Hónapokig várt kezelésre, végül ellátás nélkül halt meg egy rákos beteg. Lánya pert indított a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) segítségével a klinika ellen, amely végül elismerte a hibát és megegyezett a családdal. Az elhunyt nő lánya számára nem a kártérítés volt a fontos, hanem az írásos elismerés – ezt meg is kapta. A klinika vezetése személyesen is fogadta őt, és vállalták, hogy belső képzést tartanak az orvosok közötti kommunikációról, hogy hasonló esetek ne ismétlődjenek meg.
Egy tragikus egészségügyi hanyagság történetét hozta nyilvánosságra blogján a Társaság a Szabadságjogokért: egy 59 éves nő, Erzsébet négy évvel ezelőtt úgy hunyt el rákban, hogy hónapokon át hiába kérte a kezelését, még fájdalomcsillapítást sem kapott.
Erzsébet esetében 2021 februárjának végén állapítottak meg rosszindulatú daganatos elváltozást. Az onkoteam konzultációja megtörtént, de a beteg és családja számára érthetetlen orvosi szakszavakkal teli dokumentumot kaptak. Szóban kemoterápiáról és kísérleti kezelésről beszéltek neki, de konkrét kezelési terv nem született. A család saját megtakarításait költötte el, hogy a szükséges szövettani vizsgálatot magánszolgáltatónál elvégeztessék a folyamat felgyorsítása érdekében.
A helyzet áprilisban súlyosbodott, amikor Erzsébet kezelőorvosa szabadságra ment. A beteg állapota folyamatosan romlott, rendszeresen megjelent a szakrendelésen és többször is kórházba került, mégsem kapott ellátást. A kezelések elmaradását azzal indokolták, hogy nem tudják, mit tervez a szabadságon lévő orvos.
A család kétségbeesett próbálkozásai ellenére – emailben keresték meg a kezelőorvost, aki maga is elfogadhatatlannak nevezte a helyzetet – május 10-ig semmi nem történt. Amikor az onkoteam elnöke végre felajánlotta, hogy másnap telefonon megbeszéli a kemoterápiát, Erzsébet állapota annyira megromlott, hogy mentőt kellett hívni. Május 12-én elhunyt, anélkül, hogy egyetlen kezelést kapott volna.
A zárójelentés szerint “a páciens a megajánlott kezeléstípusok mellett nem hozott döntést”, ezzel a felelősséget magára a betegre hárították. Erzsébet lánya, Ildikó a Társaság a Szabadságjogokért segítségével pert indított a klinika ellen, amely végül elismerte a szakmai hibát és megegyezett a családdal.
“Nem a pénz érdekelt, hanem hogy írásban is elismerjék a hibát” – mondta Ildikó, aki végül megkapta az írásba foglalt bocsánatkérést. A klinika vezetése személyesen is fogadta, és vállalták, hogy belső képzést tartanak az orvosok közötti kommunikációról, hogy hasonló esetek ne ismétlődjenek meg.
Az eset rávilágít a magyar egészségügy súlyos problémáira: a betegtájékoztatás hiányosságaira és az életvégi ellátás tervezésének gyakorlatára, ahol gyakran a családra hárul a gondozás felelőssége anélkül, hogy megfelelő információkat kapnának.
A teljes történet a TASZ blogján olvasható.
Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre! Amennyiben szívesen lenne a támogatónk, kattintson ide és csatlakozzon adománygyűjtésünkhöz!