Két nőt ütött el a kijelölt gyalogátkelőhelyen egy fekete autó, amely a baleset után megállás és segítségnyújtás nélkül elhagyta a helyszínt. A tragédia egyik áldozata a kórházba szállítást követően életét vesztette, ráadásul az elkövető nem próbálta menteni az áldozatokat, hanem elmenekült. A rendőrség gyors nyomozásának köszönhetően rövid időn belül elfogták a felelőst, de ismét felmerült a téma: meddig vezessenek az idősödő honfitársaink? Szavazás a cikkünk végén.
Az eset december 10-én, a késő délutáni órákban történt Szolnokon, a Kertész utcában. Egy személyautó vezetője a Szellő utca kereszteződésénél nem adta meg az elsőbbséget a kijelölt gyalogátkelőhelyen áthaladó két nőnek. A gázolás következtében mindkét áldozat súlyos, életveszélyes sérüléseket szenvedett, egyikük életét azonban már nem tudták megmenteni.
A rendőrség a balesetet követően azonnal nagy erőkkel megkezdte a felelős felkutatását. A széleskörű adatgyűjtés eredményeként másnap, december 11-én délelőtt sikerült a gyanúsítottat megtalálni és lakásáról előállítani. A 78 éves szolnoki férfit gyanúsítottként hallgatják ki, és őrizetbe vételét tervezik.
78 évesen a volán mögött – sokak felvetették az országos sajtóban is megjelent tragikus baleset után, hogy ilyen korban már nem kéne autóvezetésre vállalkozni.
A téma megosztó és nem olyan fekete-fehér, mint ahogy elsőre gondolnánk: egyrészről különösen a vidéki területeken az autózás az egyetlen reális közlekedési lehetőség. A tömegközlekedés sok helyen nem elérhető vagy nem megfelelő, így az idős emberek rá vannak kényszerülve az autóhasználatra, ami lehetővé teszi az orvosi rendelők és a boltok gyorsabb megközelítését.
Ugyanakkor nem lehet letagadni azt sem, hogy az életkor előrehaladtával számos fizikai és kognitív képesség romlik, a látástól kezdődően a hallás, a reakcióidő és a térbeli tájékozódás egyaránt. Ezek a változások növelhetik a balesetek kockázatát, különösen forgalmas vagy bonyolult közlekedési helyzetekben. A gyógyszerek mellékhatásai, például az álmosság vagy szédülés, szintén veszélyt jelenthetnek.
Ráadásul az idős vezetők gyakran óvatosak, a lassabb reakcióik és a váratlan helyzetekre való nehezített reagálásuk problémát jelenthet a gyorsan változó forgalmi helyzetekben. Ez a lassabb döntéshozatal időnként váratlan viselkedést eredményezhet, ami balesetekhez vezethet.
Mit mond a jogszabály? Hazánkban a jelenleg érvényes szabályok szerint 50 éves kor alatt tízévente kell egészségügyi alkalmassági vizsgálatot elvégeznie annak, aki továbbra is vezetni szeretné autóját, vagy a motorját. 50 év 60 év között ez a felére, 5 évre csökken, majd 60 és 70 év között ez háromévenkénti gyakorisággal kötelező. 70 éves kor felett kétévente kell a vizsgálatot megismételni.
Kép: police.hu
Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre! Amennyiben szívesen lenne a támogatónk, kattintson ide és csatlakozzon adománygyűjtésünkhöz!