A végéhez közeledik az M4-es gyorsforgalmi út Törökszentmiklós és Kisújszállás közötti szakaszának építése, amely további több mint 34 kilométerrel bővíti a már meglévő úthálózatot.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium beruházásában és a Duna Aszfalt Projekt Zrt. kivitelezésében megvalósuló munkálatok során összesen 34,29 kilométerrel bővül a korábban a fővárostól Törökszentmiklósig kiépített M4-es gyorsforgalmi út. A kivitelezés a tervek szerint halad, az útépítési és forgalomtechnikai munkák döntő többsége már a befejező szakaszban van, ahogy azt Nicoara Miklós főépítésvezető is megerősítette.
A beruházás három fő egységből áll: a Törökszentmiklós elkerülő szakasz négysávosra bővítése 8,1 kilométer hosszan, a Kisújszállás elkerülő szakasz négysávosítása 8,7 kilométeren, valamint a két város közötti új nyomvonal építése négy sávon 17,5 kilométer hosszúságban. Az ütemterv szerint a teljes szakasz átadása 2026 első negyedévében várható.
Törökszentmiklós elkerülőjén a forgalom már az elkészült jobb pályán közlekedik, míg a bal pályán a kopóréteg is elkészült. Októberben zajlik a végleges forgalomtechnikai elemek és szalagkorlátok kiépítése. A törökszentmiklósi csomópont koronaélen belüli kivitelezése már megtörtént, jelenleg a tereprendezés és a vadvédő kerítés építése folyik.

A Törökszentmiklós és Kisújszállás közötti 17,5 kilométeres új nyomvonalon szintén befejeződtek az aszfaltburkolat-építési munkák, már csak egy vadátjáróval kombinált földút aszfaltozása van hátra. A rézsűk humuszolása és füvesítése folyamatban van, a forgalomtechnikai munkák 75 százalékos készültségűek, befejezésük októberre várható. A vadvédő kerítés, kapuk és vadkiugró rámpák építése 70 százaléknál tart. A kisújszállási elkerülő bal pályáján a kopóréteg már elkészült, jelenleg forgalomtechnikai és padkaépítési munkák zajlanak.
Mindkét pihenő magas készültségi fokot ért el. A surjányi egyszerű pihenőben a szegély- és térkövezési munkák befejeződtek, az aszfalt és térbeton burkolatok elkészültek. A tereprendezés és az utcabútor-telepítés november végéig megtörténik. A vécé épületekben belső burkolási és szerelvényezési feladatok zajlanak. A kisújszállási csomópontnál és a komplex pihenőnél a burkolatépítés befejeződött, az utcabútorok kihelyezése szintén november végéig várható. A vécé épületek várhatóan november közepéig elkészülnek.
A közműkiváltások és új kiépítések is lezárultak. A négy keresztező állami közút elkészült, a forgalmat átterelték az új felüljárókra. A hat földútból öt teljesen készen van, a hatodik kivitelezése zajlik. A csapadékvíz-elvezető rendszer elemei, az átereszek, hossz-szivárgók és keresztcsatornák elkészültek, az elvezető árkok és burkolatok kiépítése november közepéig befejeződik.

Október végéig megtörténik az elektromos szekrények bekapcsolása, a víz- és szennyvízhálózat kiépítése már kész. A pihenők térvilágítása folyamatban van, az SOS segélyhívó telefonok telepítése is megkezdődött. A változtatható jelzésképű táblák portálszerkezetre telepítése október második hetében kezdődött. A kamerarendszer és meteorológiai mérőhelyek kiépítése szintén folyamatban van, a mérőeszközök elhelyezése október végére várható.
A hídépítés is a befejező fázisban tart. A vadátjárók és a Nagykunsági Főcsatorna-híd esetében vezetőkorlát és idomacél korlát építés, sóvédelmi bevonat készítés, dilatációk csatlakozó öntött aszfalt sávjának kialakítása és tereprendezés zajlik. A csomóponti hidakon és a földutak műtárgyain a forgalomba helyezés már az év első felében megtörtént. A kisújszállási elkerülő vasúti hidak bal pályájának felújítása heteken belül lezárul, jelenleg a vezetőkorlátok telepítése, öntöttaszfalt beépítés, hézagképzési és kiöntési munkák vannak folyamatban.
A Kisújszállás és Törökszentmiklós közötti szakaszra még 2022 márciusában hirdették ki a közbeszerzést, a legkedvezőbb ajánlatot a Duna Aszfalt tette 133,9 milliárd forint összeggel. Ha elkészül ez a szakasz is, akkor több mint 150 kilométer egybefüggő gyorsforgalmi kapcsolat jön létre a főváros és Kisújszállás között az M4-esen keresztül.
Az M4-es gyorsforgalmi út eddig elkészült szakaszainak összhossza 118,7 kilométer, az utolsó szakaszt 2022 februárjában adták át a forgalomnak Abony és Törökszentmiklós között. Ennek jelentősége, hogy megépülésével a nyomvonal mentén elhelyezkedő települések mentesülnek a 4-es számú főút átmenő forgalmától, annak káros hatásaitól. Azokon a szakaszokon, ahol négysávos utat alakítottak ki, a 110 kilométer per óra megengedett sebességnek köszönhetően csökken a menetidő.
Lázár János építési és közlekedési miniszter még április 28-án beszélt az M4-es megépítéséről. Akkor a miniszter azt mondta, hogy a Kisújszállás és Püspökladány közötti szakasz tervezése zajlik, a forgalomba helyezés végső időpontjának pedig 2032-t jelölte meg. A hamarosan átadandó szakasznak tehát folytatása is készül a közeljövőben, amely tovább bővíti majd a magyar gyorsforgalmi úthálózatot.
Forrás: Magyar Építők
Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre! Amennyiben szívesen lenne a támogatónk, kattintson ide és csatlakozzon adománygyűjtésünkhöz!
