Éppen elég baj, hogy mozgásában és közlekedésében akadályozottá válik az ember, még messze a legtöbb kört is velük futtatják. Az átalakítás megtörtént, de egy hónap után sem sikerült még levizsgáztatni az autót a magyarországi rendszer szörnyű bürokráciája és egyértelműen rossz működése miatt.
Bovier György tette közkinccsé nem éppen kellemes történetét és folyamatos tortúráját, hogy végre le tudja vizsgáztatni átalakított, viszonylag frissen vásárolt autóját. Műszakilag a kocsi teljesen rendben, de a hivatalos engedélyre csak várni, várni és várni kell, mert állandóan újabb akadályokat gördítenek főszereplőnk elé… és persze fizetni. Ráadásul ő egyáltalán nem az egyetlen.
Még a nepperek és az NKH-s dolgozók is egyetértenek abban, hogy a rendszer borzalmas. “Egy hónapja nem tudom levizsgáztatni az autómban a kézi gáz/fék átalakítást azért, mert nem megfelelően működik a rendszer. Azért, mert a szabályokat meghozó közlekedési minisztérium nem hallja, vagy nem akarja meghallani azokat a hangokat, amik a saját hatóságuk munkatársaitól, a lakosságtól, vagy éppen az autókereskedőktől érkeznek, akik nap, mint nap szembesülnek ezekkel a nehézségekkel.
Kezdjük az elején. Hosszú lesz, de talán érdemes a tanulság miatt végigolvasnotok és megosztani, hogy ezzel is segítsünk másoknak, akik hasonló helyzetbe kerülnek. Hátha még azok fülébe is elér, akik (ismerve a törvénymódosítások gyorsaságát ma itthon) , ha szándékuk lenne, javíthatnának ezen a folyamaton hetek alatt akár.
Azt sokan tudjátok, hogy az autóbalesetem óta csak azt az autót tudom vezetni, amibe be van építve egy kézzel működtethető gáz- és fékkar. 22 éve így vezetek. Az autó nekem nem szórakozás, nem hobbi, hanem egy olyan nélkülözhetetlen használati tárgy, ami nélkül nem tudnék dolgozni, eljutni A-ból B-be, elvinni a gyereket óvodába, iskolába, nagymamához, nem tudnék bevásárolni,…egyszóval élni.
Év elején eladtam az autóm és egy másikat vettem helyette. Ilyenkor a kézi gáz- és fékkar beépítése után azt le kell vizsgáztatni a közlekedési hatóságnál.
Már itt kezdődik a nehezítés, mert csak néhány vizsgabázisnak (pl. Szigetszentmiklóson vagy a Mozaik utcában levőnek) van erre jogosultsága. (Az első vizsgánál. Utána a szokásos 4 éves műszaki vizsgát már megcsinálják máshol is)
Hozzánk a szigetszentmiklósi a legközelebbi, így oda vittem, mint legutóbb is.
Szokásos időpontfoglalás a központi ügyfélkapus rendszerben (időpont kb. 2 hétre van) és már mentem is. Gondoltam fél óra az egész. Ebből eddig egy hónap lett. Ugyanis a helyszínen derült ki, hogy szükség van a következőkre a vizsgához:
– A beszerelésről egy autószerelői igazolás. Nem kell, hogy az autószerelő kifejezetten ilyen átalakításokkal foglalkozzon, de legyen benne a gépjármű fenntartó tevékenységet végző szervezetek nyilvántartási rendszerében. Tehát először végig kell túrnod az internetet, hogy megtaláld azt a listát, amiben ott vannak ezek a regisztrált autószerelők.
– Be kell mutatni azt az orvosszakértői véleményt, amit legutóbb 2021-ben állítottak ki nekem és az érvényessége 2031-ig rendben van. Ehhez annak idején be kellett mennem a Thököly útra, a Rehabilitációs Hatósági és Orvosszakértői Főosztályhoz, ahol megvizsgálták, hogy alkalmas vagyok-e fizikailag a vezetésre. Szemvizsgálat, kézzel nyomáspróba és néhány válasz a feltett kérdésekre.
No, de érvényes jogosítványom volt akkor is. Nem testet, hanem autót cseréltem. Amennyiben érvényes a jogosítványom (amiben egy kód tartalmazza egy korábbi orvosszakértői vélemény) alapján, hogy vezethetek, miért kell megjelennem egy újabb felülvizsgálaton? Mindezt természetesen némi csekk befizetése után.
Ez a dokumentum sem volt nálam, hiszen senki nem mondta el és sehol nem találtam az interneten leírva, hogy ez szükséges a vizsgához (mondom még egyszer, 2031-ig érvényes, így egy európai országban feltételezheti az ember, hogy ez látszódik a rendszerben, sőt, akár még le is töltheti a hatóság onnan a felscannelt dokumentumot). Tévedtem.
– Most jött viszont a java. A 2031-ig érvényes(!!!) szakértői vélemény nem elég! Mivel régi (2021), ezért menjek el a háziorvoshoz és kérjek tőle egy igazolást, hogy azóta az állapotom nem változott. (Hozzáteszem a 2003-ban kiállított dokumentumokon is rajta van már, hogy az állapotom végleges)
Kérdeztem, hogy ha 2021-ben állították ki a szakértői véleményt, ami 2031-ig érvényes, akkor mégis miért kell elmennem a háziorvoshoz, aki egy sorban megírja, hogy az orvosszakértői(!!!) vélemény még valid?! Hiszen érvényes, vagy mégsem?
Elmondásuk alapján, ha 1 évnél idősebb az orvosszakértői vélemény, akkor szükséges a háziorvosi igazolás. Öhm, akkor miért adják 10 évre, vetődik fel bennem a kérdés? Illetve ha nem cserélek autót, akkor nem kell elmennem az orvoshoz, azaz akkor mégis érvényes a jogosítványommal együtt? Logikus igaz? Dehogy! Hiszen így azt állítják, hogy meglévő autót vezethetek 4 éves orvosszakértői véleménnyel, újat nem, mert nem vizsgáztatják le…
Igen, jól értitek: adnak egy papírt, aminek az érvényessége 2031-ig tart, de mégsem fogadják el, de akkor rendben van, ha a meglévő kocsit használom, ami X éve vizsgázott. Nonszensz… Elmentem hát vizsga nélkül dokumentumbeszerző körútra (a korábbi orvosszakértőit nem találtam otthon, nekik a rendszerben nem volt meg, úgyhogy irány a Thököly út hivatalos másolatért, majd a háziorvos és az autószerelő az igazolásért), foglaltam újabb időpontot (több, mint 2 hét) és ma megérkeztem másodszor is az NKH-hoz.
Gondoltam minden sínen van, fél óra és foglalhatom az időpontot a kormányablakba, hogy bejegyezzék az átalakítást a forgalmiba is. Oh, én naív…
A háziorvos egy db. számot elírt az igazoláson, ami miatt nem fogadták be. Minden más egyezett. A dátumra utalás, az adataim, minden, csak egy számsor utolsó száma nem. Megoldásként felajánlották, hogy megcsinálják a vizsgát, de 8 napon belül hozzam be hiánypótlásként a háziorvosi igazolás javított verzióját. Azaz lesz még egy köröm a háziorvoshoz és Szigetszentmiklósra is. Az lesz a harmadik 1 hónap alatt és vizsgám még nincs! Ezt a hiánypótlást még el is tudom fogadni, a doki hibázott, az NKH pedig követi a szabályait, oké.
Jött viszont a következő, amire nem számítottam.
Korábban ezt az átalakítás szemlét mozgáskorlátozottaknak díjmentesen végezték (legalábbis a legutóbbinál nem fizettem, sőt az autószerelői igazolástól is eltekintettek, mert egy olyan segédeszköz került a kocsiba, amit otthon is be tud szerelni az ember, mert részletes beszerelési útmutatóval és TÜV vizsgával is rendelkezik. Nem holmi házi barkács, hanem kifejezetten erre gyártott eszköz).
Most viszont csak műszaki vizsga alvizsgájaként tudják megcsinálni 30.900Ft-ért.
Tehát, van egy új autó, amit 1 hónapja helyeztek forgalomba és friss műszaki vizsga van rajta, de nekem ezt újra ki kell fizetnem, holott műszakilag semmi az ég világon nem változott az autón, csak nem lábbal, hanem kézzel nyomom be benne a féket és a gázt. Persze tudjuk, hogy üres a kassza, de akkor talán vissza kellene rakni bele a pénzt, nem pedig rajtunk leverni.
Itt tartunk most.
Várok a sorban már 3 órája egy helyen, (persze annyi rugalmasság nem volt, hogy akár a fentiek miatt előrevegyék az autóm, de ez a legkisebb probléma) és várom, hogy így második alkalommal végre levizsgázzon. Persze hivatalos majd csak akkor lesz, ha elhozom újra a háziorvosi igazolást 8 napon belül. Egyébként miért nem elég feltölteni, vagy átküldeni emailen, miért kell újra idekocsikáznom? Idő, pénz, energia. Hiszen ugyanaz történik: elhozom, bescannelik és visszaadják. A válasz az volt, hogy nekik kell bescannelni.
Napjaim mentek már rá a fentiekre. Napjaim, hogy közlekedni, dolgozni tudjak. Napjaim, hogy adót fizethessek, amiből utána nem tudnak logikus folyamatokat felépíteni.
Tisztában vagyok vele, hogy nem az itteni dolgozók hibája ez, hanem a rendszeré. Ráadásul ők is elmondták, hogy számtalanszor tettek javaslatot például az ilyen ügyek kapcsán is a szabályok finomítására, vagy legalább arra, hogy a weboldalra kerüljenek fel információk, hogy megtalálhassa az ember, hogy milyen egyéb dokumentumokat hozzon magával már elsőre. Őket sem hallják meg ott fent, akiknek az ilyen visszajelzések meghallása lenne a feladata.
Bárki más bejön és fél óra alatt levizsgázik. Annak, aki eleve nehezebben tud csak közlekedni, hiszen ismerjük a hazai tömegközlekedés problémáit, a MÁV és társai nem akadálymentes lehetőségeit, nem az lenne az alap szolgáltatás, hogy ezeket a folyamatokat a lehető legjobban gördülékennyé tesszük?!
Egy működő országban bizony az lenne!
Szerintem az mindent elmond a döntéshozók alkalmatlanságáról, hogy minden ember a váróban, az autónepperektől a családapákig, és még az NKH-s dolgozók is egyetértettek abban, hogy ez bizony így nincs rendben és változásért ordít mindenki!” – fogalmazott György.
Nekünk mik a tapasztalataink a jászkunsági és az országos bürokráciával?
Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre! Amennyiben szívesen lenne a támogatónk, kattintson ide és csatlakozzon adománygyűjtésünkhöz!