„Mini Kossuth”: egy megalázott szolnoki szobor története

Megosztás

Ha úgy vélekedünk, hogy egy városnak lelke van, az bizonyára a közterein összpontosul. Ebben az esetben Szolnok lelkének egyes részei fájdalmasan félresikerültek. A megyeszékhely köztéri szoborállománya meglehetősen vegyes képet mutat, vannak igazán szerethető, történelmi súlyt hordozó alkotások, emellett akadnak olyanok, amelyek inkább kérdéseket vetnek fel, mintsem válaszokat adnak. Kesze-kusza történetével együtt a szolnoki városháza belső részén, az aulában elhelyezett Kossuth-szobor minden bizonnyal egy ilyen emléket jelent sok itt élő számára.

1994. március 18-án, az 1848–49-es forradalom és szabadságharc emléknapját követően néhány nappal a megyeszékhely Szolnok végre megkapta saját Kossuth-szobrát. A rendszerváltás utáni első önkormányzat úgy érezte, pótolnia kell a hiányt, hiszen hiába nevezték el már a századfordulón a város főterét róla, a vezér politikai-történelmi nagysága előtt mindaddig kültéri műalkotással nem tisztelegtek.

A szobor elkészítésére kiírt pályázat során a választás végül Kő Pál országos hírű művész alkotására esett, ám a döntés már az indulás pillanatában magában hordozta a konfliktus csíráját.

A ’94-ben felavatott szobor ugyanis nem egyedi, frissen készített alkotás volt, hanem egy „másodpéldány”, ahogyan arra Bajnai Zsolt is visszaemlékszik a blogSzolnokon: ugyanennek a Kossuth-emlékműnek az első változatát már egy évvel korábban felállították a kárpátaljai Nagypaládon. A kis méretű, csendes szobor ott jól illeszkedett a környezetbe, de Szolnok főterén – ahol az emberek „Kossuth apánkat” robusztus, erőt sugárzó alakban képzelték el – szinte elveszett.

A helyiek értetlenséggel fogadták a szobor apró termetét. Egy korabeli újságcikk meg is jegyezte, a legtöbb járókelő szó szerint nagyobbnak hitte Kossuthot.

Ráadásként a szobor szabadtéri életének első néhány hónapja során nem múlt el hét, hogy valami atrocitás ne érte volna. Először a kardját törték le, majd a kalapja esett áldozatul a vandalizmusnak, később a szobor testét összefestették, tojással dobálták, és olyan eset is megtörtént, hogy bombariadóra figyelmeztető táblát akasztottak a nyakába. Az elkotással szembeni unszimpátia lassan olyan méreteket öltött, hogy még maga Kő Pál is kénytelen volt megszólalni.

A szobrászművész az avatás évének végén levelet írt Szolnok akkori polgármesterének, Várhegyi Attilának, amelyben elkeseredetten kérte a szobor biztonságosabb helyre költöztetését.

„Amióta a Kossuth-szobrom Szolnokra került, alig múlt el olyan hét, vagy hónap, hogy valamilyen rongálás, támadás ne érje. Ez nagyon bánt és sért engem is – és feltételezem Önt is –, talán sérti a kultúrát, s azon belül a képzőművészetet, szobrászatot szerető embereket is” – fogalmazott.

Kő Pál több mint ötven köztéri szobrot alkotott élete során, de, mint az akkori polgármesternek megírta, „ennyi megpróbáltatást egyik sem állt ki”

Kossuth nem túl daliás alakja azonban 1996 nyaráig az eredeti helyén maradt. Részben azért, mert korábban önkormányzati határozatot hoztak a szolnoki Kossuth téren felállítandó Kossuth-szoborról, részben meg azért, mert akkor már tervezték a tér átépítését. Ez utóbbitól pedig hol azt várták, hogy a szobor eleve védettebb helyre kerül a téren, hol meg azt, hogy a rekonstrukció kapcsán megteremtődik az alkotás áthelyezésének a lehetősége. Bajnai Zsolt helytörténész szerint a korabeli cikkekből már nem derül ki, hogy a szobor 1996-os áthelyezésében mennyire játszott közre Veresegyház ajánlata, akik azon a tavaszon egymillió forintot kínáltak a szoborért, amit az alkotó is támogatott.

Tény azonban, hogy az 1996. május végén tartott közgyűlés döntött az alkotás költöztetéséről, amely ezt követően “csak” a városháza előterében lett megcsodálható. Így, aki ma belép a főbejáraton, tulajdonképpen Kossuth Lajos távolba tekintő, jobbjában levetett kalapját szorongató, balját ökölbe a mellkasára szorító alakjával találkozhat. Ami akár azt a híres pillanatot is megidézheti, amikor Kossuth toborzó körútja során a szolnokiakhoz szólt a később róla elnevezett téren.

Balra a szobor eredeti elhelyezése, jobbra Marx Károly, alatta Damjanich tábornok a róla elnevezett múzeum előterében

Képek: Vajó Levente, szoborlap.hu, Roger Viollet Collection

Források: blogSzolnok, Index, Kő Pál: Belső tárlat című könyve, A megalázott szobor címmel (33-34. o.)

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre! Amennyiben szívesen lenne a támogatónk, kattintson ide és csatlakozzon adománygyűjtésünkhöz!

Kapcsolódó cikkek