükből, egyes esetekben a szakképzettségükből, szakképesítésükből, az ennek során tett szakmai vizsga eredményéből, vagy felsőfokú vagy felsőoktatási szakképzésben szerzett oklevelükből, egyes szakokon az előírt gyakorlati vizsga eredményéből.
Ezekből összesen 400 pont szerezhető, amelyhez még hozzáadják az ún. intézményi pontokat. (max. 100 pont).
Leggyakrabban az alábbiakért kapható intézményi pont: emelt szintű érettségi vizsga, tanulmányi és művészeti versenyek, nyelvtudás, esélyegyenlőség, munkatapasztalat, önkéntes tevékenység, nemzetiségi nyelvből, nemzetiségi nyelv és irodalomból tett érettségi vizsga, felvételi vizsga, kompetenciateszt, sporteredmények, szakképesítés, felsőoktatási szakképzésben szerzett oklevél.
Az igazolt eredmények alapján többféle módon is megtörténik a pontszámítás (ezeket jogszabály határozza meg), és a felvételi összpontszám meghatározásakor automatikusan a jelentkező számára legkedvezőbbet veszik figyelembe.”
Dr. Gyulai Anikó általános dékánhelyettes, egyetemei docenstől kapott adatokból kiderül, hogy a Miskolci Egyetem Egészségtudományi Karán, az egészségügyi gondozás és prevenció alapszak védőnő szakirányra hányan nyertek felvételt, és milyen tantárgyak eredményeivel vehettek részt a felvételi eljárásban.
Idén összesen 119-en jelentkeztek a védőnői szakirányra. Közülük 16 fő jutott be a nappali tagozatra, és 34-en kezdhetik meg a tanulmányaikat a sátoraljaújhelyi levelező tagozaton. A felvételi eljárás során, az alábbi érettségi tantárgyakból kellett kiválasztani a jelentkezőknek két tárgyat: természettudomány, matematika, magyar nyelv és irodalom, kémia, informatika, fizika, digitális kultúra, biológia. Választhattak emellett a szakmai ellőkészítő vizsgatárgyakból is, vagy ágazati szakmai érettségi vizsgatárgyakat, valamint idegen nyelvet.
A választható szakmai előkészítő vizsgatárgyak: szociális alapismeretek; közgazdasági alapismeretek (üzleti gazdaságtan); közgazdasági alapismeretek (elméleti gazdaságtan); egészségügyi alapismeretek; egészségi alapismeretek.
A választható ágazati szakmai érettségi vizsgatárgyak: szociális ismeretek; közgazdasági ismeretek; közgazdaság ismeretek; egészségügyi technikai ismeretek; egészségügyi technika ismeretek; egészségügyi ismeretek; egészségügy ismeretek
Idegen nyelv: spanyol nyelv; orosz nyelv; olasz nyelv; német nyelv; latin nyelv; francia nyelv; angol nyelv
Középiskolai osztályzatok ezekben a tantárgyakban kerülhettek beszámításra: etika, biológia – egészségtan, biológia, fizika, kémia, földrajz, ének-zene, vizuális kultúra, informatika, digitális kultúra, technika, életvitel és gyakorlat, testnevelés és sport, állampolgári ismeretek, természettudomány, dráma és színház, mozgóképkultúra és médiaismeret, dráma és tánc, társadalmi, állampolgári és gazdasági ismeretek, filozófia, magyar mint idegen nyelv, családi életre nevelés, jelenismeret, katonai alapismeretek, pénzügyi és gazdasági kultúra, vállalkozzunk, munkapiac, etikus vállalkozói ismeretek, közgazdasági és pénzügyi alapismeretek, saktika (sakk-matematika), természettudomány művészeti szakközépiskolák számára, belügyi rendészeti ismeretek, iskolai labdarúgás, karate, honvédelmi alapismeretek, közigazgatási ismeretek, gazdasági és pénzügyi kultúra, tanulásmódszertan, fenntarthatóság, Idegen nyelv (második vagy harmadik)(1), Hittan(2), Célnyelvi civilizáció(3), testnevelés.
Szerkesztői megjegyzés:
Egyre céltudatosabb fiatalokra számítanak a felsőoktatásban. Ezért bár a választható tárgyak meglehetősen széles teret engednek a jelentkezőknek, mégis érdemes már a középiskolai évek kezdetétől egyre tudatosabban készülni, és folyamatosan jó eredményeket elérni azoknak, akik komolyan gondolják a továbbtanulást. Mert ebben az esetben van a legnagyobb esély arra, hogy be is jussanak a megcélzott felsőfokú képzésekre. Ha pedig konkrét szakmai terveik vannak, akkor az ehhez illeszkedő tantárgyakra érdemes fókuszálni. Emellett hasznos tanulmányozni azt is, hogy az úgynevezett intézményi pontok mit jelentenek, hiszen (maximum) 100 pont érhető el ezzel is. Mindez azt is jelenti, hogy a szülőknek már egyre korábbi életkorban támogatniuk kell a gyermeket abban, hogy a felnőtt létre készüljön. Pályamódosítások bármikor lehetnek, azonban a jól megválasztott szakma egy egész életre szólhat, és meghatározhatja az élet alakulását.
Csaba Beatrix
Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre!