A kampány hajrájában ismét jön az “ingyenes és házhoz kiszállított” kiadvány, amely természetesen az egekig magasztalja a Fidesz-KDNP jelöltjeit és képviselőit, miközben az ellenzék, ha csak szóba kerül, kizárólag negatív kontextusban. Erre igazából számíthattunk. Mindent megpróbál a kormánypárt, hogy egyébként is egyenlőtlen választáson megőrizze hatalmát.
Azon se lepődjünk meg, hogy a Mediaworks áll a háttérben. A részletekről a Magyar Narancs számolt be.
Valamennyi vidéki háztartásba el akarják juttatni információink szerint azokat az országszerte terjesztett 12 oldalas kiadványokat, amelyek a fideszes médiavállalat, a Mediaworks kiadásában jelennek meg. A “településeket bemutató ingyenes kiadvány” megnevezésű, Házunk Tája címet viselő propagandaújságok a megyei napilapok egyfajta mellékleteként kerülhetnek a postaládákba. A részben azonos tartalmú kiadványokban, amelyekből megyénként térségektől függően több is van, a fideszes képviselők és jelöltek fényezése, illetve a szóban forgó térségekről szóló pr-ízű cikkek mellett miniszterelnöki interjú is helyet kap. A Házunk Táját nemcsak nyomtatásban, hanem, online, lapozható formátumban is elérni a megyei napilapok oldalain.
A kiadványok 2. oldalán A vidéknek is előre kell mennie! címmel olvasható Orbán Viktor-interjú. A beszélgetést Néző László, a Mediaworks főszerkesztője jegyezte. Néző 2020 februárjában lett a Mediaworks központi szerkesztőségének főszerkesztője; egyebek mellett ő felel valamennyi megyei napilap központi tartalmáért. Az interjút nem aprózta el: gyönyörű alákérdezős írással indul az “újság”. “Ön vidéki ember, aki most is sokat járja az országot. Ön is ostoba, agymosott emberekkel találkozik, akik már délelőtt részegek, ahogy azt nemrég a baloldali miniszterelnök-jelölt mondta?” – teszi fel a kérdést Orbánnak, aki minderre azt válaszolja: “Bolond lyukból bolond szél fúj – ahogy mifelénk mondják. De komolyra fordítva a szót: emberemlékezet óta nem beszéltek így a magyarokkal. A szomorú az, hogy komolyan is gondolják. A vidéki emberek nem ezekkel a megjegyzésekkel foglalkoznak, van nekik fontosabb dolguk is. De elfelejteni biztosan nem fogják.”
Az interjúban Orbán kifejti, hogy a kommunisták másodrangú Magyarországként tekintettek a vidékre, de a Fidesz számára a vidék az ország erőtartaléka. A kormányfő aztán egyebek mellett elmondja még, hogy a baloldal és Gyurcsány (Bajnaival) tönkretette az országot, csak az adóemeléshez értenek; a főváros koszos, a rengeteg dugó miatt járhatatlanok az utak; beszél a családtámogatási rendszerről, gyalázza Soros Györgyöt és az NGO-kat, majd kitér az általa gyermekvédelminek nevezett népszavazásra is.
A további oldalak az adott térség fantasztikus fejlődéséről számolnak be; mindenki boldog, a madarak csicseregnek, és Magyarországnak csakis úgy van jövője, ha a Fidesz-KDNP vezetheti tovább. A települések fejlesztéseit bemutató polgármesterek azt hangsúlyozták, mennyire jó az, ha egy csapatként a település vezetője együtt tud működni az országgyűlési képviselővel.
Ahol viszont nem kormányhű a vezető, ott beleálltak gyalázni. Jó példa erre a Hajdú-Bihar megyei egyik kiadvány, a Hajdúböszörmény és környéke nevet viselő, amiben Tiba István ellenfelét, Hegedűs Péter jelenlegi balmazújvárosi polgármestert ekézte, hogy mi nem valósult meg az elmúlt négy év alatt a városban. Hegedűs az ellenzéki összefogás jelöltjeként indul a választáson.
Szokatlannak tűnhet az is, ha a települést nem a polgármester, hanem annak helyettese mutatja be. Ilyen Kecskemét esete, ahol az alpolgármesternek adatott meg a lehetőség, hogy elmesélje a város fejlődését. Természetesen ez nem a véletlen műve, hiszen a helyettes vezető, Szeberényi Gyula indul a Fidesz színeiben a választáson.
A Media1 írta meg néhány napja, hogy beszállt a kampányba a Világgazdaság című lap internetes oldala, a vilaggazdasag.hu. Fizetett hirdetéseket adott fel a Google Ads hirdetési hálózaton és a Facebookon is, hogy népszerűsítse a kormány családtámogatással kapcsolatos népszerű intézkedéseit. A banneren, amelynek sarkában egy Magyarország formájú rántott hús is megjelenik, a hirdetés headline szövege így szól: „Minden eddiginél több pénz jut a családok támogatására”. A cikk szerint a hirdetést automatizált hirdetési rendszeren keresztül adták fel, ezért számos weboldalon találkozni lehet vele. “Mindez arra utal, hogy így kerülik ki a kampányszabályozást, és egy magánvállalattal, a kormányközeli, mintegy 500 médiatermékkel rendelkező KESMA / Mediaworks vállalattal fizettetik ki a Fidesz kampányának egy részét” – olvasható a cikkben. A Világgazdaság a Mediaworkshoz tartozik.
Hasonló jelenségről számolt be nem sokkal korábban a Magyar Hang is. Azt írták, a Fejér Megyei Hírlap célzott és fizetett hirdetésben a Fejér megyei 3-as választókerület kormánypárti képviselőjelöltjét, Tessely Zoltánt reklámozza.
Többen azt hangsúlyozzák a Házunk Tája kiadványaiban, hogy folytatódnia kell az orbáni kormányzásnak. Például Salacz László felső-kiskunsági képviselő azt mondta, ha együtt maradnak, akkor csupa jó dologra számíthatnak a választók. Gelencsér Attila kaposvári jelölt azt is kijelentette, velük azok is jól járnak, akik nem rájuk szavaznak majd. Érdekes azonban, hogy – legalábbis online – nem találni például Navracsics Tiborról és az ő tapolcai központú választókerületéről szóló kiadványt. Nincsen Herczeg Zsoltról szóló sem; Herczeg a Jász-Nagykun-Szolnok megyei Törökszentmiklós központú választókerületben indul Boldog István “utódjaként”.
Úgy tudjuk, hogy a címével ellentétben nyilvánvalóan nem a településeket, hanem a Fidesz jelöltjeit bemutató kiadvány a képviselők számára “fizetős” volt, azaz valamennyit téríteniük kellett a megjelenésért.
A Házunk Táját is sok tekintetben lekörözi az a kiadvány, amivel a Jászság fideszes képviselője, Pócs János jelentkezett. Nem bízta a véletlenre a dolgokat:
88 oldalas, színes, Számadás nevű ingyenes kiadvánnyal is „támad” minden jászsági településen.
Ebben szintén az elért eredményekkel fényezi magát, lényegében minden települési polgármestertől megtámogatva. Vannak azonban olyanok is, akik őszintén elmondták, Pócs kifejezetten nem szerette volna őket a polgármesteri székben látni, illetve például Jászárokszállás polgármestere nem kívánt élni sem a benyalás, sem a bírálat adta lehetőséggel.