Egyetlen OECD-ország van, ahol kevesebbet keresnek a tanárok, mint Magyarországon

Megosztás

Nyitottak és innovatívak a magyar tanárok, de megbecsültségük és bérük az OECD sereghajtók között van – derül ki Steklács János oktatáskutatónak az OECD adataira épülő elemzéséből, amelyet a HVG.hu szemlézett.

Mint írja, az OECD 2018-2020 adataiból az olvasható ki, hogy mind az óvodapedagógusok, mind az általános iskolai, mind a középiskolai tanárok bérénél 15 év után csak Szlovákiában kapnak kevesebbet a szintén 15 éve pályán lévő kollégáik. Minden más országban többet keresnek a pedagógusok, a legtöbb helyen minimum a dupláját, de egyes országokban 4-5-szörösét viszik haza.  

Mint írja, a pandémia előtti időkből származó adatok alapján ennek ellenére a magyar pedagógusok innovatív attitűdje jóval a 31 megkérdezett állam átlaga feletti volt (86 százalékos, míg az OECD-átlag 79 százalékos). A változásra, új módszerekre, tanítási formákra való nyitottságuk szintén erősebb (80 százalék), mint az OECD-átlag (74 százalék).

A pedagógusok társadalmi megbecsültségével ugyanakkor már nem büszkélkedhetünk. Nagyon alacsonynak mondható azoknak az aránya, akik társadalmi megbecsülés érzetéről számoltak be: Magyarországon összesen 12 százalék, míg az átlag 26 százalék.

„Különös és biztató azt látnunk, hogy a magyar pedagógusok a mért, általuk vallott nagyon alacsony társadalmi megbecsülés mellett is ilyen magas arányú innovatív szemlélettel és elkötelezettséggel rendelkeznek, fontos elem lenne a Magyarországon olyan új, korszerű oktatáspolitikát alkotni, amely a fenti helyzetre valamilyen módon reagál, ugyanis valószínűleg ez a mostanra kialakult helyzet, vagyis a tanárhiány, a kirívóan alacsony bérek, a minimális társadalmi megbecsültség érzete és a magas innovatív, reziliens attitűd egészen biztos, hogy nem tartható fenn sokáig” – foglalja össze Steklács.

Forrás: HVG.hu

Kapcsolódó cikkek