Hatalmasat változnak a KRESZ szabályai, ekkora felbolydulás évtizedek óta nem volt

Megosztás

A tervezet már az asztalon hever, ezeknek egy része például, hogy 140-nel is lehetne menni akár az M4-es autópályán is. De gyakorlatilag minden, a közlekedésben részt vevő jármű érintett lesz a változtatásokban, amik hamarosan már be is következhetnek.

A gyalogosokra, kerékpárosokra, az elektromos rollerrel közlekedőkre, az autósokra és a tanulóvezetőkre, illetve a motoros védőfelszerelések használatára vonatkozó KRESZ-szabályok is alaposan megváltozhatnak egy, a Telex birtokába jutott kormányzati munkaanyag szerint. A mintegy huszonhét oldalas jelentés az ügyben zajló közigazgatási egyeztetéshez készült, és részleteiben annak az egyéves szakmai előkészítő folyamatnak az eredményeire épül, amelyben száz közlekedési szakértő, illetve hetven szervezet vett részt.

A tervezet szerint gyalogosként úttesten vagy vasúti átjáróban tilos lenne mobilozni, vagy olyan tevékenységet végezni, ami elvonja a figyelmet. Lakott területen kívül a 3 évesnél fiatalabb gyerekkel csak ülve lehetne utazni a közösségi közlekedési eszközön, tanítási időben pedig az óvodák, iskolák környékén 30 km/órás sebességhatárt vezetnének be.

A megengedett sebességhatárok viszont nőhetnek, az autóúton 120 km/órás sebességhatárt is megengedhetne az út kezelője, az autópályák egyes szakaszain pedig 140 km/órával lehetne menni, viszont csak olyan járművel lehetne felhajtani, ami minimum 70-nel megy. A teherautók, buszok, utánfutót vontató autók is mehetnének 90 km/órával.

Végre írásba kerülhet az úgynevezett cipzárelv, vagyis, hogy amikor két forgalmi sáv közül az egyik megszűnik, akkor az egyenesen továbbhaladó sávban közlekedőknek bizonyos esetekben be kell engedniük a megszűnő sávról érkezőket. Két érdekes szó is szerepel az erről szóló részben: az udvariasság és az előzékenység, amelyek nélkül ez az együttműködés nem elképzelhető, ugyanakkor sokszor egyik sem látható a gyakorlatban, mert a tolakodás a jellemzőbb.

Sok változás jöhet a kerékpárosokra is. Ők a járdán és gyalogos övezetben maximum tízzel mehetnének, a gyalogosok és kerékpárosok számára fenntartott szakaszokon 25-tel, viszont az úttesten kötelező oldaltávolságot írhatnak elő. Ez 50 km/órás sebességig 1 méter, afölött 1,5 méter lenne. Ha ezt nem lehet tartani, akkor 15-tel lehet megelőzni a lassabb járművet. Az úttest jobb szélétől számított egy méter széles útfelület vegyes használatú sávrész lenne, a bringások pedig haladhatnak bolyban is. 14 év alatt kötelező lenne bukósisakot hordani.

A tervben vannak apróbb változások is, például kitehetik a „Puszi és haladj!” táblát, ami a rövid megállást és ki- beszállást teszi lehetővé. A jogosítványszerzés is változna: a kötelező 29 gyakorlati órából hatot ki lehetne váltani azzal, ha a tanuló egy szimulátoron gyakorolja a közlekedési szituációkat, illetve 20 vagy 29 gyakorlati óra után egy hozzátartozóval is lehetne gyakorolni a vezetést.

A jelentés szerint kis- és nagy teljesítményű rollereket is megkülönböztetnek majd az új jogszabályban, és ezekre merőben eltérő szabályok vonatkoznak majd. Az előbbiek azok, amelyek legfeljebb 25 km/óra sebességre képesek, csak 12 évnél idősebbek használhatnák őket, az első két évben sisakot kéne viselniük, és járdán maximum 10 km/órával, máshol 20 km/órás sebességgel mehetnének, vagy a helyi korlátozást betartva.

Az erősebb elektromos rollerek a segédmotorokra vonatkozó szabályok szerint vehetnének részt a forgalomban, így tehát nemcsak a már most is kötelező felelősségbiztosítást kéne rájuk kötni, de vezetésükhöz 14 éves alsó korhatár is tartozhat, legnagyobb megengedett sebességük pedig 45 km/óra lehet. Utast egyikkel sem lehetne szállítani az új elképzelés szerint. A gyalogosok és kerékpárosok számára fenntartott szakaszokon 25-tel, viszont az úttesten kötelező oldaltávolságot írhatnak elő. Ez 50 km/órás sebességig 1 méter, afölött 1,5 méter lenne. Ha ezt nem lehet tartani, akkor 15-tel lehet megelőzni a lassabb járművet. 

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre! Amennyiben szívesen lenne a támogatónk, kattintson ide és csatlakozzon adománygyűjtésünkhöz!

Kapcsolódó cikkek