Valószínűleg senki sem találkozott még vitathatatlanul jó illatú locsolókölnivel húsvétkor. A lányoknál húsvéthétfő délutánján garantált a hajmosás, a fiúk pedig még napokig a kezükön érzik a népszokás maradandó emlékét. Így megy ez több időtlen idők óta, de a Telekom idén elhatározta: a digitalizációt segítségül hívva megalkot egy kölnit, amelynek végre tényleg kellemes illata van, ezzel is ápolva a tradíciót.
Az idei húsvét előtt a Telekom a mesterséges intelligenciát kérdezte meg arról, hogyan hozhat létre egy olyan locsolókölnit, amelynek illatát mindenki kellemesnek érzi. A ChatGPT által ajánlott receptúrát Kiss Virág parfümőr finomhangolta, majd limitált példányszámban el is készítette az illatot – ezzel jó jó példát mutatva arra, hogyan dolgozik össze ember és a mesterséges intelligencia.
A cég célja az volt, hogy a kísérlettel próbatétel elé állítsa az AI-t. A technológiát egyre több területen alkalmazzák sikeresen, azonban sokan még idegenkednek tőle. A vállalat felelősségének érzi, hogy az emberek egyéni szinten is könnyebbé tudják tenni az életüket, a saját javukra tudják fordítani az új lehetőségeket, de fontos, hogy tudatosan használják ezeket. A húsvét pedig jó apropó volt a kísérletezésre.
Azt kérdezték a mesterséges intelligenciától, hogy szerinte „milyen a jó illatú kölni, amivel húsvétkor locsolnak a fiúk?”
Az AI azt válaszolta, hogy friss, virágos, könnyed, lágy, illetve tartós és természetes összetevőkből kell állnia az illatnak. Mint a válaszból kiderült, a jó illatú kölnik semmiképpen sem túl erősek, és nem túl nehezek. A nyelvi modell szerint az illat tartóssága is fontos szempont, mivel a locsolóknak egész nap kellemes illatot kell hordozniuk. Az AI azt is elárulta, hogy a természetes összetevőkkel készült kölnik azért illenek jobban a húsvéti locsoláshoz, mivel a virágok és növények illata eleve az ünnepi hangulathoz kapcsolódik.
A következő kérdés már egy receptúrára vonatkozott: arra kérték az AI-t, hogy gondolkozzon úgy, mint egy parfümkészítő. A mesterséges intelligencia az alábbi összetevők felhasználásával készítené el a tökéletes illatot:
- víztiszta alkohol
- desztillált víz
- narancsolaj
- citromolaj
- bergamottolaj
- rózsaolaj
- levendula
A jelenlegi, nagy érdeklődést kiváltó nyelvi modellek egyelőre ott tartanak, hogy összefoglalják az eddig felhalmozott és rögzített tudásunkat. Szerinte a mi dolgunk ebből a rendszerből kiemelni a megfelelő javaslatot és azt tovább dolgozva a gyakorlatban is alkalmazni ezt a tudást. Mivel a digitális minden ember életében máshogy van jelen, különösen fontos, hogy mindenki megtalálja, melyik eszköz, milyen támogatást tud neki nyújtani a saját életében. Úgy tűnik, az AI tudatos használata egyre több embernek jelent segítséget. A Telekom elkötelezett a digitalizáció iránt, ezért megkülönböztetett felelőssége van ebben a folyamatban – Szabó Béla szerint ezért is lényegesek a hasonló kísérletek.
A vállalat országszerte több kiemelt üzletébe eljuttatja az AI és az illatszakértő együttműködésével született kölnit tartalmazó üvegcséket, így az ügyfelek meg is szagolhatják az illatot. Kereskedelmi forgalomba egyelőre nem kerül, így a kipróbálni vágyóknak az alábbi helyszíneken és időpontokban lesz lehetőségük letesztelni:
Nyugat-Magyarország:
Pécs, Árkád – 7622 Pécs, Bajcsy-Zsilinszky u. 11/1.
Szombathely, Fő tér – 9700 Szombathely, Fő tér 17.
Kelet-Magyarország:
Eger, Agria Park – 3300 Eger, Törvényház u. 4.
Debrecen, Fórum – 4029 Debrecen, Csapó u. 30.
Közép-Magyarország:
Budapest, Allee –1117 Budapest, Október 23. utca 8-10.
Budapest, Westend – 1062 Budapest, Váci út 1-3.