A megkerülhetetlen fideszes politikus, Szalay Ferenc 1998-tól 2002-ig, majd 2006-tól tavaly októberig Szolnok polgármestereként dolgozott, nemrég pedig Navracsics Tibor a megyeszékhely és térségének fejlesztéséért felelős miniszteri biztosnak nevezte ki. Nagyinterjúnk első részében kérdezzük a választási kudarc okairól, a félbemaradt, vagy sokat csúszott projektekről, a szolidaritási adóról, és még az is szóba került, lehet-e belőle 2026-ban országgyűlési képviselőjelölt. A beszélgetés létrejötte a független Szol24 és a kormánypártok egyik legjelentősebb megyei képviselője között mérföldkőnek tekinthető, hiszen korábban nem tudott kommunikálni a két fél – de nem csak emiatt érdemes elolvasni anyagunkat.
A VÁLASZTÁS NAPJA
Szol24: Hogyan értékeli, mivel magyarázza a polgármesteri vereséget, illetve hogyan emlékszik vissza a választás napjára, június 9-re?
Ez olyan, mint a kínai ízesítés, édes-savanyú. Hét körzetben győztünk, azaz tulajdonképpen megnyertük a választást. A polgármester meg párszáz szavazattal kikapott, ez volt a savanyú része. Nyilván sokféle elemzés létezhet, a győztes a saját szerepét emeli ki, a vesztes másutt véli megtalálni az okokat, például a tiszaligeti fürdő építésének elhúzódásában. A száraz tényeket nézve a szolnokiak új polgármestert választottak, ugyanakkor továbbra is a Fidesz jelöltjei kaptak több szavazatot, s többséget adtak a közgyűlésben. Ez számomra azt jelenti, igenis történtek a városban dolgok, amit az emberek látnak és elismernek.
MI TÖRTÉNT A TISZALIGETI FÜRDŐVEL?
A fürdő építése 2019 őszén indulhatott el. Eredetileg húsz hónapnyi kivitelezési időt jelzett az építő cég, de néhány hónap múlva megbénította az életünket a Covid. Már ekkor jelentősen elszálltak az árak, megállt a munka, majd amikor felgyorsulhatott volna, itt volt a háború, aminek hatására elszabadultak az energiaárak, az építőanyagok árai. Minden lényegesen többe került a ’19-es árakhoz képest. Így el kellett indulni a kiegészítő támogatásokért, az tizennyolc hónap volt – és ennyi az egész. Ezért nem lett kész időre a fürdő. Most egyébként már készen van. Gyakorlatilag egy fél év se kellett hozzá, hogy rendben legyen a fürdő. Apróbb javítások, a szakhatóság által kért apróságok hiányoztak, de ezeket azóta pótolták a szakemberek. Összefoglalva: az alapprobléma a pandémia által veszített az idő és az energiárak illetve a nyersanyagárak elszabadulása volt.
Nemrégiben elhangzott egy nyitási dátum, június 20. Ez tartható lehet?
Polgármester úr biztosan tudja, miért ezt a dátumot mondta, neki vannak pontos információi. Meglátjuk, mikor mehet be az első látogató. Azt gondolom nagyon jó fürdőnk lesz.
RIVERSTONE/TISZAKAVICS
Melyik fázisban tart most a Tiszakavics Szálloda?
Itt ugye egy magánberuházásról beszélünk, így erről részleteiben őket kellene megkérdezni, hiszen pontos információkkal csak ők rendelkezhetnek. Az mindannyiunk előtt ismert, hogy a tulajdonosok nemrég változtattak a beruházás koncepcióján, a szálloda mellett apartmanlakásokat alakítanának ki, ehhez kérték a várostól a rendezési terv módosítását. Bízom abban, hogy be fog fejeződni ez a projekt, hiszen ott áll egy háromemeletes betontorzó, ami egyébként a befektetőknek sem érdeke, hiszen áll benne a pénzük.
Ha megépül, idegenforgalom szempontjából is fontos része lehet Szolnoknak. De milyen módon?
Szolnokon nagy szükségünk van még minőségi szálláshelyekre, ebben segíthet ez a fejlesztés. Ez a szálloda a konferenciaturizmus, sportturizmus terén is használható lesz, erre a tervezéskor odafigyeltek a tulajdonosok. A hotel azért épül a Holt-Tisza mellé, mert az olimpiákra, világbajnokságokra itt készül hosszú időn keresztül számos ország kajak-kenu válogatottja, így adja magát a lehetőség a kihasználtságra.
SZOLIDARITÁSI ADÓ
Az utóbbi hetekben rengeteget foglalkozik a sajtó a szolidarítási adóval, amely komoly terheket tett Szolnok vállára is. Hézagos a költségvetés, sok a nehézség. Hogyan lehet ezt kigazdálkodni?
Ezt az adót 2017 óta fizetjük, tehát nem egy új dologról beszélünk, senkit sem érhetett felkészületlenül a léte. Bárki bármit mond, a városok gazdaságának munkaerejét meghatározó részben a környező települések adják. A Szolnokon dolgozók arány eléri a negyven százalékot, tehát valóban nagy a szerepük! Ezek az emberek aztán hazamennek Tószegre, Tiszavárkonyba, vagy éppen Zagyvarékasra, de a munkájukkal megtermelt iparűzési adó a nagyvárosban marad, a kisebbeknek nem, vagy alig jut ilyen típusú bevétel. Persze a bírálók mondhatják, hogy cserébe használják a színházat, a fürdőt, a közműveket, iskolákat, az irodákat, az ilyen-olyan szolgáltatásokat, de hogyha a kettőt összerakjuk, a nagyváros igen-igen sokat köszönhet a kicsiknek, a kis településeknek.
A másik oldalon hozzá kell tenni, a szolidaritási hozzájárulás arányai nem jók. Tehát egy ilyen város, mint mi, ahol 8,5 milliárd forintból kell 2,5 milliárd forint szolidaritási hozzájárulást fizetni, ez egy nagyon komoly összeg. Bár lehetnek plusz forrásai a megyei jogú városoknak, ettől függetlenül azt gondolom, hogy a szolidaritási hozzájárulás újragondolandó, legalábbis az arányaiban. Mert hiába brusztolunk rengeteget és növekszünk, de a növekmény elmegy. A gondolatnak ugyanakkor helye van, segíteni kell a kicsiknek.
MINISZTERI BIZTOSI KINEVEZÉS
Miért van szükség miniszteri biztosra a megyében, és korábban miért nem volt?
Egy miniszteri értekezleten elhangzottak szerint a feladatom most az, hogy rakjak össze egy olyan programot - nyilván a megyével, települési vezetőkkel együtt -, ami segítheti a térség hosszútávú fejlődését. Számos elképzelés áll rendelkezésünkre, korábban a kreatív régiós tervekben nagyon sokat egyeztettünk erről Szolnokon és a környező településeken is. Nyilván az új elképzelésekkel is foglalkoznunk kell majd, több település meg is keresett már, kérte a segítségemet, a vármegyeszékhely új vezetésének terveit egyelőre nem ismerem, bár ezzel aligha vagyok egyedül.
Van valamilyen publikus elképzelése, ami megosztható és még nem szerepelt az eddig felsoroltak között?
Most egyelőre még nem beszélnék róla. Egy-két hét és el fogom mondani. A munkahelyteremtés a fókuszban lesz. Olyan álláshelyeket kell teremteni, ami itt tartja a szolnoki gyerekeket, vagy visszahozza a fiatalokat az egyetemekről. Erre már vannak jó példák, a Stadler, a Béres is jó utat mutat, az ő kutatási, fejlesztési vonalaik már kezdenek látszani.
Röviden összefoglalva az ön dolga az állami és a privát befektetésekből ideáramló pénzeknek a legjobb útját megtalálni a megyében?
A miniszteri biztosnak az az egyik legfontosabb feladata, hogy kitalálja, a kormány által szabott stratégiába hogyan tudja beilleszteni a térség stratégiáját.
ORSZÁGGYŰLÉSI VÁLASZTÁSOK: KI LESZ A FIDESZES JELÖLT?
A legfrissebb információ, amiről most beszélnek a városban, meg írnak a lapok, az egy pletyka azzal kapcsolatban, hogy ön járt Orbán Viktor miniszterelnöknél. Állítólag azok a politikusok jártak mostanában nála, akikről úgy hírlik, hogy a 2026-os országgyűlési választásokon indulni fognak.
Választókerületi elnökként, fideszes megyei vezetőként találkoztam a miniszterelnökkel. Ezúttal Szolnok fejlesztési programjairól egyeztettem vele, ennek a következménye lett a miniszteri biztosi kinevezés. Tehát az, hogy én Kállai Mária képviselőasszony helyett országgyűlési képviselőjelölt legyek, az a létezhetetlen kategória. Én azt gondolom, hogy Kállai Máriánál jobb képviselője ennek a térségnek nem volt, legyen ez baloldali 2006-ig, legyen ez fideszes 2006-tól.
Tehát ha százalékban kérdezném az esélyeket, hogy amennyiben nem ő lesz a jelölt, ön folytatná-e…
Nulla százalék.
Interjúnk második részét hamarosan elolvashatják a Szol24 felületén.
Kép: Szol24
Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre! Amennyiben szívesen lenne a támogatónk, kattintson ide és csatlakozzon adománygyűjtésünkhöz!