Ingyen utazhatnak a tömegközlekedésben a 14 év alatti diákok is

Megosztás

Lázár János miniszter kedden arról beszélt, változnak a kedvezmények, új jegyeket vezetnek be, többen utazhatnak majd ingyenesen a közösségi közlekedésben.

Lázár János építési és közlekedési miniszter és Papp László polgármester tartott kedden Debrecenben sajtótájékoztatót a közösségi közlekedésről és a tarifarendszer változásairól.

Legutóbb az újjászületett Csokonai Színház ünnepélyes átadóján járt Debrecenben Lázár János. Az építési és közlekedési miniszter akkor arról beszélt: Debrecen szintet lépett, egy új város, egy új közösség született és közép-európai mércével is észrevehető az a változás, ami végbement itt. Akkor úgy fogalmazott, Debrecen olyan város lehet, mint Németországban Hamburg vagy München. A miniszter emlékeztetett, hogy a debreceni gazdasági övezet fejlesztéséről már 500 milliárd forintnyi értékben hozott döntést a kormány, és kifejtette, az a cél, hogy további 500 milliárd forintot biztosítsanak Debrecen fejlődésére.

A miniszter a tarifarendszerrel kapcsolatban úgy nyilatkozott, hogy a MÁV és a Volánbusz jegy- és bérletkínálatát azért kell átalakítani, mert most nagyon sok kedvezmény és díjtámogatás van, ez pedig több mint száz jegytípust jelent.

Az új rendszer olyan jegytípusokat jelenthet, amelyekkel az utasok kombinálhatják a vasúti és közösségi közlekedést.

Ingyen utazhatnak a 14 év alatti diákok és óvodások

Papp László bejelentette, április elsejétől ingyen utazhatnak a Debrecenben tanuló 14 év alatti diákok, vagyis 16 ezer diák veheti díjmentesen igénybe a DKV járatait.

Felhívta a figyelmet, hogy mivel 14 év alatti Debrecenben tanuló diákokról van szó, nemcsak a Debrecenben élő diákok használhatják díjmentesen a közösségi, hanem mindazok a gyerekek, akik az agglomerációból vagy távolabbról érkeznek és a városban tanulói jogviszonnyal rendelkeznek. Óvodások és diákok egyaránt.

A polgármester rámutatott, hogy néhány évvel ezelőtt a Belügyminisztériummal együtt vezették be a Debrecen Városkártyát, ezt fogják felhasználni ennek az utazási kedvezménynek a bevezetéséhez, egyfajta bérlettípusként fog működni. A közgyűlés január 25-én dönt majd az utazási kedvezmény bevezetéséről.

– Minden gyermek számára személyes Junior Debrecen Városkártyát fogunk adni, ami számos más kedvezményt is biztosít. Debrecenben ezt körülbelül 16 ezer diákot érint, ennyi kártya kiosztására készülünk fel április elsejéig.

Minden utazási jogosultság az adott tanév végéig, vagyis augusztus 31-ig tart majd. Ha valaki a 14. életévét augusztus 31. előtt tölti be, az utazási kedvezményt akkor is a nyár végéig veheti igénybe.

A polgármester arról beszélt, hogy az Építési és Közlekedési Minisztériummal (ÉKM) egy komoly együttműködési stratégiát alakítottak ki.

– Debrecen ma Magyarország egyik, ha nem a legfontosabb fejlesztési központja, ami azt jelenti, hogy a kormány sokat fektet Debrecenbe. Áttekintettük a folyamatban lévő ügyeinket, jelen pillanatban az a támogatási rendszer, amely az ÉKM és Debrecen között kialakult, összértékét tekintve meghaladja a 159 milliárd forintot, amely összességében egy közel 340 milliárd forintos fejlesztést indukál majd a következő években Debrecenben – hangsúlyozta Papp László.

Hozzátette, jelentős közlekedésfejlesztési folyamatokat indítottak el. 2024-ben 19 közlekedésfejlesztési projektet indítanak el az ÉKM-mel közösen, ennek az értéke nagyjából 20 milliárd forintot tesz ki, a város közlekedési rendszerét érintő fejlesztések nagyságrendje pedig meghaladja a 42 milliárd forintot.

– A város gazdasági növekedése lehetőséget teremt arra, hogy nemcsak a fejlesztésekben tudjunk előrukkolni és magasabb intenzitásra kapcsolni, hanem olyan jóléti intézkedéseket is végre tudjunk hajtani, amelyeknek köszönhetően a debreceniek jobban érzik magukat a saját városukban.

Infrastrukturális és életminőség-javító beruházásokat is terveznek

Lázár János arról beszélt, Papp Lászlóval és önkormányzatával áttekintették azokat a megállapodásokat, amelyek a város fejlesztésével kapcsolatosak. A céljuk, hogy Debrecen legyen a Kárpát-medence keleti részének fővárosa és gazdasági központja.

Kiemelte,

Debrecenben a gyárfejlesztések mellett 700 milliárd forintra van szükség ahhoz, hogy a debreceni infrastruktúra képes legyen kiszolgálni ezeket a nagy gyárakat, üzemeket.

– A beruházások értelmében mintegy 50 ezer fővel nőhet meg a város lakossága, a várost és térségét alkalmassá kell tenni infrastrukturális és közlekedési szempontból egy sokkal nagyobb léptékhez szükséges életminőség fenntartásához, tehát életminőség-javító beruházásokat kell végrehajtani.

A miniszter arra is kitért, hogy nagyon sokan fognak járni Debrecenbe dolgozni, ezért a várost megközelíthetőbbé kell tenni. Ennek jegyében hozott a kormány döntéseket, eddig 159 milliárd forintot biztosítottak Debrecennek a beruházások megkezdéséhez és előkészítéséhez.

Ebből a csomagból egy 300 milliárd forintos beruházás lesz összesen. Kedden tárgyalja a kormány közigazgatási államtitkári értekezlete a következő, mintegy 193 milliárd forintos fejlesztési csomagot, amelyből a végén szintén egy 300-350 milliárd forintos beruházási csomag lesz.

– Összesen az ivóvízhálózat korszerűsítésére, szennyvízkezelés problémájának megoldására, Debrecenen belüli közlekedési helyzet javítására, a Debrecent elkerülő úthálózat újjáépítésére, négysávosítására, a debreceni gyárak, az északi és a déli ipari park lakossági, gazdasági összekötésére, infrastrukturális vasúti, közúti fejlesztésére fogjuk elkölteni ezt a 700 milliárd forintot. Ebben nincs benne az egyetem fejlesztése. Az egyetem 250 milliárdos fejlesztésre tart igényt a kormánytól – foglalta össze Lázár János, amit a Dehir.hu idézett.

A miniszter kiemelt néhány beruházást, amelyeknek az előkészítése van ebben a csomagban benne, s a tárca a következő években kezdi meg ezeket:

  • 47-es főút négysávosítása Békéscsaba és Debrecen között,
  • az M4-es autópálya továbbvitele Karcagtól Berettyóújfaluig, 
  • Nyíregyháza és Debrecen között vasútvonal korszerűsítése, gyorsvasút, akár egy tram-train megépítése  és a 4-es főút négysávosítása.

Ezek nem képezik a 700 milliárd forintos csomag részét.

Lázár János a tarifákkal kapcsolatban elmondta, Magyarországon törvényben rögzítették, hogy minden magyar polgárnak joga van ahhoz, hogy eljusson a munkahelyére, az iskolába, 2024-ben folytatják a 2023-ben elkezdett átalakításokat. Itt utalt az ország- és vármegyebérletek sikerére.

Lázár János egyébként arról beszélt, hogy a 65 év felettiek mellett a 14 év alattiak is ingyenesen utazhatnak majd, vagyis ez nem csak Debrecenre lesz jellemző.

Forrás: dehir.hu

Fotó: Kandert Szabolcs

Kapcsolódó cikkek