Hosszú Facebook-posztban reagált Vitézy Dávid közlekedési szakember a MÁV pénteki bejelentésére, amely szerint augusztus egytől tíz magyarországi vasútvonalon megszűnik a közlekedés, szúrta ki a Telex. A volt államtitkár szerint a döntés rossz, és egy sor érvet felhoz amellett, hogy miért nem szabadna ezt meglépni.
A MÁV a bezárást azzal indokolta, hogy jármű- és személyzethiány van, ami Vitézy szerint azt jelenti, hogy a cég képtelenné vált annak a közszolgáltatásnak az ellátására, amelyet a magyar állam megrendelt tőle. Vitézy azt is sajátosnak tarja, hogy a bezárásokat nem a megrendelő, hanem a szolgáltató jelenti be.
Szerinte „ideje lenne az államszocializmusból örökölt ”egy az ország, egy a MÁV„ logika helyett az utasok érdekeire fókuszálni, az országosan egységes menetrend és tarifa a fontos, nem a közös üzemeltetés. Az államnak a mára évi közel 1000 milliárd forint (!) tömegközlekedési forrás elköltésekor valós megrendelőként kellene fellépni és nem monopóliumként működő cégek állandó panaszkodásának, különböző lobbi- és részérdekeinek alárendelni Magyarország tömegközlekedését. Mert ennek a vége ugyanannyi pénzből csak egyre kevesebb szolgáltatás lesz, ahogy most is látjuk.”
Vitézy szerint a megoldás az lenne, ha a vasúti szolgáltatás megrendelője (legyen az a minisztérium vagy egy külön erre létrehozott szerv) a MÁV-ot megversenyeztetné más cégekkel, és a legjobb ajánlattevőt bízná meg a vonalak üzemeltetésével. Azt írja: „talán más szolgáltató képes lenne találni megfelelő járművet, személyzetet és akár még a MÁV messzeföldön híres hatékonyságát túlszárnyalva talán olcsóbb ajánlatot is adni. Zavarná ez az utasokat? Ha a tarifarendszer és a menetrend országosan egységes, akkor maximum annyira, amennyire az érdekli őket, hogy épp melyik szolgáltató üzemelteti a világoskék buszt, amire felszállnak Budapesten – azaz semennyire.”
A teljes poszt ide kattintva olvasható.
Nyitókép: Kovács Attila / MTI